Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 14:16
  #1
Medlem
DouglasQuaids avatar
Jag vill lära mig Linux från grunden och har fastnat för Debian. Jag har aldrig installerat ett OS från scratch och vill lära mig det också. Jag tänkte börja försiktigt med en ny laptop där jag ersätter eventuellt OS helt och hållet med Debian. Datorn används till vardagssurfning, enklare programmering. Jag brukar fulldiskkryptera min windowsmaskin och vill fortsätta med det, så datorn måste orka med LUKS. Självklart bra om den inte är alltför dyr, absoluta smärgränsen har jag satt vid cirka 15 000 kr.

Jag är lite orolig för att bli sittandes med en hög elektronikskrot utan att ha kommit igång. Finns det något datormärke/modell som anses vara ett säkert kort att börja med?

Tacksam för köpråd!
Citera
2018-04-29, 19:00
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Finns hur mycket som helst att läsa...

https://www.techradar.com/news/the-5...aptops-of-2017
Citera
2018-04-29, 22:07
  #3
Medlem
badbollen3s avatar
tips innan du köper ny laptop (förutsatt att den dator du har inte är gammal som gatan) är att du laddar ner Virtualbox och installerar det. Det är gratis att ladda ner och helt lagligt. Sedan så laddar du ner en ISO fil utav Debian och kränger in det på din virtualbox. Du får en helt virtualiserad dator i din fysiska burk, och den använder sig av befintlig hårdvara till skillnad från en emulator som simulerar annan hårdvara.

Det är så molntjänster är uppbyggda. och ja, man kan ha flera virtualiserade datorer i virtualbox.

Nu var det kanske inte det här du frågade efter, men å andra sidan finns det redan x-antal trådar med laptop tips så jag anser att vi är kvitt
Citera
2018-04-29, 22:25
  #4
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Finns hur mycket som helst att läsa...

https://www.techradar.com/news/the-5...aptops-of-2017

Jag fick fram dels den länken, dels andra som föreslår just Dells XPS serie. Hittade även lite info inne på debian.org. Verkar som att i princip allt är självgående förutom firmware till nätverkskortet. Men i och med att jag aldrig micklat med de här grejorna så blev jag tveksam. "Är det verkligen så enkelt?" Nu när du bekräftar mina funderingar så är jag i princip inne på att det bara är att göra en backup och köra på. Tack Sommarlov!
Citera
2018-04-29, 22:35
  #5
Medlem
DouglasQuaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
tips innan du köper ny laptop (förutsatt att den dator du har inte är gammal som gatan) är att du laddar ner Virtualbox och installerar det. Det är gratis att ladda ner och helt lagligt. Sedan så laddar du ner en ISO fil utav Debian och kränger in det på din virtualbox. Du får en helt virtualiserad dator i din fysiska burk, och den använder sig av befintlig hårdvara till skillnad från en emulator som simulerar annan hårdvara.

Det är så molntjänster är uppbyggda. och ja, man kan ha flera virtualiserade datorer i virtualbox.

Nu var det kanske inte det här du frågade efter, men å andra sidan finns det redan x-antal trådar med laptop tips så jag anser att vi är kvitt

Tack för förslaget. Jag har virtualbox installerat i min nuvarande, 3 år gamla dator där jag kör Whonix. Det fungerar bra för det mesta. Värre är det med datorns OS, Windows 10. Det har blivit fruktansvärt segt och jag litar inte alls på det längre. Det är därför som jag samlar mod till mig att helt enkelt formatera nästa dator och ersätta med Debian från början.
Citera
2018-04-30, 09:24
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DouglasQuaid
Jag fick fram dels den länken, dels andra som föreslår just Dells XPS serie. Hittade även lite info inne på debian.org. Verkar som att i princip allt är självgående förutom firmware till nätverkskortet. Men i och med att jag aldrig micklat med de här grejorna så blev jag tveksam. "Är det verkligen så enkelt?" Nu när du bekräftar mina funderingar så är jag i princip inne på att det bara är att göra en backup och köra på. Tack Sommarlov!
Enda problemet är att tillverkarnas serier av laptops sällan är homogena.
Den du köper kanske har ett udda nätverkskort, vilket inte en Windows-användare skulle märka.

Jag skulle köpa en begagnat, med löfte att lämna tillbaka den om något inte var bra.
Man kan byta hårddisken och testa en installation, om man ångrar sig kan man lämna tillbaka en helt orörd dator.

Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
tips innan du köper ny laptop (förutsatt att den dator du har inte är gammal som gatan) är att du laddar ner Virtualbox och installerar det. Det är gratis att ladda ner och helt lagligt. Sedan så laddar du ner en ISO fil utav Debian och kränger in det på din virtualbox. Du får en helt virtualiserad dator i din fysiska burk, och den använder sig av befintlig hårdvara till skillnad från en emulator som simulerar annan hårdvara.

Det är så molntjänster är uppbyggda. och ja, man kan ha flera virtualiserade datorer i virtualbox.

Nu var det kanske inte det här du frågade efter, men å andra sidan finns det redan x-antal trådar med laptop tips så jag anser att vi är kvitt
Vilket så klart kräver en fungerande dator/Windows.
Köra Linux virtuellt är jättebra för att lära sig systemet, javisst.
Citera
2018-05-13, 23:11
  #7
Avstängd
53280s avatar
Ett tips gör en live sticka med Debian och sedan gå du till Media mark / Webhallen och etc , sedan ber du att får prov boota datorn med debian. Det som kan strular är grafiken och ibland nätverket för WiFi.

Är det 4k skärmar och sånt, så kan det bli problem, men annars bruka Debian fungera på det mesta. Annars finns DELL XPS som kommer med ubuntu installerat. .
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback