Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-29, 01:20
  #1
Medlem
Om man synar vad kristendomen är, så framstår den som den mest dynamiska, av Abrahamismen.
Protestantisk kristendom acepterar nästan allt utan att döma.
Katolikerna är lite mer strikta och som jag gillar.
Ortodoxa kan jag inte så mycket om, någon kanske kan berätta.

Vidare har vi alla kulturyttringar som kommer i de olika formerna av kristendom.

Tex spanjorerna har sin tjurfäktning och Pamplona-rusningar.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde snacka om kuturell kristendom på ett positivt sätt.

Tyvärr är våra kulturer i Europa hotade av diverse anledningar, vi måste leva dom
för att överleva, så att säga.

Diskutera
Citera
2018-04-29, 01:48
  #2
Medlem
Tror du borde ta och kolla upp lite närmre vilka de abrahamistiska religionerna är.

"Om man synar kristendomen" Fina slutsatser.

Menar du att du inte har synat Ortodoxa med? Du vet ju allt detta om att tjurfäktning och det konservativa Italien.
Citera
2018-04-29, 02:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groople
Tror du borde ta och kolla upp lite närmre vilka de abrahamistiska religionerna är.

"Om man synar kristendomen" Fina slutsatser.

Menar du att du inte har synat Ortodoxa med? Du vet ju allt detta om att tjurfäktning och det konservativa Italien.


Jag menar såhär: Utan kristendom finns det ingen kultur i Europa att tala om.
Citera
2018-04-29, 03:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag menar såhär: Utan kristendom finns det ingen kultur i Europa att tala om.

Makes sense...

Du tror inte att någon annan religion hade format kulturen då? Du vet som överallt i i hela världen.
Citera
2018-04-29, 03:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groople
Makes sense...

Du tror inte att någon annan religion hade format kulturen då? Du vet som överallt i i hela världen.


Det hade säkert varit helt annat. Men varför ska vi fördärva våra kristna kulturer med
diverse importkulturer? Araberna har inte ett jota att komma med, inte heller negrerna.

Nej, europeisk högkultur är det vad vi kommer att överleva på, inte blandkulturer från
efterblivna religioner och kulturer.
Citera
2018-04-29, 09:53
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag menar såhär: Utan kristendom finns det ingen kultur i Europa att tala om.

Jag tror att om vi slapp skiten (kristendomen + andra religioner) så skulle samhället vara mycket längre fram i forskning och vetenskap idag. Samt att vi hade kommit längre som människor inom mänskliga rättigheter och jämlikhet etc. Det lilla positiva som kom med kristendomen hade kommit ändå. Dessa idéer är ändå inte Kristendomens idéer. Dom fanns innan och Kristendomen har stulit idéerna och gjort dom till sina.

Det mest signifikanta med Kristendomen som är original från Kristendomen är att det skall döda, trycka ner och styra människor. Hur skall ni hitta något positivt med det?

Den enda lärdom vi kan dra av det är att "ja det här var ju skit, aldrig igen". Lite som känslan efter ett världskrig. Nu när vi också vet att det där med gud bara är en bluff så finns det verkligen inte heller någon anledning att fortsätta med guds-trams.
Citera
2018-04-29, 10:55
  #7
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror att om vi slapp skiten (kristendomen + andra religioner) så skulle samhället vara mycket längre fram i forskning och vetenskap idag. Samt att vi hade kommit längre som människor inom mänskliga rättigheter och jämlikhet etc. Det lilla positiva som kom med kristendomen hade kommit ändå. Dessa idéer är ändå inte Kristendomens idéer. Dom fanns innan och Kristendomen har stulit idéerna och gjort dom till sina.

Det mest signifikanta med Kristendomen som är original från Kristendomen är att det skall döda, trycka ner och styra människor. Hur skall ni hitta något positivt med det?

Den enda lärdom vi kan dra av det är att "ja det här var ju skit, aldrig igen". Lite som känslan efter ett världskrig. Nu när vi också vet att det där med gud bara är en bluff så finns det verkligen inte heller någon anledning att fortsätta med guds-trams.
det är ju snarare tvärt om, att man skall älska som är det signifikanta så vad du har fått dina idéer om har jag ingen aning
Citera
2018-04-29, 11:35
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
det är ju snarare tvärt om, att man skall älska som är det signifikanta så vad du har fått dina idéer om har jag ingen aning

Nej du har fel. Det är det man lurar med att det skall vara medans verkligheten är som jag skriver.
Citera
2018-04-29, 11:37
  #9
Medlem
SektenAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nej du har fel. Det är det man lurar med att det skall vara medans verkligheten är som jag skriver.
Då kanske du i verkligheten inte har studerat det nya testamentet och hört vad Jesus säger
Citera
2018-04-29, 11:55
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Protestantisk kristendom acepterar nästan allt utan att döma.
Katolikerna är lite mer strikta och som jag gillar.
Ortodoxa kan jag inte så mycket om, någon kanske kan berätta.

Vidare har vi alla kulturyttringar som kommer i de olika formerna av kristendom.

Tex spanjorerna har sin tjurfäktning och Pamplona-rusningar.

I den här tråden tänkte jag att vi kunde snacka om kuturell kristendom på ett positivt sätt.

Tyvärr är våra kulturer i Europa hotade av diverse anledningar, vi måste leva dom
för att överleva, så att säga.

Diskutera

Protestantisk kristendom försöker närma sig jesus lära, den katolska har hur mycket skit som helst som inte har med jesus att göra som avlatsbrev,biktbås, påve.

Även om religionerna påstår sig att följa Jesus som vägen så är det fokus på annat, kyrkorna är misslyckade.
Citera
2018-04-29, 12:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Jag menar såhär: Utan kristendom finns det ingen kultur i Europa att tala om.
Hur vet du vad som hade hänt utan kristendom? Kan du styrka att ingen annan kultur hade tagit plats och spridit sig?
Jag tror att utan kristendomen så hade kulturen sett annorlunda ut, men det betyder inte ”ingen kultur att tala om”.
Citera
2018-04-29, 12:00
  #12
Medlem
SektenAnderssons avatar
Kristendom är ju bara ett namn för en rörelse får man tänka på, sen att det har uppstått olika grenar ur denna rörelse är bara ett tecken på splittring, Jesus budskap är enkelt och rakt men alla dessa grenar komplicerar själva troendet.

Det bästa är att inte ingå i något samfund eller identifiera sig med någon gren, utan bara att säga: Jag tror på Jesus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback