Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 19:42
  #1
Medlem
Durkslags avatar
Hej!

Jag har en .com-adress som är tänk att användas helt privat med personlig hemsida + mail och kalender. Jag har även ett G Suite-konto (eller Google Apps legacy egentligen då jag registrerade mig för länge sen) som jag vill använda för all mail och kalender.

Hemsidan kommer antagligen ha väldigt få besökare så behöver inget kraftfullt så jag har ett konto hos one.com då de även erbjöd domain privacy för en extra tia i månaden så jag slipper visa mina riktiga uppgifter på en WhoIs. Där börjar dock problemet.

När jag aktiverar domain privacy på one.com är det inte längre möjligt att ändra mina DNS-inställningar för mail, vilket gör att jag inte kan få inkommande e-post till min konto på Google. Det står på one.coms hemsida:
Citat:
Domain Privacy is not compatible with personal mail DNS settings. To use personal mail DNS settings, you will need to disable Domain Privacy.

För att mail i G Suite ska fungera måste jag ändra mina DNS-/MX-inställningar på mitt webbhotell men jag undrar är det ens möjligt? Att både ha mail hos Google och domain privacy samtidigt. Finns det någon host som erbjuder detta så byter jag till dem, eller om det finns andra knep.

Tack så mycket för alla tips!
Citera
2018-04-30, 09:44
  #2
Medlem
Såvitt jag vet erbjuder EgenSajt WhoisGuard utan extra kostnad, jag vet dock ej hur det funkar med just G Suite.
Citera
2018-04-30, 17:30
  #3
Medlem
Ljugtomtens avatar
DynDNS erbjuder privacy (mot kostnad) samtidigt som du kan ändra MX, A-records och CNAME precis hur mycket du vill.

Jag har kört exakt så som du tänkt göra via DynDNS (med domänmailen till GMail), tog bort Domain privacy för att kunna köra Let's Encrypt. (Kostnadsfria HTTPS-certifikat)
Citera
2018-05-01, 13:06
  #4
Medlem
Durkslags avatar
Då är det alltså inte kört. Tack för svaren, ska kolla upp era tips.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback