Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 14:18
  #1
Medlem
BuckshotBills avatar
Om man skjuter slug kan man få höra att det kan vara för grovt och skapar för stor sårkanal och slafs och därmed köttförstöring. Men om man skjuter med hagel så sitter det kanske 150 blykorn i djuret, och bly ska man ju i teorin skära runt. Vad blir kvar efter att kan karvat bort kött från 150 hagelkorn? Snacka om köttförstöring.
Hur ligger allt till? Hjälp mig förstå för jag missar nog nåt.
Citera
2018-04-30, 15:02
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Du får titta lite hur ditt skjutna djur ser ut. lyckligtvis är det bara en bråkdel av haglen som faktiskt träffar. När du putsar styckningsdetaljen ser du tydligt om du behöver rensa eller inte. Enstaka hagel i muskulaturen skapar sällan blodutgjutning. Skulle du få i dig något hagel är det ingen fara. Det kommer ut den naturliga vägen.

Du får oftast ingen som helst köttförstöring på avstånd mellan 15 och 25 meter d v s. normala hagelhåll.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2018-04-30 kl. 15:05.
Citera
2018-05-01, 03:54
  #3
Medlem
Rent träffmässigt tränger inte alla hagelkulor in heller. Det är inte som i filmer där man kan skjuta hål i folk med en hagelbössa på 40 M.
Citera
2018-05-03, 10:35
  #4
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Om man skjuter slug kan man få höra att det kan vara för grovt och skapar för stor sårkanal och slafs och därmed köttförstöring. Men om man skjuter med hagel så sitter det kanske 150 blykorn i djuret, och bly ska man ju i teorin skära runt. Vad blir kvar efter att kan karvat bort kött från 150 hagelkorn? Snacka om köttförstöring.
Hur ligger allt till? Hjälp mig förstå för jag missar nog nåt.

Det är ett missförstånd att djuret blir fullt av hagel, mycket studsar av särskilt om det gäller fågel. Köttförstöringen är/blir minimal. Och för den delen så syns penetrerande hagel i muskulaturen tydligt, bara att peta bort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback