Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-28, 10:52
  #13
Medlem
blodigdiarres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad för slags definition av "sadist" och "masochist" är det du använder, som implicerar att alla sådana är "eniga" om behovet av samtycke? RFSUs? Påståendet är lika dumt som att t ex säga "alla bögar är överens om att man ska använda kondom, använder man inte kondom är man inte en riktig bög".

Ordet "sadist" kan dels syfta på aktiviteten, och dels på den psykiatriska diagnosen "sexual sadism". Dessa är inte synonyma. En psykiatrisk diagnos handlar om något problematiskt. Men all sadism omfattas inte av diagnoskriterierna. Alla sadister är alltså inte sjukliga. Peter Madsen lider med största sannolikhet av diagnosen "sexual sadism".

Båda ovannämnda definitioner kan förekomma antingen med och utan samtycke. En sjuklig sexualsadist kan alltså förespråka vikten av samtycke, även om han av någon anledning (exempelvis maniskt starkt begär) ändå inte kan bärga sig från att utöva sadism på ett sätt som inte omfattas av samtycke.




Du tror kanske att bara för att man tänder på sadism, så saknar man empati? Så är det hursomhelst inte. Vissa sadister är lika empatiska som de flesta är. Samtidigt finns det också både sadister och icke-sadister som saknar empati. Verkligheten har många nyanser.

Hur en sadist betraktar sin handling har lika många olika svar som det finns sadister. Vissa skäms säkert för sin läggning, det gäller många som är annorlunda. Men om man betänker att samtycke faktiskt finns så är det man gjort kanske inte problematiskt? Masochisten kanske hade träffat nån annan sadist ifall man själv inte ställde upp, och den sadisten kanske hade varit ännu hårdare? Isåfall har man ju agerat etiskt gott. Om man nu ens menar att det är problematiskt att bidra till att en masochist får leva ut sin masochism.

Gränsdragningen mellan vad som är okej och inte i BDSM-världen brukar dras utifrån orden "safe, sane & consentual". Eller RACK.



Mot någons vilja? Är partnern masochist är det möjligt att personen går med även på saker som den skadas av. Det är exempelvis inte omöjligt att Kim Wall kan ha varit en sjuklig sexualmasochist och faktiskt ville bli mördad. Ovanligt förstås, men inte omöjligt. Det finns ju uppmärksammade fall där personer har tillåtit sin partner att skära loss och äta upp vederbörandes kuk, exempelvis.

Är det okej att bidra till något som skadar personen, bara för att personen har godkänt det? Det juridiska svaret återfinns i BrB 24:7, som säger att man kan samtycka till något som annars är olaglig misshandel, "om det inte är uppenbart oförsvarligt". Det är alltså de politiskt tillsatta nämndemännen (jihadisten i Centerpartiet m fl) som ska avgöra vad som är försvarligt och oförsvarligt.



Du får lika många olika svar som om du skulle fråga hur folk känner efter vanligt sex. Några är säkert glada och nöjda. Andra knull kan ha gett ånger eller likgiltlighet. För det finns som sagt ingen direkt koppling mellan sadistisk läggning och benägenhet till ånger.

Det euforiska rus som en sexualsadist kan känna efteråt, speciellt när det är så starkt att det ger en dissociativ känsla, kallas "domspace" så det kan du googla på.

För enkelhetens och resonemangets skull kan vi säga så här: Om den som sexualsadisten tänker utöva sin sexuella handling med säger så här: "Nej, sluta. Jag vill inte att du gör såhär mot mig." Googla på domspace tänker jag inte göra. Jag vill att någon som vet själv utifrån erfarenhet berättar.
Citera
2018-04-28, 19:29
  #14
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
För enkelhetens och resonemangets skull kan vi säga så här: Om den som sexualsadisten tänker utöva sin sexuella handling med säger så här: "Nej, sluta. Jag vill inte att du gör såhär mot mig."

Givet att detta inte sägs under ett rollspel, utan att det förefaller som att partnern faktiskt menar vad den säger, skulle det du beskriver implicera att det är våldtäkt ifall sexualsadisten ändå fortsätter. Detsamma gäller förstås oavsett om gärningsmannen är sexualsadist eller något annat.

Sen kan det finnas vissa som tänder på att våldta. Raptofili kallas den läggningen.

Man bör vara medveten om att det faktum att man tänder på något som i praktiken inte kan utövas utan att skada uppstår, inte implicerar att personen ifråga är osympatisk. Speciellt tydligt blir detta ifall en raptofil avhåller sig från att våldta just av etiska skäl. Jag skulle exempelvis vilja ha sex med, tja, säg Shakira exempelvis. Men hon är en världsstjärna som jag säkert inte skulle kunna få ens om jag orkade försöka. Vi har alltså en form av sex (Shakira-sex) som jag vill utöva men inte kan (utom om jag våldtar henne). Givetvis implicerar inte detta att jag tänker genomföra Shakira-sex. Jag gillar nämligen inte att våldta, inte minst pga att jag riskerar fängelse då. På samma sätt är det med raptofiler, sexualsadister, bögar, heterosexuella, pedofiler, nekrofiler, ja vad du vill. Att tända på X implicerar på inget sätt att man har en "alternativ moralsyn". För vissa kan det vara så, men vi kan aldrig utgå från "personen tänder på X, alltså utövar personen X även om det är omoraliskt".

Citat:
Googla på domspace tänker jag inte göra. Jag vill att någon som vet själv utifrån erfarenhet berättar.

Ok, gör som du vill. En brist i anekdotiska förklaringar kan annars vara att de inte alltid är representativa. En encyklopedi eller forskarrapport kan redan ha gjort jobbet åt dig och ger en rätt så objektiv helhetsbild av det fenomen man vill lära sig mer om.
Citera
2019-02-26, 11:04
  #15
Medlem
Hupats avatar
Bumpar tråden lite. Träffar för tillfället en tjej som är råsadist vilket jag älskar. Problemet är dock att hon alltid mår jättedåligt över att hon slagit mig osv efteråt och ångrar sig. Under akten mår hon dock asbra och hennes ögon liksom glittrar. Vi pratade om det senast varav hon säger att hon inte vill vara min dom längre utan bara vill ha vaniljsex. Det höll i några timmar. nu mår hon dock dåligt som fan över det och jag vet inte vad jag ska göra? Kan jag göra något? Har dessutom skuldkänslor för känns som att jag pressade henne till det genom att reta upp henne ett bra tag. Borde jag sluta träffa henne, eller inte reta upp henne? Vad tycker ni? Är ju underbart att jag hittat någon jag funkar med men vill ju inte att hon ska må dåligt över det alls.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback