Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 20:42
  #1
Medlem
Jag bor i en etta just nu på 38 kvm och den kostar 5100 kr i månaden. Den är inte renoverad på väldigt lång tid och inte i särskilt bra skick. Den ligger mitt i centrum i Norrköping. För min del anser jag att den ligger för centralt. Fick denna lägenhet genom en privat hyresvärd men dem har inte haft något ledigt på länge. Jag har 3 års kötid här på den kommunala och överlägset största hyresvärden i Norrköping men är inte ens nära att få en visning på en lägenhet. Ettorna har som snabbast 8-9 år kötid för att få en visning, de billigaste och därav mest attraktiva ligger runt 15 års kötid. Det är extrem bostadsbrist här och kötiderna är inte mycket snabbare än i Stockholm. Ser dock lägenheter där varje månad där ettorna ligger runt 2500-3500 kr i månaden och 2orna runt 4000-5000 kr i månaden.

Jag har 38 kvm, totalt orenoverad på många år, i ganska dåligt skick, och den kostar 5100 i månaden. Är det rimligt pris för en etta?
Jag studerar heltid på universitet och lever på CSN så har väldigt svårt att få ihop pengarna till hyran. Tyvärr har Norrköping sveriges dyraste studentlägenheter också då iprincip alla är nybyggda så dem kostar 6000 i kallhyra om man inte ska bo i kollektiv utan badrum eller kök, då är det cirka 5000 i månaden.
Citera
2018-04-27, 20:55
  #2
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Jag bor i en etta just nu på 38 kvm och den kostar 5100 kr i månaden. Den är inte renoverad på väldigt lång tid och inte i särskilt bra skick. Den ligger mitt i centrum i Norrköping. För min del anser jag att den ligger för centralt. Fick denna lägenhet genom en privat hyresvärd men dem har inte haft något ledigt på länge. Jag har 3 års kötid här på den kommunala och överlägset största hyresvärden i Norrköping men är inte ens nära att få en visning på en lägenhet. Ettorna har som snabbast 8-9 år kötid för att få en visning, de billigaste och därav mest attraktiva ligger runt 15 års kötid. Det är extrem bostadsbrist här och kötiderna är inte mycket snabbare än i Stockholm. Ser dock lägenheter där varje månad där ettorna ligger runt 2500-3500 kr i månaden och 2orna runt 4000-5000 kr i månaden.

Jag har 38 kvm, totalt orenoverad på många år, i ganska dåligt skick, och den kostar 5100 i månaden. Är det rimligt pris för en etta?
Jag studerar heltid på universitet och lever på CSN så har väldigt svårt att få ihop pengarna till hyran. Tyvärr har Norrköping sveriges dyraste studentlägenheter också då iprincip alla är nybyggda så dem kostar 6000 i kallhyra om man inte ska bo i kollektiv utan badrum eller kök, då är det cirka 5000 i månaden.

5100 låter lite väl i mina öron, även om den ligger centralt. Vilken gata ligger den på? Du kan ju alltid prova att byta den mot något utanför promenaderna. Har själv bott på Albrektsvägen när jag var student. Betalade 1945 för en etta på 30 kvm. (Länge sedan nu i och för sig). Eller så kan du ju försöka hitta något på en pendlingsort utanför stan? Finns det förresten inte studentlägenheter på gamla sjukhusområdet?
Citera
2018-04-27, 21:15
  #3
Medlem
Lägenheten ligger på Gamla Rådstugugatan precis i Knäppingsborg.

Ska förtydliga att 5100 är inklusive el, bredband och hemförsäkring. Grundhyran är 4200, men tycker ändå det är dyrt. Denna byggnad är byggd runt 1850 så elledningar drar mycket så elräkningen ligger runt 400-500 i månaden på en etta. Priset hade varit rimligt om den hade varit fräschare men den skulle behöva en rejäl renovering för att bli värd pengarna.
Citera
2018-04-27, 22:16
  #4
Medlem
SophieNeveus avatar
Tycker att det är svårt att säga, beroende på hur dåligt skicket är.
Här i Göteborg är det betydligt dyrare, kanske inte så konstigt i och med att det är en större stad. Men skulle gissa på att motsvarande lägenhet här skulle ligga på 5500-7000 om man har ett förstahandskontrakt vilket du verkar ha. Hyr man andrahand och vill ha något väldigt centralt (1 km radie från avenyn) skulle det säkert kosta uppemot 10 000 kr för en etta på 35 kvm.

Har under en tid bott med kompisar tillsammans i en 3a ca 80 kvm i Linné för 16 000 kr/mån
Citera
2018-04-27, 23:54
  #5
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Lägenheten ligger på Gamla Rådstugugatan precis i Knäppingsborg.

Ska förtydliga att 5100 är inklusive el, bredband och hemförsäkring. Grundhyran är 4200, men tycker ändå det är dyrt. Denna byggnad är byggd runt 1850 så elledningar drar mycket så elräkningen ligger runt 400-500 i månaden på en etta. Priset hade varit rimligt om den hade varit fräschare men den skulle behöva en rejäl renovering för att bli värd pengarna.
Svårt att säga utan att veta skicket.
Citera
2018-04-28, 00:05
  #6
Medlem
Gällande skicket :

När jag menar att det är dåligt skick så är alla lister avskavda, alla dörrar är avskavda, alla fönster är avskavda och på ett fönster har trät helt gått av så att det inte går att öppna det. Det är stora sprickor i hela fläkten ovanför spisen, ugnen/spisen är avskavd på flera ställen, alla element är avskavda, det är fullt med borrhål inne på toaletten. Väggarna inne på toaletten är mer gul-vita än vita och avskavda.
Det är ingen parkett i vardagsrummet utan det beiga golvet som nästan alltid läggs i hall och kök i hyresrätter. Det finns dessutom ingen ljudisolering alls så man hör allt grannar pratar om, man hör vad folk som går på gatan pratar om och man hör studenthusets vilda fester hela nätterna. I lördags så stod studenterna där och skrek från balkonger och fönster i över 6 timmar, kunde inte sova på hela natten. På grund av detta vill jag absolut aldrig bo i centrum igen. Har påpekat alla dessa brister i lägenheten för hyresvärden men det är inget som dem gör någonting åt. Hyresvärdar brukar inte direkt vara generösa med renoveringar tyvärr.

Ja, jag bor i hyresrätt och har ett förstahandskontrakt. Göteborg är nog inte riktigt jämförbart då det är en större stad, sedan ligger ju lönerna flera tusen högre i storstäderna också för samma arbete så priserna på bostad jämnar nog ut sig. Gällande studenterna är det ju värre dock då vi alla ”får” väldigt lågt csn oavsett var man bor.
Citera
2018-04-28, 09:23
  #7
Medlem
Challenger-74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
Lägenheten ligger på Gamla Rådstugugatan precis i Knäppingsborg.

Ska förtydliga att 5100 är inklusive el, bredband och hemförsäkring. Grundhyran är 4200, men tycker ändå det är dyrt. Denna byggnad är byggd runt 1850 så elledningar drar mycket så elräkningen ligger runt 400-500 i månaden på en etta. Priset hade varit rimligt om den hade varit fräschare men den skulle behöva en rejäl renovering för att bli värd pengarna.

Ahh, okok. Ja, det ligger ju centralt och bra. 4200 i grundhyra är nog inte helt orimligt då skulle jag säga. Du kan ju prova att se över dina övriga kostnader. Se vad det finns för alternativa elbolag tex. Kör du på Norrköping miljö & Energi? Finns det billigare bredbandsalternativ mm?

Kollade lite på ettor i Norrköping. I Ljura får du betala ca 3500 för en 1a och på Östantill ligger priset på ungefär samma, kanske några hundringar till.

Dessvärre kan ju bostäderna bli rätt risiga innan de inte längre uppfyller Jordabalkens krav på att lägenheten ska vara fullt brukbar (JB 12:9). Spisen funkar inte längre tex. Eller elen slutar fungera. Samtidigt har hyresvärden en skyldighet att hålla bostaden i brukbart skick och renovera den vid behov. Om lägsta godtagbara standard kan du läsa i JB 12:18a

Borrhål i väggar kan du ju själv fixa med lite spackel och om du är lite händig kan du säkert komma överens med HV om att du utför ett visst arbete mot att de står för materialet.
__________________
Senast redigerad av Challenger-74 2018-04-28 kl. 09:40. Anledning: Tillägg
Citera
2018-04-28, 10:14
  #8
Medlem
Jag hyr genom Heimstaden och tyvärr blir man då bunden till E:ON som elbolag vilket är det dyraste. Man blir också bunden till att ha Telia bredband. Det går tyvärr inte byta varken elbolag eller bredband.
Matkostnaderna är låga. Jag handlar mat för cirka 800 kronor i månaden, men då äter jag inte heller varje dag just för att jag inte har råd.
Jag äter aldrig ute, går överallt - har inget busskort eller liknande, shoppar en del men bara nödvändigt, ingen lyxkonsumption.
På utgiftssidan så är det hyran som är absolut den största boven, jag måste bo någonstans med en billigare hyra.

Det beror lite på vad som finns ledigt för stunden. Har sett en etta i ljura för 2800. På Slottsgatan i centrum kostar ettorna 2900 inkl hushållsel. På erikslundsplan (höghuset vid stockholmsvägen) - så ligger hyrorna på 3000-3200 för ettor i samma storlek som min. Har sett många ettor på hyresbostäder mitt i centrum för 2800-3500 i månaden. Har sökt 2 ettor nu som båda ligger på 2900 kr i månaden, den ena i Haga och den andra vid Norra promenaden. Har kollat på närliggande orter också men har inte hittat något där heller.

Jag kan ingenting gällande att göra saker själv tyvärr. Möjligtvis skulle jag kunna måla väggar och liknande. Men spackla vet jag inte hur man gör, och vissa saker tror jag inte går göra själv - att byta ut fläkten exempelvis i köket som är helt sprucken plus inte fungerar - brandlarmet går varenda gång man lagar mat så jag har inget brandlarm inkopplat i lägenheten. Jag orkar inte ta ner brandlarmet och sen ta upp det igen varje gång jag ska laga mat.

Har sökt oändligt många extrajobb men har tyvärr inte fått någonting. För att leva okej ekonomiskt skulle jag behöva fortsätta studera på heltid och samtidigt arbeta minst 50%.
__________________
Senast redigerad av Vancha97 2018-04-28 kl. 10:37.
Citera
2018-04-29, 19:22
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vancha97
På utgiftssidan så är det hyran som är absolut den största boven, jag måste bo någonstans med en billigare hyra
Har du ansökt om bostadsbidrag? Tycker att du borde kunna få något eftersom bara studiebidraget räknas som inkomst för dig så kolla med försäkringskassan.

Synd att du inte kan byta elbolag men du kanske kan dra ner på förbrukningen? Låt inte tv och annat stå på Standby utan ha förgreningsdosa med strömbrytare och kör med lågenergilampor m.m
Citera
2018-04-29, 22:20
  #10
Medlem
Jag får fullt bostadsbidrag vilket är 1300 i månaden, så det är väl min räddning för att kunna bo här så att säga. Hade aldrig kunnat ta denna lägenhet annars.

Om man bara skulle fixa till smågrejer så skulle lägenheten vara fin. Den är i gammal stil då det är en sekelskiftes-lägenhet vilket jag tycker är väldigt charmigt.
Citera
2018-04-29, 22:41
  #11
Medlem
Disko-Bosses avatar
Har du bundit din el? Där kan du spara en slant.
Telia är och har alltid varit svindyrt. Ringer du även med de?

Med hallon.se så kan du surfa genom mobilen (på din laptop) - 100gb för 174:- i 3 månader sen 349:- per månad, det är ju billigt med tanke på att det är till både mobil och dator. Gratis samtal och sms och den datamängd du inte förbrukar flyttas över. De har även 20gb mobilt bredband för 149:- om du är en snålsurfare så inte behöver du använda Telia om du inte vill.
Citera
2018-05-09, 00:04
  #12
Medlem
PaulPaljetts avatar
Att elledningarna är gamla är inte en anledning till hög elkostnad. Det försvinner inte bara el i ledningarna för att de är gamla.

Det är troligare (som nämnts ovan) att du har ett tillsvidarepris på elen vilket är dyrare än att ringa elbolaget och be om deras rörliga taxa. Tillsvidarepriset är visserligen rörligt det med, men är bara till för att ha ett mellanläge tills du bestämt dig för om du vill binda elpriset eller inte (du vill INTE binda, du SKALL ha rörligt!). Ring dom och styr upp det om du är osäker på vad du har, så sparar du säkert en slant.

Men går det inte att fixa lägenhet i exempelvis vattentornet eller liknande? Inte dubletterna som finns där, utan en etta. Ordna nu innan de nya studenterna börjar fixa bostad på allvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback