Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 19:49
  #1
Medlem
En bekant till mig som har Telia som operatör,som enligt egen utsago befinner sig utomlands sände mig ett sms, där denne påstod befinna sig i nöd och ville låna pengar till hemresan.. So far so good,, men sedan började varningsklockorna ringa då jag lade märke till att uppe i vänstra hörnet på detta sms, under dennes tel nr står det Sverige under.. Brukar det inte stå landet man befinner sig i ? Hoppas jag har fel i mina misstankar.. Någon som kan klargöra? Tack
Citera
2018-04-29, 20:15
  #2
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Svara och ställ en personlig fråga som bara den riktige bekanten kan svara på. Typ "vad heter min hund?" eller något sådant.

Och om det nu är så akut, varför ringde din bekant inte utan bara skickade ett sms?
Citera
2018-04-29, 20:19
  #3
Medlem
Le-Hericons avatar
Det här förfarandet är en välkänd scam. Gå inte på det.
Citera
2018-04-29, 20:21
  #4
Medlem
Ok, därför denna "bekant" är ett ex.. vill veta fakta först, och utifrån det agerar jag....
Citera
2018-04-29, 22:42
  #5
Medlem
Pappersvargens avatar
Det är klart det står Sverige under om personen i fråga ringer/smsar från ett svenskt nummer.
Däremot bör du dra öronen åt dig om ett ex helt plötsligt kontaktar dig och säger sig befinna sig i nöd och vill ha pengar. Kan vara stulen mobil/motsvarande.
Citera
2018-04-30, 06:54
  #6
Medlem
Som redan sagt så är det här en Mycket Välkänd Scam!

Underligt att det ells behöver tas upp här...

Numera kan skummisarna dessutom skicka ut Falskt Caller ID, dvs det ser ut som numret de ringer eller SMSar från är ett nr man kanske känner igen.

När det är ett SMS är det bara att skita i det, för befinner sig personen VERKLIGEN i nöd -- och behöver just DIG, och inte t ex sin mamma/pappa/bror/syster/närmaste vän -- så Ringer ju personen istället, och då hör du ju om det är rätt person!

Man skola icke bete sig som den enfaldige dåre man kanske äro!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback