Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-27, 20:23
  #1
Medlem
Det sitter just nu 2 fury hyperx ramstickor 4 gb. Jag har även 2 corsair xms3 4gb liggandes, kan jag stoppa in dom i datorn också? Vad måste jag tänka på? Moderkort eller nå? Eller ä det ba stoppa in dom å så får jag 16 gb ram?
__________________
Senast redigerad av Maggster 2018-04-27 kl. 20:29.
Citera
2018-04-27, 20:30
  #2
Medlem
LasseHandgranats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggster
Det sitter just nu 2 fury hyperx ramstickor 4 gb. Jag har även 2 corsair xms3 4gb liggandes, kan jag stoppa in dom i datorn också? Vad måste jag tänka på? Moderkort eller nå? Eller ä det ba stoppa in dom å så får jag 16 gb ram?

Det viktigaste är att se till att dom tillhör samma DDR generation / Revision. Alla ska vara DDR3 eller DDR4, förutsatt att du har en hyffsat ny dator. Dom snabbaste stickorna kommer att klockas ner för att gå i samma hastighet som dom långsammare. Du kan däremot behöva göra en BIOS / UEFI återställning för att UEFI ska hitta stickorna korrekt.
Citera
2018-04-27, 21:09
  #3
Medlem
Icetea101s avatar
Datorn kommer inte att explodera. Vad som kan hända däremot är att du får stabilitetsproblem. Men sålänge det är samma sorts ram (ddr4) och samma hastighet och timings så bör det gå. Kör memtest bara. Jag hade personligen bara sålt samtliga ramstickor och skaffat två st 8gb av samma sort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback