Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-29, 13:18
  #1
Avstängd
Arbetsskyggs avatar
En person jag ogillar är död. Nu ska han begravas och jag tänker gå dit om inte annat för att förvissa mig om att han verkligen är död. Problemet är att jag inte har en svart kostym, jag har bara en grå. Jag har heller ingen svart slips. Det har aldrig blivit av att köpa en sån eftersom man normalt sett inte har svart slips. Eller ja, jag har normalt sett inte slips alls. Eller kostym. Jag vill heller inte gärna spendera några pengar för att kunna gå på den gamle dårens begravning.

Så... min fråga är då om jag kan köra på en grå kostym och en lite mer färgglad slips? Jag menar, jag sörjer ju inte honom så varför ska jag då klä mig sorgesamt? Jag har även en blommig fluga som jag fick i samband med en shinding för många år sedan, men det kanske är att ta i? Man kanske inte direkt behöver signalera lycka på en begravning, även om jag kommer att skratta inombords när den gamle bögen glider in i ugnen. Därför tänkte jag mig typ en röd slips eller något liknande.

Funkar det att sidsteppa klädreglerna på en begravning om man inte är där för att sörja? Det är ju ändå vår och sånt nu.
Citera
2018-04-29, 13:22
  #2
Medlem
Den grå kostymen fungerar utmärkt, skippa slips och fluga. Nuförtiden brukar det vara en minoritet som är korrekt klädda på begravningar. Du kommer inte sticka ut.
Citera
2018-04-29, 13:22
  #3
Medlem
ElvisFans avatar
Varför ens gå dit? Är det öppen kista eller hur skall du bli säker på att han är död genom att gå på begravningen om du inte litar på uppgiften. Sitt i bilen utanför istället.

Jag skulle ta din grå kostym, vit skjorta. Ingen slips. Alternativt ett par svarta jeans om du har, vit skjorta och en mörk jacka/rock.
Citera
2018-04-29, 13:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
En person jag ogillar är död. Nu ska han begravas och jag tänker gå dit om inte annat för att förvissa mig om att han verkligen är död. Problemet är att jag inte har en svart kostym, jag har bara en grå. Jag har heller ingen svart slips. Det har aldrig blivit av att köpa en sån eftersom man normalt sett inte har svart slips. Eller ja, jag har normalt sett inte slips alls. Eller kostym. Jag vill heller inte gärna spendera några pengar för att kunna gå på den gamle dårens begravning.

Så... min fråga är då om jag kan köra på en grå kostym och en lite mer färgglad slips? Jag menar, jag sörjer ju inte honom så varför ska jag då klä mig sorgesamt? Jag har även en blommig fluga som jag fick i samband med en shinding för många år sedan, men det kanske är att ta i? Man kanske inte direkt behöver signalera lycka på en begravning, även om jag kommer att skratta inombords när den gamle bögen glider in i ugnen. Därför tänkte jag mig typ en röd slips eller något liknande.

Funkar det att sidsteppa klädreglerna på en begravning om man inte är där för att sörja? Det är ju ändå vår och sånt nu.

Du ska inte gå på den begravningen, Med din respektlösa attityd! Du kan försäkra dig om att han är död ändå öppen kista praktiseras i princip aldrig i Sverige.
Citera
2018-04-29, 13:37
  #5
Medlem
Skallmeja-Zorros avatar
En begravning handlar ju lika mycket om att visa respekt mot de efterlevande. Du vill ju inte spotta dessa i ansiktet bara för att du ogillar den bortgångna. Dessutom i avsaknaden av "Open casket" begravningar i Sverige så har du ju faktiskt ingen garanti för att din nemesis faktiskt är den som ligger i kistan och som sedan transporteras iväg till krematoriet. Detta ger dig två möjligheter. Avstå begravningen, vilket jag tycker är schystas mot både dig själv och de efterlevande. Alternativt kontrollera vald klädkod för bröllopet. Står det exempelvis "ljus begravning" så accepteras nästan vad som helst och de efterlevande undanber sig mörk, dyster klädsel. Annars på normalbegravningen och i avsaknaden av svart kostym så funkar även grå kostym bra. Ta vit skjorta och skipa i värsta fall slipsen helt. Definitivt ingen blommig fluga eller för färgglad slips, det inte bara kan provocera de efterlevande det förminskar också dig själv.
Citera
2018-04-29, 13:38
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Grått funkar, ta inget färgglatt bara. Även om du nu avskyr personen ifråga så finns det säkert där på begravningen de som faktiskt älskade personen. Så för deras skull ta och inte gör det till ett spektakel. Om du går välj klädsel för tillfället dvs svart/grått och gör inte en scen.
Citera
2018-04-29, 13:42
  #7
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
även om jag kommer att skratta inombords när den gamle bögen glider in i ugnen.
Då lär du få vänta med att skratta, tills kremeringen görs några veckor efter begravningen.



Citat:
Ursprungligen postat av Skallmeja-Zorro
Alternativt kontrollera vald klädkod för bröllopet.
(min fetning) Bröllopet?
Citera
2018-04-29, 13:47
  #8
Medlem
Kumabjorns avatar
Vill du göra en markering mot den avlidne, eller den avlidnes efterkomma? I det första fallet går den liksom inte hem, men är det efterlevande det gäller så borde det väl vara jeans och t-shirt. Gärna skitig sådan.
Citera
2018-04-29, 13:59
  #9
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Klä dig som du vill men var märkbart berusad. Se till att byxorna har en lättmanövrerad gylf för demonstrativ miktion. F.ö. hoppas jag du åker på stryk.
Citera
2018-04-29, 15:49
  #10
Medlem
Du kan aldrig såra eller förolämpa den döde. Han är ju död. Vilka är anhöriga till den döde? Vilken relation har du till dom? Du kan bara förolämpa släkten eller vilka de är. Vad tjänar det till? Försök förklara lite närmare kanske?
Citera
2018-04-29, 16:19
  #11
Medlem
Du tycker inte att det är respektlöst mot dem anhöriga om du går dit fast du inte gillade personen i fråga? Ska du gå dit för att hämnas eller vad handlar det om? Du borde tänka efter en gång till om det verkligen är rätt av dig och vad du har för syfte. Du säger själv att du inte är där för att sörja så vad är anledningen?
Citera
2018-04-29, 16:20
  #12
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
En person jag ogillar är död. Nu ska han begravas och jag tänker gå dit om inte annat för att förvissa mig om att han verkligen är död. Problemet är att jag inte har en svart kostym, jag har bara en grå. Jag har heller ingen svart slips. Det har aldrig blivit av att köpa en sån eftersom man normalt sett inte har svart slips. Eller ja, jag har normalt sett inte slips alls. Eller kostym. Jag vill heller inte gärna spendera några pengar för att kunna gå på den gamle dårens begravning.

Så... min fråga är då om jag kan köra på en grå kostym och en lite mer färgglad slips? Jag menar, jag sörjer ju inte honom så varför ska jag då klä mig sorgesamt? Jag har även en blommig fluga som jag fick i samband med en shinding för många år sedan, men det kanske är att ta i? Man kanske inte direkt behöver signalera lycka på en begravning, även om jag kommer att skratta inombords när den gamle bögen glider in i ugnen. Därför tänkte jag mig typ en röd slips eller något liknande.

Funkar det att sidsteppa klädreglerna på en begravning om man inte är där för att sörja? Det är ju ändå vår och sånt nu.
låter märkligt att du skall gå på hans begravning om du ogillar honom, men det kanske är tryck utåt ?

Själv brukar jag aldrig bära svart på begravningar, kör på den gråe så blir det nog bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback