Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-30, 01:48
  #1
Medlem
Sarkoss avatar
Tjenare!
Jag är en man i mitten på 20-års åldern som har tröttnat på utbudet i hemlandet Sverige. Många saker här är såklart bra. Att arbeta och bo här är relativt tryggt, även om mycket förändrats till det sämre på senare år på den fronten. Levnadsstandarden är även bra och det sociala skyddsnätet är någorlunda fungerande. Men bristen på nöjen och dem stora avstånden är det som driver mig och frugan bort.

Vi har åkt flera resor till storstaden London med omnejd och vi trivdes som fiskar i vattnet. Har besökt många storstäder i alla världens hörn men London och Storbrittanien tar priset för mig. Vi vet båda att standarden är sämre levnadsmässigt, men bryr oss inte så mycket om detta. Det vi söker är en meningsfull tillvaro på fritiden när man inte går till jobbet. Vi bor i en medelstor stad i Sverige där det inte finns mycket till liv när det väl blir helg.

Just nu så håller jag på att utbilda mig och har ett års studier kvar på hemmaplan innan jag på allvar kan planera att flytta någonstans. Tänker eventuellt bygga upp lite framtida yrkeserfarenhet här innan jag rör mig utomlands. Men för övrigt så vill jag bli klar och flytta så snart som möjligt. Vårt nuvarande boende är för övrigt en hyresrätt som det bara är att säga upp med 3 månaders förvarning.

Så till lite frågor som jag skulle vela ställa er mer kunniga:
- Vilken myndighet i Storbrittanien bör jag vända mig till för att göra flytten?
- Hur lång tid tar det innan man kan köpa bostad och arbeta i landet?
- Har det blivit svårare på något sätt med Brexit att flytta till och arbeta i Storbritannien?
- Har ni någon rekommendation på bra områden som ligger en bit utanför storstaden och inte kostar en förmögenhet?
- Hur är skola och dylikt? Är det dyrt är standard bra? Vi har inga gemensamma barn än men planerar att skaffa inom snar framtid. Så det hade varit bra att veta.
- Hur lätt är det att få vänner? Stämmer ryktena att folk är mer öppna generellt än hemma i Sverige?
- Är det svårt att öppna bankkonto utan medborgarskap?
- Lönar sig hårt arbete och hur hög är egentligen skatten?
- Vad är svårast att anpassa sig till enligt egen erfarenhet?

Vet att jag har många frågor och förstår om du som trådläsare inte orkar svara på alla mina frågor. Men är tacksam om vi kollektivt kan skapa någon slags diskussion kring vad man bör veta inför en eventuellt permanent flytt.
__________________
Senast redigerad av Sarkos 2018-04-30 kl. 01:50.
Citera
2018-04-30, 03:01
  #2
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
- Hur är skola och dylikt? Är det dyrt är standard bra? Vi har inga gemensamma barn än men planerar att skaffa inom snar framtid. Så det hade varit bra att veta.

Englands skolor är hårdare än svenska, men producerar dock tack vare det väldigt disciplinerade och kunniga barn.
Räkna med en daglig ryggsäck full med läxor redan från 6 års ålder för barnet.


Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
- Hur lätt är det att få vänner? Stämmer ryktena att folk är mer öppna generellt än hemma i Sverige?

Ja, oavsett om jag är i Glasgow, London eller i
'Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysili ogogogoch' (flashbacks forumscript lade in mellanslaget i det namnet) så går det att prata med precis vem som helst och nå 'Buddy'-status på mindre än en kvart.


Citat:
Ursprungligen postat av Sarkos
- Vad är svårast att anpassa sig till enligt egen erfarenhet?

Den dåliga kvaliteten på kranvattnet, samt den låga standarden i deras badrum. Senaste "Inn" jag bodde på hade separata kranar för kall- resp varmvatten. Det blev komplicerat att snabbtvätta händerna under rinnande vatten då.
Citera
2018-04-30, 06:57
  #3
Medlem
TechGuys avatar
- Vilken myndighet i Storbrittanien bör jag vända mig till för att göra flytten?

Hmrc är deras skatteorgan.

- Hur lång tid tar det innan man kan köpa bostad och arbeta i landet?

Du kan när som helst köpa ett leasehold oberoende av medborgarland. Du kan börja jobba imorgon om du har kontraktet framför dig.

- Har det blivit svårare på något sätt med Brexit att flytta till och arbeta i Storbritannien?

Just nu är det inga problem eftersom uk ännu inte lämnat eu och således inte förhandlat något med Sverige. EU-lagar gäller tills vidare och ingen kan veta vad som komma skall.

- Hur är skola och dylikt? Är det dyrt är standard bra? Vi har inga gemensamma barn än men planerar att skaffa inom snar framtid. Så det hade varit bra att veta.

Mycket mer diciplinerad skolgång med skoluniformer och diverse bestraffningar. Dyr skola ja, åtminstone för expats.

- Hur lätt är det att få vänner? Stämmer ryktena att folk är mer öppna generellt än hemma i Sverige?

Mycket lätt att snacka med folk i uk. Beror kanske på att du sannolikt börjar prata med invandrad person. Däremot råder en helig tystnad i tunnelbanan.

- Är det svårt att öppna bankkonto utan medborgarskap?

Inte svårt. Du ska dock förbereda handlingar från din svenska bank.

- Lönar sig hårt arbete och hur hög är egentligen skatten?

Generelt högre arbetstempo uk. Lätt att klättra i hierakin då arbetsinvandrarna är många och ofta osäkra.

- Vad är svårast att anpassa sig till enligt egen erfarenhet?

Föroreningar och storstadens ljudnivåer. Även utbudet av matvaror är jävligt dåligt, åtminstone i Londons centralare delar.[/quote]
Citera
2018-04-30, 10:57
  #4
Medlem
DoungAs avatar
Jag bodde och arbetade ett tag i Storbritannien. I Manchester.
Sök arbete först och be om intyg från din nya arbetsgivare.
Brittiska byråkratin är helt ENORM och sjukt seg. Saknar nog motstycke i världen skulle jag säga.
Citera
2018-05-01, 12:54
  #5
Medlem
Sarkoss avatar
Tack för alla hittills bra svar. Är en lättnad att det fortfarande verkar relativt lätt att komma till UK och arbeta. Någon som har tips på områden kring London som är okej. Jag och frugan var på en shoppingtur till Slough sist exempelvis. Men det visade sig vara ett rätt nergånget ghetto. Pundare i tunnlarna och hemlösa människor var en vanlig syn. Däremot var shoppinggallerian en riktig hit. Har ni några tips på bra städer utanför London med relativ enkel transport till staden? Behöver inte vara jätte fancy eller fantastiskt men ett okej område där man slipper hitta kanyler på lekplatsen?
Citera
2018-05-01, 13:18
  #6
Medlem
Brexit handlar om att ha kontroll över/minska invandringen.
Bra om du har koll på när den fria rörligheten upphör. Brexit blir av i slutet på mars 2019, och sedan följer en övergångsperiod, då det kan vara så att den fria rörligheten fortfarande gäller, på kanske drygt 2 år.
Nu är inte förhandlingarna avslutade, men om det här stämmer, och just nu verkar något slags övergångsperiod rätt så sannolik, så är tidsramen för att flytta till Storbritannien ca 3 år.
Därefter blir det nog betydligt svårare.
__________________
Senast redigerad av GungaDin 2018-05-01 kl. 13:22.
Citera
2018-05-02, 05:06
  #7
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GungaDin
Brexit handlar om att ha kontroll över/minska invandringen.
Bra om du har koll på när den fria rörligheten upphör. Brexit blir av i slutet på mars 2019, och sedan följer en övergångsperiod, då det kan vara så att den fria rörligheten fortfarande gäller, på kanske drygt 2 år.
Nu är inte förhandlingarna avslutade, men om det här stämmer, och just nu verkar något slags övergångsperiod rätt så sannolik, så är tidsramen för att flytta till Storbritannien ca 3 år.
Därefter blir det nog betydligt svårare.
Tack för detta. Ska forska närmare på detta. Undrar om det är viss typ av invandring dvs. flyktingskäl som ska begränsas eller det är all invandring. För i så fall tror jag landet kommer lida av stor arbetskraftsbrist dem närmaste åren vilket kommer hämma tillväxten. Men det låter oroande det du säger. Håller just nu på att utbilda mig inom ett bristyrke som även är brist i UK. Så jag håller tummarna att så inte är fallet.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2938208

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback