Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-29, 01:36
  #1
Medlem
Hej,

Jag är husvakt åt mina föräldrar som är utomlands. Helt plötsligt känner jag hur det börjar lukta bränt. Det luktar värre och värre, och det märks på doften att det är någon form utav elektronisk utrustning.

Efter några minuter hittar jag problemet; En dimmer till en kristallkrona. Jag märkte några minuter tidigare att lampan "blinkade" lite, men efter att justerat dimmern någon millimeter slutade det.

Vi stängde omedelbart av dimmern, men dessvärre kan jag inte stänga av säkringen.

Finns det någon risk för brand, även om man har stängt av lampan/dimmern? Jag antar att det är något fel på själva dimmern och den behövs bytas ut. Men just nu är jag bara sjukt nojjig över att gå och lägga mig!

Tack på förhand
Citera
2018-04-29, 02:02
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Är det dimmer med vred så kan du försöka ta av vredet och kolla om det sitter en säkring i dimmern du kan plocka ut

https://byggmentor.se/renovera/byta-...de-och-bilder/
Citera
2018-04-29, 02:16
  #3
Medlem
Zaedrewss avatar
Dra utav kontakten bara så behöver du väl inte ojja dig. Finns det ingen ström så är det liksom ingen fara.
Citera
2018-05-04, 10:28
  #4
Moderator
fredrik686s avatar
Övrig hemelektronik --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback