Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-28, 10:16
  #1
Medlem
Bredbandsbolaget har nyligen bytt SMTP-port till 465 och kräver numera SSL. Självklart har jag ändrat inställningarna i kontot till 465 och kräv säker anslutning.

Trots det funkar inte mailen i SQL Server 2014, felmeddelandet i loggen blir:
"The mail could not be sent to the recipients because of the mail server failure. (Sending Mail using Account 2 (2018-04-28T10:11:02). Exception Message: Cannot send mails to mail server. (Det uppstod ett fel när e-postmeddelandet skulle skickas.).
)"

Vad beror det på? Kan Bredbandsbolaget ha spärrat vissa mailprogram?
__________________
Senast redigerad av PN 2018-04-28 kl. 10:54.
Citera
2018-04-28, 11:38
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PN
Bredbandsbolaget har nyligen bytt SMTP-port till 465 och kräver numera SSL. Självklart har jag ändrat inställningarna i kontot till 465 och kräv säker anslutning.

Trots det funkar inte mailen i SQL Server 2014, felmeddelandet i loggen blir:
"The mail could not be sent to the recipients because of the mail server failure. (Sending Mail using Account 2 (2018-04-28T10:11:02). Exception Message: Cannot send mails to mail server. (Det uppstod ett fel när e-postmeddelandet skulle skickas.).
)"

Vad beror det på? Kan Bredbandsbolaget ha spärrat vissa mailprogram?

Och du har aktiverat basic authentication? Det är det enda jag kan komma på.

SQL Mail är jättedålig på att följa RFC så många mailsystem nekar dessa Mail. Det är ganska vanligt att sätta upp en egen MTA på egresstrafiken. Så gör vi iallafall.
Citera
2018-04-28, 14:54
  #3
Medlem
studioxswes avatar
Hade ingen aning om att MS SQL klarar SSL med Auth (inte att förväxla med TLS) då Exchange Server INTE klarar det, vilket jag upptäckte nu när jag bytt från ComHem till Bahnhof. Suger
Citera
2018-04-29, 00:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studioxswe
Hade ingen aning om att MS SQL klarar SSL med Auth (inte att förväxla med TLS) då Exchange Server INTE klarar det, vilket jag upptäckte nu när jag bytt från ComHem till Bahnhof. Suger

Det är inte bara MS SQL som strular, även när jag använder SmtpClient i .NET blir det exception.
Citera
2019-02-02, 14:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PN
Det är inte bara MS SQL som strular, även när jag använder SmtpClient i .NET blir det exception.
SQL Mail baserar sig på SMTP, den gamla Database Mail var baserat på en MAPI-klient.

Du kan ju dra igång IIS som SMTP relay, och låta den göra vidarebefordran...
Citera
2019-02-04, 11:10
  #6
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PN
Det är inte bara MS SQL som strular, även när jag använder SmtpClient i .NET blir det exception.
Det kan bero på att servern kräver TLS 1.2 men .NET kör per default med TLS 1.0 (som har vissa allvarliga säkerhetsproblem)

Du kan ändra protokollet permanent genom att justera registernycklar med detta powershell script. Sedan starta om datorn.

Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\.NetFramewor k\v4.0.30319' -Name 'SchUseStrongCrypto' -Value '1' -Type DWord
Set-ItemProperty -Path 'HKLM:\SOFTWARE\Microsoft\.NetFramework\v4.0.30319 ' -Name 'SchUseStrongCrypto' -Value '1' -Type DWord
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback