Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-28, 09:46
  #1
Medlem
godboys avatar
KIA kör ju stenhårt i sin marknadsföring att de tillämpar sju år nybilsgaranti. Dock så undrar jag lite hur det funkar i verkligheten, är det så bra som det låter? Jag tycker sällan man hör något gnäll om KIA så det funkar kanske bra?

KIA har ju funnits ett tag i Sverige och det är rätt gott om dem på vägarna så jag tänkte höra med er som har dessa bilar om ni tycker att KIA varit tillmötesgående, f f a EFTER att bilen blivit tre år. Är de lika tillmötesgående som de ger sken av, eller försöker de på klassiskt manér slingra sig genom att påstå att garantin inte gäller p g a någon icke relevant småsak?
Citera
2018-04-28, 11:02
  #2
Medlem
Har en KIA köpt 2012 och är inne på sista året på garantin. Har egentligen bara utnyttjat garantin en gång för några år sedan, då en fönsterhiss kuggade över. Det tog de utan tjafs.

Det finns undantag:

"4. Finns det några begränsningar i denna nybilsgaranti?

Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc. Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar."
Citera
2018-04-28, 12:27
  #3
Medlem
Provocative2.0s avatar
Enl min granne som kört Kia så länge vi bott här så har det aldrig varit något tjafs.
Morsan har en -13 o har vid ett tillfälle fått utnyttja garantin. Nu minns jag inte vad det var. Men det var ingen billig sak samt att jag var tveksam till om det ens skulle täckas av garantin utan mer ett fall för försäkringens maskinskada.
De tog det utan ett ord.

Så, mina små erfarenheter är bara bra.
Det jag ser med deras garanti är att de faktiskt gör så pass bra bilar att de till skillnad mot premiumtillverkarna, har råd med bra garantier.
Citera
2018-04-28, 15:50
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
För att garantin ska gälla så måste man väl ta in den på service när KIA bestämmer att det ska ske. Kostnaden för servicen är djävulskt hög och det tänker inte många på.
Citera
2018-04-28, 16:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
För att garantin ska gälla så måste man väl ta in den på service när KIA bestämmer att det ska ske. Kostnaden för servicen är djävulskt hög och det tänker inte många på.

Finns en hake med, och det är väl att den inte gäller om man säljer bilen?
Jag är väldigt aäker på att jag hört detta.
Citera
2018-04-28, 16:09
  #6
Medlem
Jofs avatar
Haft min inne för reparationer några gånger. Är från 2013. Inget problem med garantin då. Men var uppenbara garantiärenden å andra sidan. El fel.
Men det är verkstäderna man möter. Inte Kia motors, som inte vill ha kundkontakt i någon form. Tyvärr.
Men verkstäderna kontaktar nog KIA Motors i tveksamma garantifall.

Kia bilar har mycket små andelar reparationer enl Folksam, men det innebär bara att garantin tar dom. Många olika fel med KIA tyvärr. Inte minst el fel. Mycket elektronik som kan gå fel.
Två, gånger har dom fått fixa antennen (!) i dörrar. Nu är det en igen som inte funkar. (Fjärrkontroll av mycket).

Men i stort sett bra bilar och bra garanti. Men som sagt här. Servicen kostar - ofta 5 -6000 kr.
Citera
2018-04-28, 16:26
  #7
Medlem
Pastellfisks avatar
Utan att gå in på exakta fel så konstaterade personer inom familjen att Kias garanti inte var värd ett skit när det barkade åt helvete.

Till en början trodde de att det var handlaren som krånglade med att komma till rätta med problemet men vid kontakt med Kia fick man ingen som helst hjälp. Istället valde man att bara hänvisa till handlaren/verkstaden där bilen var inköpt och dessa i sin tur hänvisade till Kia eller hävdade att problemet var ordnat.

Ingen ville ta på sig ansvaret och ingen ville kännas vid att man gjort fel vilket slutade med att bilen byttes in mot ett annat märke. Inte som good will utan med mycket pengar emellan. Med den typen av service är det lätt att ha långtgående garantier.

Med detta sagt så vet jag flera som är väldigt nöjda med sina Kior, något som var sig även i den här tråden.
Citera
2018-04-28, 16:41
  #8
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Utan att gå in på exakta fel så konstaterade personer inom familjen att Kias garanti inte var värd ett skit när det barkade åt helvete.

Till en början trodde de att det var handlaren som krånglade med att komma till rätta med problemet men vid kontakt med Kia fick man ingen som helst hjälp. Istället valde man att bara hänvisa till handlaren/verkstaden där bilen var inköpt och dessa i sin tur hänvisade till Kia eller hävdade att problemet var ordnat.

Ingen ville ta på sig ansvaret och ingen ville kännas vid att man gjort fel vilket slutade med att bilen byttes in mot ett annat märke. Inte som good will utan med mycket pengar emellan. Med den typen av service är det lätt att ha långtgående garantier.

Med detta sagt så vet jag flera som är väldigt nöjda med sina Kior, något som var sig även i den här tråden.

KIA gör säkert bra bilar, det tror jag. Självklart så kommer det ut ett och annat exemplar som krånglar, dock så är det ju väldigt trist när de inte tar ansvar för det. Även Toyota lär väl ha ett och annat exemplar som det är bekymmer men de har ju inte alls lika långtgående garantier. Fast å andra sidan har jag inte hört om bekymmerbilar från Toyota, förutom såna som är urgamla.

I alla fall så bör man väl läsa igenom avtalet ordentligt innan man köper, vad som krävs för att garantin ska gälla i sju år. Kan det vara så att KIA väljer att marknadsföra sju års garanti, med krav att man servar hos dem, för att i grunden tjäna pengar på servicar under lång tid? Många väljer ju att serva hos sina bilar hos t ex Mekonomen när garantin gått ut, vanligen efter två - tre år, men KIA försöker binda en på sju år?
Citera
2018-04-28, 16:48
  #9
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Enl min granne som kört Kia så länge vi bott här så har det aldrig varit något tjafs.
Morsan har en -13 o har vid ett tillfälle fått utnyttja garantin. Nu minns jag inte vad det var. Men det var ingen billig sak samt att jag var tveksam till om det ens skulle täckas av garantin utan mer ett fall för försäkringens maskinskada.
De tog det utan ett ord.

Så, mina små erfarenheter är bara bra.
Det jag ser med deras garanti är att de faktiskt gör så pass bra bilar att de till skillnad mot premiumtillverkarna, har råd med bra garantier.

Ja, de så kallade premiumtillverkarna ger jag inte mycket för. Jag förespråkar att hellre köpa enklare bilar, men det är ju en smaksak.
Citera
2020-02-23, 22:36
  #10
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Någon som vet hur garantin fungerar gällande begagnade bilar?
Jag tänker främst på hyrbilar som säljs till privatperson efter ett år. Gäller då fortfarande 7-årsgarantin?

På Kias hemsida står bla:
"6. Vad gäller om jag har en taxi eller annan bil i kommersiellt bruk?
För bilar som används som taxibilar, hyrbilar, väktarbilar, servicebilar och körskolebilar, är nybilsgarantin begränsad till 3 år eller 15000 mil, det som först inträffar.

7. Gäller nybilsgarantin till nästa ägare om jag säljer min bil?
Ja, den 7-åriga nybilsgarantin följer med vid ägarbyte förutsatt att bilen fortfarande är inom garantitiden. Bilen måste även vara servad på auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden, dvs från första servicetillfället. "
https://www.kia.com/se/aga/kias-servicelofte/faq/

Så hur ska detta tolkas? Är det att bilar som är i kommersiellt bruk inte omfattas men kommer omfattas om de säljs till en privatperson?

Alltså om jag köper en ett år gammal Kia som varit hyrbil, har jag då sex års garanti kvar eller blir det tre?
Citera
2020-02-23, 22:44
  #11
Medlem
Är väl enklast att fråga Kiahandlaren du ev köper bilen ifrån.

Men är rätt säker på att 7 årsgarantin gäller.


Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Någon som vet hur garantin fungerar gällande begagnade bilar?
Jag tänker främst på hyrbilar som säljs till privatperson efter ett år. Gäller då fortfarande 7-årsgarantin?

På Kias hemsida står bla:
"6. Vad gäller om jag har en taxi eller annan bil i kommersiellt bruk?
För bilar som används som taxibilar, hyrbilar, väktarbilar, servicebilar och körskolebilar, är nybilsgarantin begränsad till 3 år eller 15000 mil, det som först inträffar.

7. Gäller nybilsgarantin till nästa ägare om jag säljer min bil?
Ja, den 7-åriga nybilsgarantin följer med vid ägarbyte förutsatt att bilen fortfarande är inom garantitiden. Bilen måste även vara servad på auktoriserad Kia-verkstad eller av annan verkstad, förutsatt att arbetet utförts på ett fackmannamässigt sätt enligt Kias serviceprogram under hela garantitiden, dvs från första servicetillfället. "
https://www.kia.com/se/aga/kias-servicelofte/faq/

Så hur ska detta tolkas? Är det att bilar som är i kommersiellt bruk inte omfattas men kommer omfattas om de säljs till en privatperson?

Alltså om jag köper en ett år gammal Kia som varit hyrbil, har jag då sex års garanti kvar eller blir det tre?
Citera
2020-02-23, 23:26
  #12
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Är väl enklast att fråga Kiahandlaren du ev köper bilen ifrån.

Men är rätt säker på att 7 årsgarantin gäller.

Jo jag ska fråga, såklart. Men ibland känns försäljare som okunniga och "antar" att det är så för att de då får sälja en bil.
De har en tendens att få saker och ting att låta bra men bara prat hjälper inte när man står där med ett garantiärende.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback