Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-27, 14:33
  #1
Medlem
sushitas avatar
Hejsan

Jag har varit tillsammans med min flickvän i strax över 1 år nu. Ungefär två gånger varje vecka vill hon ha djupa allvarliga samtal om saker jag gör mot henne och saker jag inte gör. Samtalen kan vara i 1-2 timmar och inte ens det skulle räcka.

I måndags var hon på ett studiebesök och hade där lagt upp bilder på instagram om hela den dagen. Hon la också upp på Facebook, var hon hade varit, vad studiebesöket handlade om, vad hon gjorde där, vad dom sa till henne och vad hon åt till lunch. På kvällen berättade hon att hon varit där och då sa jag ”jo men det såg jag på instagram och fb”. Sedan började hon gnälla att jag inte är intresserad av henne och aldrig undrar vad hon gjort under en specifik dag. Hon börjar predika om vikten i ett förhållande av att visa intresse för varandra, tex vad man gjort och hur dagen varit. I detta fall hade jag fått ganska mycket information via sociala medier, hur hennes dag varit och vad hon gjort. Därför kände jag inget behov av att fråga.

En annan dag stod vi i köket och höll om varandra i en 15 min, sedan satt jag mig i soffan och kollade på tv. Hon satte sig bredvid mig tillslut och surade. När jag frågade varför hon var sur, då svarade hon att det var pga min prioritering att sätta mig i soffan och titta på tv, istället för att föreslå att vi kanske ska gå in i sovrummet och hålla om varandra där.

Det är ett konstant gnällande från hennes sida. Hon är aldrig riktigt nöjd och hittar hela tiden nya saker att gnälla på. Har vi myst i 3 timmar så kunde jag prioritera henne ytterligare 3 timmar istället för att göra något annat. Hela tiden vill hon ha djupa allvarliga samtal om något hon stör sig på eller är missnöjd med. Hon får inte den bekräftelse hon vill ha där och då, eller att jag frågade för lite saker etc.

Jag har aldrig haft en sådan tjej som gnäller på det här viset och hon har tröttat ut mig ganska duktigt. Det har varit så här nästan hela vårat förhållande. Första 3 månaderna var hon nöjd, men annars har hon gnällt.

Vad fan ska jag göra?
Citera
2018-04-27, 14:37
  #2
Medlem
2560ps avatar
Haha, shit... Lider med dig. Men gör som hon, ta upp problemet. Säg att du är tvärless på hennes gnat.

Stod ni i köket och höll om varann i en kvart? Det måste vara någon sorts rekord, varför gjorde ni det?
Citera
2018-04-27, 14:37
  #3
Medlem
myts avatar
Låter ju som ett härligt förhållande!

Många kommer skriva "snacka med henne om det". Men för oss som varit med om detta så vet vi att även det skulle leda till ännu en outhärdlig konversation som ändå inte kommer leda någonstans.

Dags att börja överväga om det verkligen är värt det
Citera
2018-04-27, 14:41
  #4
Medlem
XX-Ambars avatar
Svenska brudar är så jävla jobbiga. Många agerar som bruden i fråga här, dom kommer att bli ignorerade och till slut får dom åka ner till Jamaica för att hitta en 20 år yngre neger som dom betalar för att få kärlek.
Citera
2018-04-27, 14:45
  #5
Medlem
rebekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hon får inte den bekräftelse hon vill ha där

Verkar som du svarat på din egen fråga. Hon verkar ha ett osunt bekräftelsebehov av att bli sedd, vilket speglar sig i att mer vill ha mer. Hon blir alltså aldrig nöjd, utan vill hela tiden upp högre än förra gången. Kan självklart kopplas till missbruk, om än något diffust.

Har själv märkt av flera brudar som har såna här drag och på gott och ont verkar det som kvinnor rent generellt jobbar mer såhär än män. Kan vara så att hon undermedvetet gillar dessa "diskussioner" med dig, då det får henne att känna sig levande. Alltså en drama-queen som älskar att ha problem

Mitt tips är, då du inte verkar tycka det är allt för kul, att du berättar detta för henne och hur mycket det påverkar dig. Kan hon inte skärpa till sig skulle jag göra mig av med henne. Lönlöst att vara i ett förhållande man inte trivs i.

Alternativ två är att bara skita i att ta diskussion med henne när hon smyger in på ämnet, 1-2 timmar säger du, ge det 1-2 minuter. Antingen blir hon sne och ni gör slut eller så fattar hon galoppen och skärper sig. Win-win för dig
__________________
Senast redigerad av rebekk 2018-04-27 kl. 14:48.
Citera
2018-04-27, 14:50
  #6
Medlem
Timmervargens avatar
Tror inte en sån där kommer ändra sig. Tar ni ett allvarligt snack så kanske det på sin höjd blir bättre en period.

Men hon lär nog inte vara nöjd innan hon har en kille som hon bestämmer över till 100%. Dumpa om du inte vill bli den killen.
Citera
2018-04-27, 14:52
  #7
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Hejsan

Jag har varit tillsammans med min flickvän i strax över 1 år nu. Ungefär två gånger varje vecka vill hon ha djupa allvarliga samtal om saker jag gör mot henne och saker jag inte gör. Samtalen kan vara i 1-2 timmar och inte ens det skulle räcka.

I måndags var hon på ett studiebesök och hade där lagt upp bilder på instagram om hela den dagen. Hon la också upp på Facebook, var hon hade varit, vad studiebesöket handlade om, vad hon gjorde där, vad dom sa till henne och vad hon åt till lunch. På kvällen berättade hon att hon varit där och då sa jag ”jo men det såg jag på instagram och fb”. Sedan började hon gnälla att jag inte är intresserad av henne och aldrig undrar vad hon gjort under en specifik dag. Hon börjar predika om vikten i ett förhållande av att visa intresse för varandra, tex vad man gjort och hur dagen varit. I detta fall hade jag fått ganska mycket information via sociala medier, hur hennes dag varit och vad hon gjort. Därför kände jag inget behov av att fråga.

En annan dag stod vi i köket och höll om varandra i en 15 min, sedan satt jag mig i soffan och kollade på tv. Hon satte sig bredvid mig tillslut och surade. När jag frågade varför hon var sur, då svarade hon att det var pga min prioritering att sätta mig i soffan och titta på tv, istället för att föreslå att vi kanske ska gå in i sovrummet och hålla om varandra där.

Det är ett konstant gnällande från hennes sida. Hon är aldrig riktigt nöjd och hittar hela tiden nya saker att gnälla på. Har vi myst i 3 timmar så kunde jag prioritera henne ytterligare 3 timmar istället för att göra något annat. Hela tiden vill hon ha djupa allvarliga samtal om något hon stör sig på eller är missnöjd med. Hon får inte den bekräftelse hon vill ha där och då, eller att jag frågade för lite saker etc.

Jag har aldrig haft en sådan tjej som gnäller på det här viset och hon har tröttat ut mig ganska duktigt. Det har varit så här nästan hela vårat förhållande. Första 3 månaderna var hon nöjd, men annars har hon gnällt.

Vad fan ska jag göra?

Ja, det låter som du skulle behöva ta ett allvarligt snack med henne. Så här är det: I en relation kan man inte begära att ens partner ska göra det man vill. Man kan uttrycka en önskan om det, men man har inget rätt at få det man vill ha. Man kan inte heller förvänta sig att partnern ska se det man själv vill ha, av typen "du borde förstått att jag behövde/ville/önskade osv". Nää, vi människor är inte tankeläsare och kan inte leva oss in i allt den andre vill. Om en relation ska fungera måste man vara supertydlig varje dag med vad man vill och inte vill. Det är bara otydlighet som skapar gnäll, bråk och konflikter.

Berätta för din flickvän att en relation bygger på att man tydliggör vad man vill men man har ingen rätt att få allt man vill. Om hon känner att hon inte får det hon vill så måste hon agera utifrån det och är hon missnöjd med dig så får hon säga om hon vill vara kvar i relationen. Det känns som hon borde göra slut med dig för hon har en hemläxa om relationsbyggande att göra, och intill hon kan den bör hon inte vara ihop med någon.
Citera
2018-04-27, 14:53
  #8
Medlem
ReiseReises avatar
Tjej med bekräftelsebehov = spring för livet.

Jag har sett dessa förhållanden innan. De slutar inte bra. Vissa tjejer är riktiga psykopater, de nästan söker sig till drama och vill att det hela tiden ska vara något på tok, men de vet inte ens om detta själva, men vi utomstående märker av det. Bråk och skvaller får dem att må riktigt bra även om de försöker gråta varje gång något händer.
Kombinera detta med ett starkt bekräftelsebehov. De älskar att skylta och poängtera sin själsliga styrka på sociala medier, men i verkligheten så hänger deras psyke på en skör tråd. Ett korthus som är redo att kollapsa vid minsta vindpust.

Vissa tjejer är också totalt oförmögna till att leva tillsammans med en kille ( sedan finns det lika många fall tvärtom, men nu handlar det om TS fall), de måste ha en tjejmentalitet hos sin partner annars flippar de ur för att "vi inte bryr oss", bara för att killar har en mer simpel syn och praktisk förhållande på livet och vardagen och sina känslor, detta kan få dessa omständliga tjejer att totalt freaka ut....

Nästa gång hon tvingar dig till ett snack så dumpar du henne riktigt kyligt, säg att det inte funkar och lämna rummet. Var beredd på att hon kommer:
stört gråta - Skrika - storma efter dig - lägga upp status på FB om att hela världen är emot henne - skriva sms till sina vänner med självmordsmeddelanden och att hon inte räcker till - skrika på dig lite till - säga att hon ska skära sig - slå sönder alla era tallrikar / din TV - storma ut ur dörren - anmäla dig för våldtäkt till polisen - gå till gymmet och sedan lägga upp en FB status uppdatering där hon beskriver sig som världen starkaste människa.
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2018-04-27 kl. 15:01.
Citera
2018-04-27, 14:54
  #9
Medlem
kodsnickrarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Haha, shit... Lider med dig. Men gör som hon, ta upp problemet. Säg att du är tvärless på hennes gnat.

Stod ni i köket och höll om varann i en kvart? Det måste vara någon sorts rekord, varför gjorde ni det?

Haha, exakt min tanke. Sjukt länge.

/K
Citera
2018-04-27, 14:56
  #10
Medlem
Hamsterbolls avatar
Fast vadå, hon ville prata om sin dag med dig. Det brukar man väl göra? Vägrar du prata politik och nyheter också pga ”det har jag redan läst om i tidningen”.

Och du kåtar upp henne i EN KVART i köket och sen när hon vill ligga sätter du dig framför teven.

Hon har ju rätt. I ett förhållande lyssnar man på varandra, umgås, har sex och frågar hur dagen varit.
Citera
2018-04-27, 14:57
  #11
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Ja, konstant gnällande kan verkligen få en att tappa lusten. I mitt fall till och med intresset för en tjej. Jag förstår "gnäll" om det har relevans, men när det blir hela tiden om saker som egentligen inte är något så tröttnar man fort.

Risken är rätt stor att hon länge har varit en gnällis, även sedan innan din tid. Vill inte måla fan på väggen, men det är svårt att ändra på människor.

Edit: Folk verkar kunna relatera till gnäll. Detta är en av de nyaste trådarna på forumet, men den har redan fler svar än nästan alla andra trådar på Nya ämnen
__________________
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2018-04-27 kl. 15:00.
Citera
2018-04-27, 14:58
  #12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag får börja med en liten dikt:
Kärlek & kåthet
kommer & går.
Endast kärringgnället
för evigt består.

Men annars tycker jag det känns lite Borderline-varning på tjejen. Ta det försiktigt & läs på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback