Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-27, 21:05
  #1
Medlem
Gurran933s avatar
Tjena!

Ska plugga till systemvetenskap nu till hösten på uni(förutsatt att jag kommer in..) och tänkte köpa mig en laptop.

Kommer bland annat lära mig tex java & c#, vad för slags prestanda behöver man för att klara detta? (Helst ska den ju leva i 3-4år+)

Kollat mest på HP Spectre
i7-8550u
16gb ram
512gb ssd

Lär detta duger för studierna tro? Eller är det Mac/Linux som gäller för uniplugg?

Har annars en stationär dator på sidan om, men tänker att det är skönt att ha en liten bärbar burk ifall man ska färdas omkring.

Mvh
Citera
2018-04-28, 00:31
  #2
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Räcker gott och väl. Du ska tänka på att du ska släpa på burken i ett antal år fram och tillbaka till skolan, så premiera en lätt dator.

i7 är kanske lite overkill, i5 bör räcka gott och väl. Tänk på plånboken också

Och juste: Undvik Mac. Speciellt om du ska programmera, allt känns mer anpassat för Windows! (I alla fall i mitt tycke)
Citera
2018-04-28, 00:40
  #3
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Räcker gott och väl. Du ska tänka på att du ska släpa på burken i ett antal år fram och tillbaka till skolan, så premiera en lätt dator.

i7 är kanske lite overkill, i5 bör räcka gott och väl. Tänk på plånboken också

Och juste: Undvik Mac. Speciellt om du ska programmera, allt känns mer anpassat för Windows! (I alla fall i mitt tycke)

Nja, programmering sker helst i linux-miljö. Men visst, C# och annat .net-ish, då är det Windows som är förstavalet.
Citera
2018-04-28, 00:43
  #4
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nja, programmering sker helst i linux-miljö. Men visst, C# och annat .net-ish, då är det Windows som är förstavalet.
På universitet tror jag man håller sig i Windows-miljö eftersom det är så pass vanligt bland studenterna.
Citera
2018-04-28, 00:48
  #5
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
På universitet tror jag man håller sig i Windows-miljö eftersom det är så pass vanligt bland studenterna.

Har du gått på universitet? Jag har, och där jag gick var det unix-burkar och linux-burkar i labbsalarna. Men man kan köra dual boot eller virtualbox om man vill kunna köra Linux också, så en Windowsburk är väl inget dåligt val.

Jag instämmer i din avrådan om att köpa Mac, men det är bara för att dom är svindyra. Gillar man att betala för en logga så by all means.
Citera
2018-04-28, 00:52
  #6
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Har du gått på universitet? Jag har, och där jag gick var det unix-burkar och linux-burkar i labbsalarna. Men man kan köra dual boot eller virtualbox om man vill kunna köra Linux också, så en Windowsburk är väl inget dåligt val.

Jag instämmer i din avrådan om att köpa Mac, men det är bara för att dom är svindyra. Gillar man att betala för en logga så by all means.
Ja jag har studerat. Det var dualboot-burkar i alla dator-/labbsalar. Även åtkomst från distans till Linuxmiljön över ssh om man så önskade.

Vet att många körde en virtualbox på sin windows-burk när det var linuxgrejer som skulle göras, mest för att de valde någon linuxversion med desktop för att slippa CLI.
Citera
2018-04-28, 00:54
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Ja jag har studerat. Det var dualboot-burkar i alla dator-/labbsalar. Även åtkomst från distans till Linuxmiljön över ssh om man så önskade.

Vet att många körde en virtualbox på sin windows-burk när det var linuxgrejer som skulle göras, mest för att de valde någon linuxversion med desktop för att slippa CLI.

GUIn är för mesar.
Citera
2018-04-28, 00:55
  #8
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
GUIn är för mesar.
Korrekt Jag myste i Putty!
Citera
2018-04-28, 23:14
  #9
Medlem
Gurran933s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Räcker gott och väl. Du ska tänka på att du ska släpa på burken i ett antal år fram och tillbaka till skolan, så premiera en lätt dator.

i7 är kanske lite overkill, i5 bör räcka gott och väl. Tänk på plånboken också

Och juste: Undvik Mac. Speciellt om du ska programmera, allt känns mer anpassat för Windows! (I alla fall i mitt tycke)

Ciao!

Tyvärr har ju alla laptops av de smidigare slagets i5or endast 2 kärnor, vilket inte riktigt känns riktigt.. nog. Har även surrat med en nuvarande student som sade att dem kör majoriteten av det dem gör i Windows-miljö. En del studenter hade tydligen Apple, men dessa verkar ha en del problem!

Ni tror inte att 13.3" kan kännas litet att arbeta i btw? - Har ju dock även min stationära dator hemma.


Tack för upplysningarna dock!
Citera
2018-04-29, 00:45
  #10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
Tjena!

Ska plugga till systemvetenskap nu till hösten på uni(förutsatt att jag kommer in..) och tänkte köpa mig en laptop.

Kommer bland annat lära mig tex java & c#, vad för slags prestanda behöver man för att klara detta? (Helst ska den ju leva i 3-4år+)

Kollat mest på HP Spectre
i7-8550u
16gb ram
512gb ssd

Lär detta duger för studierna tro? Eller är det Mac/Linux som gäller för uniplugg?

Har annars en stationär dator på sidan om, men tänker att det är skönt att ha en liten bärbar burk ifall man ska färdas omkring.

Mvh

Dell XPS 13/15 och Lenovo Thinkpad T / X1 Carbon verkar vara poppis för tangentborden och skärmarnas skull bland utvecklare/programmerare.

Gällande operativsystem så har du inte möjligheten att köpa en bärbar dator i Sverige som OEM kommer med Linux förinstallerat. Inget förhindrar att du köper en med Windows och därefter installerar linux som antingen main os eller något du dualbootar till. Då får du isf kolla upp om det finns drivrutiner till ditt chipset, wifi mm innan.
Citera
2018-04-29, 05:27
  #11
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurran933
.
Kan inte tänka mig att ni kommer köra några tyngre grejer, ska man lära sig programmering är det oftast ganska små program som man skriver som inte tar speciellt mycket kraft av datorn.

Jag skulle definitivt prioritera en lätt dator framför en lite bättre processor, om det inte är några väldigt specifika krav (vilket det inte bör vara för en vanlig universitetslinje). Ska ni köra något riktigt tungt lär skolan dessutom ha egna burkar som pallar trycket eftersom de inte kan förvänta sig att alla ska ha asfeta laptops.

Jag kör själv en 14" som räcker gott och väl. Hemma har jag en 24-tumsskärm när jag sitter och jobbar. Men det är smidigt med en liten burk när du släpar runt den, sitter på föreläsning o.s.v.
Citera
2018-04-29, 08:11
  #12
Medlem
stofflers avatar
jag skulle vilja slå ett slag för Panasonics laptops, de är väldigt hållbara och kommer lätt klara av den tuffa universitetsmiljön

ex:
https://www.proshop.se/Baerbar/Panas...aign=pricesite
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback