Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 14:24
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag lärde mig ett nytt begrepp när jag läste om Alek Minassian, 25 som körde ihjäl 10 personer i Toronto, (FB) Bilist har kört på flera fotgängare i Toronto

S.k. Incel (involuntary celibacy)...

Det har hänt tidigare, Elliot Rodger, 22, 2014;
Citat:
He explained that he wanted to punish women for rejecting him and that he envied sexually active men and wanted to punish them for being sexually active.
Citat:
"My Twisted World: The Story of Elliot Rodger", was made available on the Internet and became widely known as his manifesto. In it, he described his childhood, family conflicts, frustration over not being able to find a girlfriend, his hatred of women, his contempt for couples, his disgust for interracial couples, and his plans for what he described as "retribution".
https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Isla_Vista_killings


Så var det George Sodini, 48, 2009;
Citat:
Motive
On a website registered in his name, Sodini chronicled over a nine-month period his rejections by women, his "involuntary celibacy", and his severe sexual frustration. "Who knows why? I am not ugly or too weird. No sex since July 1990 either (I was 29)," he writes. "Last time I slept all night with a girlfriend it was 1982. Girls and women don't even give me a second look ANYWHERE." About his problems with women, he wrote: "Women just don't like me. There are 30 million desirable women in the US (my estimate) and I cannot find one." In 2008, Sodini posted online videos, in which he discusses his emotions, along with a tour of his home, the latter which was a homework assignment from "a self-help seminar [he] had attended on how to date women"
https://en.wikipedia.org/wiki/2009_C...nship_shooting


Marc Lépine, 25, 1989;
https://en.wikipedia.org/wiki/Marc_L%C3%A9pine


Majoriteten av "incels" är naturligtvis ofarliga, men hur kan man utvecklas till att gå så långt att man vill mörda kvinnor för att man typ inte får en dejt? Klart det känns trist när man får nobben av en tjej. Men inte mer än man kan ta det.

Sen var jag sist i mitt kompisgäng att bli av med oskulden, o det är klart att det kändes lite jobbigt under den sista tiden, men inte så att man börjar hata kvinnor!? Inte för att jag var ful, men jag var väldigt blyg.

Finns det någon här som har utvecklats så långt att de hatar kvinnor/par/män som ofta får till det, o liknande. Skulle vara intressant att veta hur ni tänker, o varför ni inte gör något åt saken? Jag tror ingen här "är för ful" för att få till det. Alla kan träffa nån.

Själv är jag fortfarande blyg o har asperger, men jag har nyligen haft ett 7 månader långt förhållande, klart trist att det tog slut, men vi umgås fortfarande som vänner. Sen har det blivit på nått vis att nästan alla jag umgås med nu i vuxen ålder är kvinnor, men som vänner (ok, en KK).

Istället för att döda folk, kan man ju som sista utväg köpa sig till sex, men det är inte lagligt.
Citera
2018-04-30, 14:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Finns det någon här som har utvecklats så långt att de hatar kvinnor/par/män som ofta får till det, o liknande. Skulle vara intressant att veta hur ni tänker, o varför ni inte gör något åt saken? Jag tror ingen här "är för ful" för att få till det. Alla kan träffa nån.

Istället för att döda folk, kan man ju som sista utväg köpa sig till sex, men det är inte lagligt.

Incels har en snedvriden världsbild främst pga gruppolarisering med andra likasinnade.
De har oftast en för hög standard och skulle nog inte kunna tänka sig att dejta en kvinna i samma rang.
Jag tror inte att sexet spelar en stor roll i det hela, hur kul är det egentligen att köpa sex när du egentligen bara vill känna dig älskad?
Citera
2018-04-30, 14:42
  #3
Medlem
SektenAnderssons avatar
frågan är om det såkallade våldsamma incels, som begår mord och dråp har med uppväxten lite att göra också
Citera
2018-04-30, 15:04
  #4
Medlem
crippledmfs avatar
Man måste förstå att det oftast finns fler än en djup bakomliggande faktor som följt dessa typer av människor under en lång tid. I de extrema fallen då det mynnar ut i massmord så har problemen troligtvis varit något som successivt byggts upp under lång tid men enbart i det undermedvetna, vilket resulterar i att problemen blir ohanterliga.

Om en person med genetiska anlag för en emotionell instabilitet växer upp i en instabil miljö så sätter det sina spår. När det handlar om hat riktat mot kvinnor så förekommer det nästan alltid en problematisk moderrelation sen barndomen. Det kan handla om en son vars mamma (med mening eller inte) övergivit honom vid en tidpunkt då ett barn är som mest sårbar. Kan vara en plötslig skilsmässa som initierats av mamman vilket gör att barnet beskyller mamman för att destabilisera familjerelationen. Kan vara en känslokall mamma som inte gett kärlek och som av barnet uppfattas som ett avståndstagande. Kan såklart också handla om en mamma som fysiskt eller sexuellt begått övergrepp på barnet. Poängen är att när den viktigaste relationen (sett till trygghet och känslomässig utveckling) på något vis störs i barndomen så är det en naturlig och biologisk konsekvens att barnet får en otroligt negativt syn på kvinnor. Känslan av att ha blivit övergiven av sin moder är mycket svårt att hantera för ett barn. Om det inte är något som tas itu med senare i livet så kommer det aldrig finnas någon större tillit till kvinnor eller människor överlag. En naturlig reaktion på sådant är att barnet skuldbelägger sig själv i början, och i värsta fall får det till slut en motsats konsekvens. Det vill säga att barnet senare får en överdriven självbild och ser sig som allmänt överlägsen och skyller konstant allting på andra personer. Ganska typiskt för narcissister som aldrig lärde sig att hantera det negativa och kritiska gentemot dem själva och som istället därför utvecklar en påhittad och grandios bild av sig själva för att förtränga verkligheten.

När en person som inbillat sig att de förtjänar vad de vill inte får vad de vill så krockar det med deras bild av verkligheten. Det blir den mest ömma punkten som de inte kan hantera, och om en sådan människa blir ratad och negligerad så förvärras det mer och mer för varje gång det sker. Likt en psykotisk människa som vägrar acceptera sanningen drar de därmed den "logiska" slutsatsen att det istället måste vara fel på alla kvinnor. Samma psykologiska beteende återkommer ofta också hos seriemördare som mördar kvinnor (ofta också prostituerade då de symboliserar de mest smutsiga kvinnorna).

"Dom förtjänar inte mig, dom förtjänar ingenting alls. Dom är ondskefulla och går aldrig att lita på, de är likadana allihop. De förtjänar inte att existera."


Det är vad jag tror och har fått lära mig iallafall.
Citera
2018-04-30, 15:09
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Även jag hade ingen aning om detta "fenomen" faktiskt. Svårt att säga om laglig prostitution hade hjälpt dock... kanske bara lett till att denna incel nissen hade förälskat sig i någon av dem och slutligen lett till något eller flera mord ala Jack the ripper.
Citera
2018-04-30, 15:17
  #6
Medlem
Policys avatar
Jag har mycket svårt att tänka mig att det är sex (som aktivitet) som dessa "incels" är ute efter. De är ute efter att kunna ha sex med någon som faktiskt vill göra det gratis. De blir frustrerade av att de inte kan.
Citera
2018-04-30, 15:17
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .sh
Incels har en snedvriden världsbild främst pga gruppolarisering med andra likasinnade.
De har oftast en för hög standard och skulle nog inte kunna tänka sig att dejta en kvinna i samma rang.
Jag tror inte att sexet spelar en stor roll i det hela, hur kul är det egentligen att köpa sex när du egentligen bara vill känna dig älskad?
Ja, det är liksom inte svårare än så. Gruppolarisering verkar för övrigt bli ett av dom kommandes årens stora problem. Innan internet så var det rätt svårt att hitta större grupper med likasinnade, ens (ofta snedvridna) tankar och idéer kom helt enkelt inte så långt. Nu kommer dom till precis alla. Det är ju på det stora hela samma mekanismer som får kvinnor att klippa sig i fula frisyrer i konstiga färger och så vidare. Det är säkert många som är ärliga i sin "kamp" men jag misstänker att många bara vill få känna gemenskap och vara lite uppskattade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback