Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-30, 15:14
  #1
Medlem
BigFatCones avatar
Bland andra Techcrunch berättar att SNK precis som rubriken antyder verkar ha en egen classic-konsol på gång i samband med deras 40-årsjubileum.

Än så länge verkar det inte finns någon mer information än en mycket hemlighetsfull bild.

Vad tror ni? Finns det plats på marknaden för en Neo-Geo Mini/Classic/Whatever? Spekulera vilt och fritt!
Citera
2018-04-30, 15:28
  #2
Avstängd
wazzobazzos avatar
Häftigt om det är sant. Plats finns det säkert. Väger hur dyra spelen till original är/spelarskaran som har nostalgiska minnen av de spelen är betydligt mindre. Öppnar de för att lägga till spel som artikeln nämner samt MVS blir det nog en hit.
Citera
2018-04-30, 15:34
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Häftigt om det är sant. Plats finns det säkert. Väger hur dyra spelen till original är/spelarskaran som har nostalgiska minnen av de spelen är betydligt mindre. Öppnar de för att lägga till spel som artikeln nämner samt MVS blir det nog en hit.
MVS?

Själv är jag ändå lite pepp. Brukar spela Neo-Geo-spel på en Raspberry Pi3 och det laggar i ärlighetens namn rätt ofta. Kommer dock inte ihåg om det faktiskt var så på arkadmaskinerna också. Om det nu är för att Pien är för klen och den här eventuella prylen erbjuder en perfekt upplevelse så är det ju rätt intressant.

Risken finns dock att det blir en snordyr barcade-maskin.
Citera
2018-04-30, 15:44
  #4
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
MVS?

Arkadspelen som inte fick hemsläpp på AES.

Lägg till en del som bara portades till AES i Japan (Twinkle Star Sprites) och de nyare shooters som gjorts till DC/NG på önskelistan.


Citat:
Själv är jag ändå lite pepp. Brukar spela Neo-Geo-spel på en Raspberry Pi3 och det laggar i ärlighetens namn rätt ofta. Kommer dock inte ihåg om det faktiskt var så på arkadmaskinerna också. Om det nu är för att Pien är för klen och den här eventuella prylen erbjuder en perfekt upplevelse så är det ju rätt intressant.

Slowdown hör ju till(?). De diverse portarna till sjätte generationen konsoler laggade ju, minus fightingspelen, faktiskt röv de också.

Citat:
Risken finns dock att det blir en snordyr barcade-maskin.

Ja tyvärr hintade ju artikeln ditåt. Det finns en del hemmabyggen så det kanske är den marknaden de vill kväsa. En bärbar maskin med bra skärm som kan spelas på TV:n med trådlös kontroll (skalat till rätt format) vore guld. Efter förra misslyckandet är mina förväntningar dock låga.
__________________
Senast redigerad av wazzobazzo 2018-04-30 kl. 15:46.
Citera
2018-04-30, 15:48
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Arkadspelen som inte fick hemsläpp på AES.

Lägg till en del som bara portades till AES i Japan (Twinkle Star Sprites) och de nyare shooters som gjorts till DC/NG på önskelistan.
Aha. Ptja.. Ja, jag vet inte. Jag har inte jättekoll på deras utbud men tror att dom kommer att hålla sig till mer klassiska arkadtitalar som "alla" känner till.

Citat:
Slowdown hör ju till(?). De diverse portarna till sjätte generationen konsoler laggade ju, minus fightingspelen, faktiskt röv de också.
Man kan ju tycka att man plockar bort sånt när man kodar till hårdvara som klarar av det. Nå ja.

Citat:
Ja tyvärr. Det finns ju en del hemmabyggen så det kanske är den marknaden de vill kväsa.
I sig egentligen inget jättefel och Neo-Geos prylar är ju av tradition rätt dyra.
Citera
2018-04-30, 15:48
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Låter kul! Kört mycket MAME för att testa spelen man spelade som en galning förr i tiden och även spel man kanske hade på C64 som blivit konverterade till den.

Det enda problemet jag märkte var att spelen i grund och botten har coin slot tanken på något vis... vilket gör dom ganska svåra att spela igenom. Och när man kör MAME är det bara att trycka in mer låtsaspengar vilket då gör allt tvärtom nästan... dvs man tar mer risker för man har "evigt" med pengar/liv. Upplevelsen när man stod där med en liten hög med pengar gav lite mer adrenalin. Och upplevelsen när man kör dessa med MAME är satans vad svåra dessa spel var...

Fördelen dock är att många (nästan alla) var +2 player och det är ju alltid kul att spela med/emot en kompis.
Frågan är dock hur dom kommer göra detta, man kan undra om dom inte kör en ARM processor samt MAME (kanske lite tweakad då det är samma hårdvara dock).

BigFatCone förresten, Pi3 har trubbel (lagg osv) med dessa spel säger du? Jag som hade en idé om göra en arkadmaskin av Pi3... hmm...
Citera
2018-04-30, 17:37
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Låter kul! Kört mycket MAME för att testa spelen man spelade som en galning förr i tiden och även spel man kanske hade på C64 som blivit konverterade till den.

Det enda problemet jag märkte var att spelen i grund och botten har coin slot tanken på något vis... vilket gör dom ganska svåra att spela igenom. Och när man kör MAME är det bara att trycka in mer låtsaspengar vilket då gör allt tvärtom nästan... dvs man tar mer risker för man har "evigt" med pengar/liv. Upplevelsen när man stod där med en liten hög med pengar gav lite mer adrenalin. Och upplevelsen när man kör dessa med MAME är satans vad svåra dessa spel var...

Fördelen dock är att många (nästan alla) var +2 player och det är ju alltid kul att spela med/emot en kompis.
Frågan är dock hur dom kommer göra detta, man kan undra om dom inte kör en ARM processor samt MAME (kanske lite tweakad då det är samma hårdvara dock).

BigFatCone förresten, Pi3 har trubbel (lagg osv) med dessa spel säger du? Jag som hade en idé om göra en arkadmaskin av Pi3... hmm...
Jag har spelat igenom mig ett gäng arkadspel och en majoritet av dom har en del där det inte är meningen att man ska kunna komma vidare utan att spotta i bortåt en femhundring.

Trubbel ska jag inte säga, på det stora hela så fungerar många spel utmärkt. Det verkar ju dock vara så det har med själva spelen att göra. Överlag så fungerar dom flesta spel utan anmärkning. Det är just främst Metal Slug som har varit lite problematiskt.
Citera
2018-04-30, 17:52
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone


Citat:
Jag har spelat igenom mig ett gäng arkadspel och en majoritet av dom har en del där det inte är meningen att man ska kunna komma vidare utan att spotta i bortåt en femhundring.

Ja samma känsla som mig då med andra ord...

Citat:
Trubbel ska jag inte säga, på det stora hela så fungerar många spel utmärkt. Det verkar ju dock vara så det har med själva spelen att göra. Överlag så fungerar dom flesta spel utan anmärkning. Det är just främst Metal Slug som har varit lite problematiskt.

Ah ok, Metal Slug var ganska banbrytande för sin hårdvara även på den tiden. Mycket sprites/bobs och ganska mycket motståndare (old skool AI :-)...

Har kört en del Metal Slug på bättre hårdvara än Pi3 men aldrig faktiskt kört det på en riktigt arkad (vad jag minns)...

MAME borde vara ganska optimerad för Pi tycker man då hårdvaran är någorlunda konstant och antalet duktiga programmerare är hyfsat högt...

Men hur som helst, troligen kommer SNK släppa i sådana fall en emulator som antagligen bygger på MAME men med optimering för den hårdvaran dom släpper på så dom vet att alla spel är nästintill perfekta i sin emulerade miljö.
Sedan kommer någon att hacka den för att dra in fler spel möjligen :-) om det ens är en möjlighet iofs...
Citera
2018-04-30, 17:57
  #9
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja samma känsla som mig då med andra ord...



Ah ok, Metal Slug var ganska banbrytande för sin hårdvara även på den tiden. Mycket sprites/bobs och ganska mycket motståndare (old skool AI :-)...

Har kört en del Metal Slug på bättre hårdvara än Pi3 men aldrig faktiskt kört det på en riktigt arkad (vad jag minns)...

MAME borde vara ganska optimerad för Pi tycker man då hårdvaran är någorlunda konstant och antalet duktiga programmerare är hyfsat högt...

Men hur som helst, troligen kommer SNK släppa i sådana fall en emulator som antagligen bygger på MAME men med optimering för den hårdvaran dom släpper på så dom vet att alla spel är nästintill perfekta i sin emulerade miljö.
Sedan kommer någon att hacka den för att dra in fler spel möjligen :-) om det ens är en möjlighet iofs...

Jag hoppas att dom gör som dom gjorde med... nån annan jävla konsol, minns inte vilken. Att dom helt enkelt sålde typ minneskort med andra spel på. Men ja, den kommer givetvis att jailbrekas.
Citera
2018-04-30, 18:00
  #10
Medlem
elephantstones avatar
Jag gillar trenden med att återuppliva gamla konsoler överlag och ser inte felet med att lansera en enhet som emulerar arkad-klassiker. Hur en sådan här enhet skulle kunna se ut låter jag framtiden utvisa, ,en arkadsticka är alltid uppiggande! Titlar jag skulle kunna tänka mig att spela är Metal Slug-serien som jag spelade mycket i den lokala arkadhallen för evigheter sedan.
Citera
2018-05-01, 13:26
  #11
Medlem
Gosifs avatar
NeoGeo vore underbart, rena rama revolutionen med grafik på sin tid!
Citera
2018-05-05, 16:23
  #12
Medlem
BigFatCones avatar
IGN har visst fått lite information från en "anonym källa som bör ha viss insikt". Så man får väl ta det hela med en nya salt.

http://nordic.ign.com/company/14321/...-mini-revealed

Ser dock klart cool ut. Kommer den att gå på batteri?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback