Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-19, 15:51
  #13
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Jag gillar det inte. Typiskt vänsterinitiativ som kostar så in i helvete.

Gamla vanliga andemeningen är att de unga har sina rättigheter istället för skyldigheter att bidra till det samhälle där de lever sina liv.
Citera
2018-05-20, 05:12
  #14
Medlem
dovAkins avatar
Jag kanske är ensam om att tycka det är bra. Många som har det dåligt ställt och kanske får busskort från skolan under terminerna kan nu ta sig runt i staden även på sommarlovet. Hade flera kompisar när jag var yngre som inte hade det så gott ställt som inte kunde följa med när vi skulle in till stan eller liknande alltid just pga kostnadsfrågan.

Så tycker det är ett bra alternativ.
Citera
2018-05-20, 05:15
  #15
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Nu kommer kriminella ungdomar kuna besöka välmående stadsdelar och ställa till bråk, stölder, etc.

För att det har hindrat dem innan? Tror du seriöst de nånsin tänkt "Sorry boys kan inte råna Erik och Lovisa i Danderyd har inget busskort" De lämnar förövrigt väldigt sällan boet (Torget)
Citera
2018-05-20, 05:16
  #16
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag gillar det inte. Typiskt vänsterinitiativ som kostar så in i helvete.

Gamla vanliga andemeningen är att de unga har sina rättigheter istället för skyldigheter att bidra till det samhälle där de lever sina liv.

Nu kanske ungdomarna kan ta sig till sina sommarjobb utan att behöva lägga halva lönen på ett SL kort. Man tjänar inte direkt feta cash som sommarungdom..
Citera
2018-05-20, 06:34
  #17
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Nu kanske ungdomarna kan ta sig till sina sommarjobb utan att behöva lägga halva lönen på ett SL kort. Man tjänar inte direkt feta cash som sommarungdom..

Det är förstås så vänstern resonerar men ungdomarna hade arbetat ändå. Man kunde ha höjt grundavdraget istället men med tanke på alla tusentals utgiftsposter inklusive de gratis resbiljetterna finns aldrig utrymme för sådant.
Citera
2018-05-20, 06:39
  #18
Medlem
"Nu är det klart – unga åker gratis i sommar [i Stockholms kollektivtrafik]"

unga vuxna barnlajvare kan alltså härja fritt i alla stadsdelar - toppen!
Citera
2018-05-20, 06:51
  #19
Medlem
Luxuss avatar
Det är ju toppen!
Slipper man lägga stålar på att köpa bussremsa tills ungarna.
Vöntar på att samma sak ska gälla pensionärerna.
Citera
2018-05-28, 15:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Jag kanske är ensam om att tycka det är bra. Många som har det dåligt ställt och kanske får busskort från skolan under terminerna kan nu ta sig runt i staden även på sommarlovet. Hade flera kompisar när jag var yngre som inte hade det så gott ställt som inte kunde följa med när vi skulle in till stan eller liknande alltid just pga kostnadsfrågan.

Så tycker det är ett bra alternativ.

Det ger en ännu större marginalisering av de som inte har någon kollektivtrafik. Det finns en hel del områden som inte har någon kollektivtrafik utanför skolresorna (som dras in på sommaren).
Citera
2018-05-29, 16:35
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag gillar det inte. Typiskt vänsterinitiativ som kostar så in i helvete.

Gamla vanliga andemeningen är att de unga har sina rättigheter istället för skyldigheter att bidra till det samhälle där de lever sina liv.
Är barnarbete tillåtet i Sverige?
Citera
2018-05-29, 16:42
  #22
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor81
Är barnarbete tillåtet i Sverige?

Vad har frågan med någonting att göra? Detta är ett vänsterinitiativ som genomförts för första gången i år, iallafall vad jag känner till.
Citera
2018-05-29, 20:49
  #23
Medlem
sajebiss avatar
Vad är det tänkt att ungarna från de ekonomiskt svaga familjerna ska göra då, åka med tom plånbok och titta på hur familjer där båda föräldrarna jobbar njuter av sommaren? Det kommer att skapa fina vänsterröster. Bättre om någon talar om för folk istället att det är jävligt oansvarigt att skaffa barn om man inte har ekonomin.
Citera
2018-12-15, 13:49
  #24
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Det blir ingen andra och tredje sommar där ungdomar kan åka kollektivtrafik gratis. I och med att Moderaternas och Kristdemokraternas budgetförslag röstades igenom i riksdagen, med hjälp av Sverigedemokraterna, dras det statliga bidraget på 350 miljoner kronor för 2019 in.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...domar-i-sommar


Så där ja, äntligen lite ordning på torpet. Utöka gärna biljettkontrollerna under sommaren också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback