Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 16:47
  #1
Medlem
Har på senaste sålt hemmagjorda tavlor som en hobby. Fått in 9000kr nu på en månad

Kommer banken bry sig när det swishas över? Vet att jag fick terrorism frågor när jag skulle låna 70.000kr för en bil.
Citera
2018-04-29, 16:49
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har på senaste sålt hemmagjorda tavlor som en hobby. Fått in 9000kr nu på en månad

Kommer banken bry sig när det swishas över? Vet att jag fick terrorism frågor när jag skulle låna 70.000kr för en bil.

Det är olika beroende på vilken bank man har men jag har fört över 8500kr utan några problem eller frågor.
Citera
2018-04-29, 16:51
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har på senaste sålt hemmagjorda tavlor som en hobby. Fått in 9000kr nu på en månad

Kommer banken bry sig när det swishas över? Vet att jag fick terrorism frågor när jag skulle låna 70.000kr för en bil.

Rent juridiskt så beror svsret på om du målat en ta la åt någon (”hej, kan du måla en båt åt mig?”) eller om du målat tavlor och sedan sålt dem (”här är en tavla på en båt, kom och köp den?”)

I det första fallet så bryr sig myndigheterna, eftersom du inte får göra så och kalla det för ”hobby”.
Citera
2018-04-29, 16:54
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har på senaste sålt hemmagjorda tavlor som en hobby. Fått in 9000kr nu på en månad

Kommer banken bry sig när det swishas över? Vet att jag fick terrorism frågor när jag skulle låna 70.000kr för en bil.
Kontant betalning.
Citera
2018-04-29, 17:17
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Rent juridiskt så beror svsret på om du målat en ta la åt någon (”hej, kan du måla en båt åt mig?”) eller om du målat tavlor och sedan sålt dem (”här är en tavla på en båt, kom och köp den?”)

I det första fallet så bryr sig myndigheterna, eftersom du inte får göra så och kalla det för ”hobby”.

Ok, blev mer populärt än jag kunde tänka. Får ta kontanter

Målade av Jerry Williams åt min kompis mamma som en present och en på jobbet fick syn på den och frågade om jag kunde måla av en hund. Fick då 1500kr, sen spred det sig snabbt på jobbet.

Kan ju inte starta eget för 10 målningar, får väll göra det ifall det sprider sig ännu mer.

Men då vet jag ska be om kontanter
Citera
2018-04-29, 17:19
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Ok, blev mer populärt än jag kunde tänka. Får ta kontanter

Målade av Jerry Williams åt min kompis mamma som en present och en på jobbet fick syn på den och frågade om jag kunde måla av en hund. Fick då 1500kr, sen spred det sig snabbt på jobbet.

Kan ju inte starta eget för 10 målningar, får väll göra det ifall det sprider sig ännu mer.

Men då vet jag ska be om kontanter

Hunden är ett skattebrott. Du får inte göra beställningsjobb som hobby, oavsett hur du tar betalt.
Citera
2018-04-29, 17:22
  #7
Medlem
Couplets avatar
Banken bryr sig nog mindre än Skatteverket. Har du funderat något på att skaffa F-skattesedel?
Citera
2018-04-29, 18:05
  #8
Medlem
Du får göra va fan du vill ta det lugnt. Ta helst kontant om det går.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback