Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-01, 21:01
  #13
Medlem
stilichos avatar
Som tidigare nämnts heter partiet du söker Direktdemokraterna.

Citat:
Ursprungligen postat av LX
Håller med i princip, men allt du röstar på kan isåfall loggas.

Det är inget som hindrar att man bygger ett system som omöjliggör loggning. Om du inte syftar på att en angripare kan infiltrera datorn med bankID och logga allt därifrån. Det är antagligen svårt att helt skydda sig emot. Å andra sidan vet Facebook och Google redan vad du röstar på så det känns lite lamt att försöka skrämmas med att tekniskt och ekonomiskt resursstarka organisationer kan logga vad du röstar på.

Citat:
Hur ska man veta att rösträkningen fungerar och inte hackats?

Med transparenta vallängder och transparent rösträkning går det att uppnå en relativt hög integritet för röstresultatet. Man kan aldrig bli helt säker. Framförallt är det svårt att upptäcka om någon fyller på med mindre mängder extra röster. Å andra sidan är det antagligen ännu svårare att upptäcka i traditionella pappersval.

Citat:
Systemet måste fungera även om det är strömavbrott.

Det går inte att genomföra ett elektroniskt val utan el. Men antagligen skulle det inte gå att genomföra ett gammaldags val utan elektricitet heller.
Citera
2018-05-02, 14:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Som tidigare nämnts heter partiet du söker Direktdemokraterna.



Det är inget som hindrar att man bygger ett system som omöjliggör loggning. Om du inte syftar på att en angripare kan infiltrera datorn med bankID och logga allt därifrån. Det är antagligen svårt att helt skydda sig emot. Å andra sidan vet Facebook och Google redan vad du röstar på så det känns lite lamt att försöka skrämmas med att tekniskt och ekonomiskt resursstarka organisationer kan logga vad du röstar på.



Med transparenta vallängder och transparent rösträkning går det att uppnå en relativt hög integritet för röstresultatet. Man kan aldrig bli helt säker. Framförallt är det svårt att upptäcka om någon fyller på med mindre mängder extra röster. Å andra sidan är det antagligen ännu svårare att upptäcka i traditionella pappersval.



Det går inte att genomföra ett elektroniskt val utan el. Men antagligen skulle det inte gå att genomföra ett gammaldags val utan elektricitet heller.

Gammaldags val har fungerat långt innan det fanns el, men om vi pratar detaljfrågor så fungerar handuppräckning på torget.

Transparans är nog nödvändigt, ja. I pappersval så kan varje parti göra stickprov iofs.

Men kan man säga att i en direktdemokrati är man helt enkelt inte anonym och förväntas stå upp för vad man röstar på? Google vet ju allt ändå...
Citera
2018-05-02, 17:21
  #15
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Gammaldags val har fungerat långt innan det fanns el, men om vi pratar detaljfrågor så fungerar handuppräckning på torget.

Transparans är nog nödvändigt, ja. I pappersval så kan varje parti göra stickprov iofs.

Men kan man säga att i en direktdemokrati är man helt enkelt inte anonym och förväntas stå upp för vad man röstar på? Google vet ju allt ändå...

Kolla Schweiz.

Det vi behöver är fler folkomröstningar. Folket måste lära sig att engagera sig mer än en gång vart fjärde år. Då är det man ur huse som gäller. Inget Bank-ID i världen kan ersätta säkerheten i att det är just DU som stoppar den där valsedeln i kuvertet och lämnar den till valförrättaren.
Citera
2018-05-02, 22:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Kolla Schweiz.

Det vi behöver är fler folkomröstningar. Folket måste lära sig att engagera sig mer än en gång vart fjärde år. Då är det man ur huse som gäller. Inget Bank-ID i världen kan ersätta säkerheten i att det är just DU som stoppar den där valsedeln i kuvertet och lämnar den till valförrättaren.

Menar du att man röstar med Bank-ID i Schweiz?
Citera
2018-05-02, 22:07
  #17
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Menar du att man röstar med Bank-ID i Schweiz?

Läs det jag fetade i citatet och återkom. Schweiz är väl kända för just direktdemokratin.
Citera
2018-05-02, 22:10
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Läs det jag fetade i citatet och återkom. Schweiz är väl kända för just direktdemokratin.

Ja jag känner till det. Men vi pratar om att rösta med Bank-ID eller hur?
Citera
2018-05-02, 22:14
  #19
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Ja jag känner till det. Men vi pratar om att rösta med Bank-ID eller hur?

Ja, men jag skrev ingenting om Schweiz och Bank-ID.
Citera
2018-05-02, 22:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Ja, men jag skrev ingenting om Schweiz och Bank-ID.

Okej, men det var det vi snackade om.
Citera
2018-05-02, 22:18
  #21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Okej, men det var det vi snackade om.

Anmäl gärna mitt inlägg om du tycker det var off-topic. Men i sådana fall är väl Schweiz lika OT.
Citera
2018-05-02, 22:18
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Anmäl gärna mitt inlägg om du tycker det var off-topic. Men i sådana fall är väl Schweiz lika OT.

Ja, du var off topic, om dom inte använder Bank-ID för att rösta digitalt i Schweiz.
Citera
2018-05-03, 21:44
  #23
Medlem
Rasande-Roses avatar
Jag hade helt klart föredragit ett sådant system, förutsatt att det kräver någon sorts mer komplex/tidskrävande registrering hos skatteverket/valmyndigheten innan man kan börja använda Bank ID för att rösta.

På så sätt skulle man ändå få bort folk som skulle börja nyttja systemet för att bara "trollrösta", iom. att det skulle kräva viss ansträngning, likt att gå till en vallokal. Naturligtvis så skulle det självklart öppna upp för riktig demokrati, direktdemokrati, vilket jag tror vore bra för landet.

Nya regler borde också sättas upp då för att begränsa både regeringens och riksdagens makt, t.ex. obligatoriska omröstningar för ändringsbudgetar så som vårbudget och omröstning innan lagförslag kan gå igenom till lagrådet osv.
__________________
Senast redigerad av Rasande-Rose 2018-05-03 kl. 21:46.
Citera
2018-05-05, 06:47
  #24
Medlem
Returpappers avatar
Visst vore det fint om vi kunde detaljstyra politiken med bank-ID. Jag skull sitta här alltid och styra. Men vem vill vara politiker då?
Vi får ersätta dem men en expeditionsministär som effektuerar den politik vi grejar till bakom dataskärmarna. Riksdagshuset kan bli hotell finfint läge. Vi spar in på 349 riksdagshens löner. samt en massa tjänstemän vad kan frigöras 700 tjänster, snittlön 50 000 d.v.s 75 000 lönekostnad 53 miljoner. Ja säkert 200 miljoner med allt annat runt i kring. Minus 50 miljoner för expeditionsministären.

Val behöver vi inte ha heller, vilka ska väljas och till vad?? Samma visa sedan med landstinget och kommunen. Det blir nog inte mycket ledigt för mig här bakom dataskärmen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback