Citat:
Vad för slags definition av "sadist" och "masochist" är det du använder, som implicerar att alla sådana är "eniga" om behovet av samtycke? RFSUs? Påståendet är lika dumt som att t ex säga "alla bögar är överens om att man ska använda kondom, använder man inte kondom är man inte en riktig bög".
Ordet "sadist" kan dels syfta på aktiviteten, och dels på den psykiatriska diagnosen "sexual sadism". Dessa är inte synonyma. En psykiatrisk diagnos handlar om något problematiskt. Men all sadism omfattas inte av diagnoskriterierna. Alla sadister är alltså inte sjukliga. Peter Madsen lider med största sannolikhet av diagnosen "sexual sadism".
Båda ovannämnda definitioner kan förekomma antingen med och utan samtycke. En sjuklig sexualsadist kan alltså förespråka vikten av samtycke, även om han av någon anledning (exempelvis maniskt starkt begär) ändå inte kan bärga sig från att utöva sadism på ett sätt som inte omfattas av samtycke.
Du tror kanske att bara för att man tänder på sadism, så saknar man empati? Så är det hursomhelst inte. Vissa sadister är lika empatiska som de flesta är. Samtidigt finns det också både sadister och icke-sadister som saknar empati. Verkligheten har många nyanser.
Hur en sadist betraktar sin handling har lika många olika svar som det finns sadister. Vissa skäms säkert för sin läggning, det gäller många som är annorlunda. Men om man betänker att samtycke faktiskt finns så är det man gjort kanske inte problematiskt? Masochisten kanske hade träffat nån annan sadist ifall man själv inte ställde upp, och den sadisten kanske hade varit ännu hårdare? Isåfall har man ju agerat etiskt gott. Om man nu ens menar att det är problematiskt att bidra till att en masochist får leva ut sin masochism.
Gränsdragningen mellan vad som är okej och inte i BDSM-världen brukar dras utifrån orden "safe, sane & consentual". Eller RACK.
Mot någons vilja? Är partnern masochist är det möjligt att personen går med även på saker som den skadas av. Det är exempelvis inte omöjligt att Kim Wall kan ha varit en sjuklig sexualmasochist och faktiskt ville bli mördad. Ovanligt förstås, men inte omöjligt. Det finns ju uppmärksammade fall där personer har tillåtit sin partner att skära loss och äta upp vederbörandes kuk, exempelvis.
Är det okej att bidra till något som skadar personen, bara för att personen har godkänt det? Det juridiska svaret återfinns i BrB 24:7, som säger att man kan samtycka till något som annars är olaglig misshandel, "om det inte är uppenbart oförsvarligt". Det är alltså de politiskt tillsatta nämndemännen (jihadisten i Centerpartiet m fl) som ska avgöra vad som är försvarligt och oförsvarligt.
Du får lika många olika svar som om du skulle fråga hur folk känner efter vanligt sex. Några är säkert glada och nöjda. Andra knull kan ha gett ånger eller likgiltlighet. För det finns som sagt ingen direkt koppling mellan sadistisk läggning och benägenhet till ånger.
Det euforiska rus som en sexualsadist kan känna efteråt, speciellt när det är så starkt att det ger en dissociativ känsla, kallas "domspace" så det kan du googla på.
Ordet "sadist" kan dels syfta på aktiviteten, och dels på den psykiatriska diagnosen "sexual sadism". Dessa är inte synonyma. En psykiatrisk diagnos handlar om något problematiskt. Men all sadism omfattas inte av diagnoskriterierna. Alla sadister är alltså inte sjukliga. Peter Madsen lider med största sannolikhet av diagnosen "sexual sadism".
Båda ovannämnda definitioner kan förekomma antingen med och utan samtycke. En sjuklig sexualsadist kan alltså förespråka vikten av samtycke, även om han av någon anledning (exempelvis maniskt starkt begär) ändå inte kan bärga sig från att utöva sadism på ett sätt som inte omfattas av samtycke.
Du tror kanske att bara för att man tänder på sadism, så saknar man empati? Så är det hursomhelst inte. Vissa sadister är lika empatiska som de flesta är. Samtidigt finns det också både sadister och icke-sadister som saknar empati. Verkligheten har många nyanser.
Hur en sadist betraktar sin handling har lika många olika svar som det finns sadister. Vissa skäms säkert för sin läggning, det gäller många som är annorlunda. Men om man betänker att samtycke faktiskt finns så är det man gjort kanske inte problematiskt? Masochisten kanske hade träffat nån annan sadist ifall man själv inte ställde upp, och den sadisten kanske hade varit ännu hårdare? Isåfall har man ju agerat etiskt gott. Om man nu ens menar att det är problematiskt att bidra till att en masochist får leva ut sin masochism.
Gränsdragningen mellan vad som är okej och inte i BDSM-världen brukar dras utifrån orden "safe, sane & consentual". Eller RACK.
Mot någons vilja? Är partnern masochist är det möjligt att personen går med även på saker som den skadas av. Det är exempelvis inte omöjligt att Kim Wall kan ha varit en sjuklig sexualmasochist och faktiskt ville bli mördad. Ovanligt förstås, men inte omöjligt. Det finns ju uppmärksammade fall där personer har tillåtit sin partner att skära loss och äta upp vederbörandes kuk, exempelvis.
Är det okej att bidra till något som skadar personen, bara för att personen har godkänt det? Det juridiska svaret återfinns i BrB 24:7, som säger att man kan samtycka till något som annars är olaglig misshandel, "om det inte är uppenbart oförsvarligt". Det är alltså de politiskt tillsatta nämndemännen (jihadisten i Centerpartiet m fl) som ska avgöra vad som är försvarligt och oförsvarligt.
Du får lika många olika svar som om du skulle fråga hur folk känner efter vanligt sex. Några är säkert glada och nöjda. Andra knull kan ha gett ånger eller likgiltlighet. För det finns som sagt ingen direkt koppling mellan sadistisk läggning och benägenhet till ånger.
Det euforiska rus som en sexualsadist kan känna efteråt, speciellt när det är så starkt att det ger en dissociativ känsla, kallas "domspace" så det kan du googla på.
För enkelhetens och resonemangets skull kan vi säga så här: Om den som sexualsadisten tänker utöva sin sexuella handling med säger så här: "Nej, sluta. Jag vill inte att du gör såhär mot mig." Googla på domspace tänker jag inte göra. Jag vill att någon som vet själv utifrån erfarenhet berättar.