Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-05-07, 19:51
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
I båtsammanhang talar man om fernissa, som är en linoljeprodukt (eller i vissa fall kinesisk tung-olja). Den främsta funktionen är att skydda träet mot UV-strålning, och därmed nedbrytning. Att lagret av fernissa tillåter fuktvandring gör att träet inte rötskadas, vilket det lätt gör med plastlacker. Om man tillsätter pigment blir det linoljefärg.

Traditionellt har man använt linoljebaserad lack men idag skulle jag tro att det är betydligt mycket vanligare med alkydoljebaserad eller urethanbaserad lack. Håller dock med om att linolja har en oöverträffad inträngningsförmåga. I dagens samhälle har den dock en stor nackdel, torktid.
Citera
2018-05-07, 19:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Så med det sagt. Vart bör man då utföra detta på då jag långt ifrån är villig att släppa ut mer plast i vattnet än det som redan finns där...?

Slipa med grovdammsugare kommer vara ett dunderjobb jämfört med varmluftpistol och skrapa.

Med det sagt, är det vara den utvägen som finns är det väl det som måste göras...

Vad jag menar är att du kan använda skrapa och sedan suga upp skräpet med grovdammsugare. Slipar gör du med en maskin med dammuppsamlare. Vill du undvika damm så kan du eventuellt våtslipa för hand.

Om båten står på land eller ligger i sjön tror jag inte spelar så stor roll. Se bara till att inte damma ner dina båtgrannar.
Citera
2018-05-07, 20:20
  #15
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steve.stiffbone
Bör man vänta med detta eller finns det några tips/förslag eller är det bara att vänta till nästa vinter?

Samtidigt är det i så dåligt skick (finish, träet är i bra skick!) att det säkert komma hamna i vattnet under säsongen ändå då det flagnar mycket!

Ser fram emot att höra av er om förslag och tips!

Luckorna bör du kunna fixa utan problem när båten ligger i även relingen, det är nog mest praktiskt att göra dom sakerna nu när båten är i vattnet. Självklart är det så att övriga båten dvs bord under vatten etc inte behöver fixas varje år. Ta det till nästa år i stället.

En träbåt är mycket fix med så jag ser bara en fördel att du gör lite i taget, oavsett om den är i vattnet eller ej.
Citera
2018-05-09, 03:46
  #16
Medlem
horomhebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
I dagens samhälle har den dock en stor nackdel, torktid.
Eller också är det en fördel. Jag brukar bara mäkta med en strykning av skrovet under en dag. Nästa dag kollar man: klibbfritt, men blir märke om man trycker in nageln. Alltså kan man ge en ny strykning utan att mellanslipa. Spar tid och ger mindre slipdamm.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback