Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 23:50
  #1
Medlem
Tjena

Jag undrar om någon vet ifall det är dåligt med att få en stor mängd av sitt protein från mejeriprodukter? Käkar mycket kvarg, sen blir det väl lite protein från ost och mjölk också. Käkar väl runt 150g protein om dagen och då kommer cirka 90-100g av det från mejeriprodukter skulle jag uppskatta. Käkar en till två mål om dagen med något slags kött (fisk / kyckling / rött kött).

Tänker mest om det kan påverka muskelbyggande negativt, men självklart vill jag ju veta om det är rent av ohälsosamt. Har hört att för mycket kalcium om dagen är dåligt.

/ Jonas
Citera
2018-04-29, 23:54
  #2
Medlem
låter inte nyttigt, nej. för bäng för att komma på varför, men kommer i alla fall ihåg att folk brukar tjata om att mejeriprodukter och benskörhet tycks gå hand i hand
Citera
2018-04-30, 07:33
  #3
Medlem
Kör på. Är inne på mitt 10e år med kvarg. Var en av de som köpte två flak naturell kvarg i taget på Lidl när det bara var dem som hade vettiga priser.
Citera
2018-04-30, 10:43
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Ur muskeluppbyggande synpunkt? Nej, då är förmodligen mjölkprotein bland det bästa. Ur hälsosynpunkt? Nja, det går inte riktigt att svara på. Det blir ju ett högt intag av kalcium med tanke på osten/kvargen, och man har sett kopplingar mellan högt kalciumintag och bland annat prostatacancer. Det är en koppling, det innebär inte att det faktiskt är så, och det är säkert ett flertal faktorer som spelar in. Personligen hade jag inte oroat mig för det intaget. Är du orolig för intaget av kalcium så rekommenderar jag vassleprotein.
Citera
2018-05-13, 20:33
  #5
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatistikJonas
Tjena

Jag undrar om någon vet ifall det är dåligt med att få en stor mängd av sitt protein från mejeriprodukter? Käkar mycket kvarg, sen blir det väl lite protein från ost och mjölk också. Käkar väl runt 150g protein om dagen och då kommer cirka 90-100g av det från mejeriprodukter skulle jag uppskatta. Käkar en till två mål om dagen med något slags kött (fisk / kyckling / rött kött).

Tänker mest om det kan påverka muskelbyggande negativt, men självklart vill jag ju veta om det är rent av ohälsosamt. Har hört att för mycket kalcium om dagen är dåligt.

/ Jonas
Det är inte bara dåligt, utan rentav katastrof både för din hälsa och för miljön, framförallt miljön. Det är liksom inte hela världen ifall du dör av prostatacancer, men mejeriprodukter är ett hot mot miljön.
Citera
2018-05-15, 23:40
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är inte bara dåligt, utan rentav katastrof både för din hälsa och för miljön, framförallt miljön. Det är liksom inte hela världen ifall du dör av prostatacancer, men mejeriprodukter är ett hot mot miljön.

Hur menar du?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback