2018-04-27, 21:21
Medlem
Har tänkt lite på olika saker som kan hände oss som privatpersoner och vilket alternativ som är bäst då när det gäller pengar. De flesta har ju ett bankkonto och ett kort, endel har någon form av sparande också. Har funderat lite att risken finns ju alltid tex att man tappar sitt kort/att det går sönder osv. Eller att det blir ett långvarigt strömavbrott då nankomsterna slutar fungera, man inte kan gå in på ett bankkontor då deras datorsystem inte går att använda på grund av strömavbrott, att deras system blir hackat mm. Då borde det vara bra att ha kontanter hemma så man klarar sig i alla fall ett par veckor.
Men samtidigt är det nog inte jättebra att ha en alldeles för stor summa hemma. Det kan ju tex börja brinna i lägenheten/huset och ingen blir nog jätte glad om alla pengar man har brinner upp. För skulle inte vara bra att gå med låt oss säga 20.000 kr i fickan då man kan möta "fel" person och bli rånad. Det kan även bli inbrott i bostaden
Så har tänkt lite, hur bör man fördela sina pengar så man kan vara lugn oavsett vad som händer, om det är rån, inbrott, brand, strömavbrott, bankens datorsystem blir kapat, någon kommer åt ens bankkonto och länsar det på pengar?
Bör man ha olika banker med en mindre summa i varje bank? Hur stor del av pengarna bör man isåfall ha i varje bank av sin inkomst och besparingar och hur stor del bör man ha hemma?
Citera
2018-04-27, 21:40
Medlem
Jag har typ 5% av mina pengar hemma tyyp
Citera
2018-04-27, 22:02
Medlem
Dela upp riskerna. Ha flera kreditkort från olika kreditinstitut. De går att få gratis. Jag har 3 olika. Både Visa och Mastercard. Ha kontanter i några olika valutor lagrade på olika platser som du kan komma åt relativt snabbt. Ha pengar på flera olika banker. Jag har för mig att jag använder uppåt 5 olika banker. Köp lite guld och silver och förvara på olika platser. Guld och silver lär inte vara det första som kommer till användning så det kan man förvara längre bort från sitt hem.

Se till att du har förnödenheter och kunskap för att klara dig minst en vecka utan att behöva köpa något. Då slipper du bry dig om pengar vid kortare kriser.
Citera
2018-04-28, 10:53
Medlem
Alltså om det händer nåt som gör att elektroniska pengar inte går att komma åt på några veckor undrar jag, kommer ens pengar ha relevans då? Det betyder ju i princip att vi saknar ström, för att alla banker ska gå ner. Därför tror jag mer på vad e7andy säger, planera så att du kan klara dig ett par veckor utan att behöva köpa nåt (ha vatten och lite konservmat hemma). Går väl mer åt prepper-hållet då förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in