Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-04-30, 21:28
  #25
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Hur kallt blir det i skuggan då?

Teoretisk nära absoluta nollpunkten men det beror på vad som kastar skuggan. Jag har inte tänkt på skuggor när jag skapat min termometer. Men den absorberar 18% av det infallande solljuset och skulle stråla ifrån sig den energin som värmestrålning. Och värmestrålningen skulle avta enligt den omvända kvadraten lag så avståndet till objektet som kastar skuggan är också en faktor. Jag ska räkna lite på det vid tillfälle.
Citera
2018-04-30, 21:47
  #26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Teoretisk nära absoluta nollpunkten men det beror på vad som kastar skuggan. Jag har inte tänkt på skuggor när jag skapat min termometer. Men den absorberar 18% av det infallande solljuset och skulle stråla ifrån sig den energin som värmestrålning. Och värmestrålningen skulle avta enligt den omvända kvadraten lag så avståndet till objektet som kastar skuggan är också en faktor. Jag ska räkna lite på det vid tillfälle.

För någon måndad sedan så drömde jag att jag med några astronauter var på månen. Jag satt utan rymddräkt.
När jag kände solen lyste till i ansiktet så kände jag att det bara hettade till lite så där. Så jag sade till dem att jag går in i rymdsonden och lägger mig. När jag kom in så sade jag åt dem "Ska jag stänga luckan?". De svarade med "Nä, lämna den på glänt".



Så det är intressant hur varmt och kallt det blir ute i rymden. Det är vakum så kroppen lär väll inte tappa någon värme på flera flera timmar om man skulle vara utan rymddräkt?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback