Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-30, 22:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Inflation innebär minskad köpkraft. Målet på 2% inflation innebär alltså att dina pengar är värda 2% mindre om ett år i form av vad du kan köpa för dem.
Okej, detta ser i mina ögon ut att vara exakt samma sak som att pengar förlorar i värde (vilket är en av dom två definitioner som jag gav).

Skall begrunda resten av det som stod i ditt inlägg senare när jag får tid.
Citera
2018-04-30, 23:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Jag undviker den negativa effekten som inflation har på mina kronor. Säg att 10 sek kan bytas mot 1 euro. Sedan halveras värdet av kronan gentemot euron pga inflation (vänstern bestämmer sig för att dubbla antalet kronor i landet). Då byts 20 sek mot 1 euro efter det. Om jag då hade bytt 10 sek mot 1 euro innan dess så hade jag undvikit den negativa effekten som inflationen har på mina pengar då jag sluppit känna av fallet på kronan. Därefter så hade jag kunnat byta tillbaka 1 euro mot 20 kr efter fallet och därmed gjort en vinst på 10 kronor. Genom att växla valutor kan man alltså undvika dom negativa effekterna av inflationen. Förklara varför du menar att detta är fel.

Den stora frågan för tråden är dock ifall man kan undvika detta på samma sätt genom att köpa fonder.
Den inhemska effekten blir inte riktigt som du kanske tror. Inflationen är inte ensam utan övrig ekonomi följer efter. Går priserna upp går lönerna upp, med mera. 20kr blir den nya 10kr. Du har alltså inte tjänat något i reala termer. Du har 10kr mer på kontot och har därmed fått en ökning på 100%, men du kan inte köpa 100% mer.

Ska du ha en real ökning av ditt kapital måste ökningen överstiga inflationen. Även om du parkerar i annan valuta en längre period, för du växlar ju så småningom tillbaka.

För övrigt så är definitionen av inflation inte att penningmängden ökar utan att köpkraften minskar. Det skulle kunna innebära samma sak men inte nödvändigtvis.
Citera
2018-05-02, 07:06
  #15
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Jag undviker den negativa effekten som inflation har på mina kronor. Säg att 10 sek kan bytas mot 1 euro. Sedan halveras värdet av kronan gentemot euron pga inflation (vänstern bestämmer sig för att dubbla antalet kronor i landet). Då byts 20 sek mot 1 euro efter det. Om jag då hade bytt 10 sek mot 1 euro innan dess så hade jag undvikit den negativa effekten som inflationen har på mina pengar då jag sluppit känna av fallet på kronan. Därefter så hade jag kunnat byta tillbaka 1 euro mot 20 kr efter fallet och därmed gjort en vinst på 10 kronor. Genom att växla valutor kan man alltså undvika dom negativa effekterna av inflationen. Förklara varför du menar att detta är fel.

Den stora frågan för tråden är dock ifall man kan undvika detta på samma sätt genom att köpa fonder.
Nja det är nästan rätt men inte riktigt. Att konkursen halveras kan ha med inflation att göra, men inte nödvändigtvis. Det finns andra anledningar till att konkursen kan halveras, exempelvis ser vi för tillfället en situation där inflationen är låg men konkursen faller.

Så det du gjort i ditt exempel är endast valutaspekulerat, och en av anledningarna till att SEK faller kan vara att inflationen i Sverige är högre än inflationen utomlands.

Så utifrån ditt tankesätt kan du inte skydda dig från inflation genom att köpa fonder. Däremot har ju många redan påpekat att så länge din avkastning överstiger inflationen har du ju "skyddat" dig.
Citera
2018-05-03, 15:21
  #16
Medlem
CelenoIIs avatar
Inflation är penningvärdesförsämring.

allt utom pengar eller papper som är bundet till pengar, som räntepapper, är "skyddat" från inflation. Reella tillgångar till skillnad från nominella.

Aktier, tavlor, guld, mjölk.

Det innebär inte att värdet på dessa tillgångar är säkrat.

Mjölken kan surna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback