Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-02, 13:13
  #37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Absolut, men är det värt att offra automat för det på en diesel, det är frågan?

Svaret här verkar iaf vara att det är det, och då tror jag nog att jag ska köra på det. Får se vad jag och frugan tycker efter provkörning bara.

Finns ju andra märken än bmw då. Får t.ex en v60 d4 awd summun inom budget med automat. Dock utan gps, men man kan tydligen uppdatera till det för ett par tusen på årsmodell 15 och uppåt. Bara det att bmw verkar vara snålast vilket är ett plus då jag ska pendla.
Jag skulle personligen inte göra den prioriteringen. En lös GPS som sätts fast i en hållare i bilen funkar lika bra. Skulle jag köpa en bil så skulle jag hellre välja automat. En lös GPS går ju också enklare att byta om den skulle paja. Är ju bara att köpa en ny. En fast GPS som pajar måste du ju lämna in bilen för att laga eller fixa.
Citera
2018-05-07, 10:56
  #38
Medlem
Analretendents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Intressant med det du skriver om i låga hastigheter 30-40km/h. Jag kommer ju behöva köra in i en mindre stad där kontoret ligger, men det är så kort tid av den totala pendlingen så det kan man ju kanske ta.

Blir lite kluven faktist, skulle du säga att det är värt pengarna man sparar, eller ångrar du att du inte köpte automat?

Ångrar det inte en sekund. Manuell bil är roligare 10 gånger av 10. Jag kör dock inte så mycket stadstrafik, ligger mycket på motorvägar under flera timmar. I stadstrafik är det inte så jobbigt att ligga i tvåan istället för trean och kanske varva lite högre än man instinktivt känner att man ska behöva göra. Vi pratar inte om överdrivet varvande, bara att det är över 2000 varv, vilket känns ganska onaturligt i en diesel.
Citera
2018-05-14, 00:49
  #39
Medlem
Har man kört automat tidigare, så förstår jag inte varför man vill gå tillbaka till det åldriga och köra manuell. Automat är ju hur skönt som helst! Vad är nackdelen? Möjligtvis priset på bilen aningen dyrare.

Ett tips, du kommer ångra dig bittert om du väljer manuell. Testa samma bilmodell med manuell och med automat, så vet jag garanterat ditt val efter det.

Automat alla dagar i veckan!
__________________
Senast redigerad av MildaMakaroner 2018-05-14 kl. 00:52.
Citera
2018-05-14, 17:59
  #40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
En snabb koll på blocket.se ger att av samtliga dieseldrivna bilar har 46% manuell låda.
Det torde då generellt sett inte anses som något större problem att ha den kombinationen.
Citera
2018-07-05, 23:19
  #41
Medlem
Tror du tappar en hel del intressenter när den ska säljas om den har manuell låda
Citera
2018-07-06, 02:49
  #42
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Men hur funkar det med diesel och manuell låda? Har aldrig kört den kombon tidigare och av vad man kan läsa på nätet verkar den stora majoriteten inte tycka om den här kombon, varför?

Dieselmotorn är ju väldigt effektiv vid låga och mellanhöga varvtal, det borde ju vara perfekt? Man slipper växla ner på motorvägen för att köra om, osv tänker jag. Eller är jag helt ute och cycklar?

Kan någon förklara för mig vad som e så negativt med detta, för det verkar finnas en del pengar att spara om man letar bilar med denna kombo. Då dom oftas är en hel del billigare en motsvarande bil med automat.

Har inte läst tråden men du får mitt svar ändå.
I avvägningarna mellan för- och nackdelar hos manuell resp automatisk låda är vridmoment en av de mest avgörande faktorerna. Automatlåda anser de flesta gör sig bättre på en motor med bra vridmoment.
Och diesel kännetecknas ju av bra vridmoment.

Men är man riktig entusiast av manuell låda (vilket väl de flesta i Europa är) vill man förstås ha det även på en diesel.
Citera
2018-07-06, 23:37
  #43
Medlem
passports avatar
Kan meddela alla att det blev en automat.Är jätte nöjd.

Körde en släktings bil en vecka (manuell) innan jag köpte min nya bil. Tröttnade rätt snabbt på allt växlande så pass att jag inte kunde tänka mig något annat än en automat.
Citera
2018-07-07, 01:24
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
En snabb koll på blocket.se ger att av samtliga dieseldrivna bilar har 46% manuell låda.
Det torde då generellt sett inte anses som något större problem att ha den kombinationen.

Filtrerar man bort alla bilar innan 2017, under 200.000kr och bilar under 160hk vilket borde säga mycket hur det ser ut i dagsläget.

Så ser man dock att ca 1 av 25 dieselbilar är med manuell. Över 2.500% vanligare med automat. Talar ganska stort över vad som är populärt idag.

Stort grattis till TS som valde automat, skulle inte vara många som velat köpa din bil när det blir dax att sälja den om du hade valt manuell.
Citera
2018-07-07, 12:11
  #45
Medlem
Jag är ingen beundrare av manuell låda i kombination med dieselmotor. Det finns visserligen sådana kombinationer som fungerar bra (t ex VW TDI), men tyvärr väldigt många som fungerar dåligt.

BMW är ett typexempel, manuell låda i kombination med 318/320d är en ren pina att köra. I ren kontrast så är deras automatlådor exceptionellt bra, och manuell i kombination med bensin fungerar också fint.

Jag hade idag aldrig köpt en nyare bil med dieselmotor och manuell låda.
Citera
2018-07-08, 16:39
  #46
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michael87
Filtrerar man bort alla bilar innan 2017, under 200.000kr och bilar under 160hk vilket borde säga mycket hur det ser ut i dagsläget.

Så ser man dock att ca 1 av 25 dieselbilar är med manuell. Över 2.500% vanligare med automat. Talar ganska stort över vad som är populärt idag.

Stort grattis till TS som valde automat, skulle inte vara många som velat köpa din bil när det blir dax att sälja den om du hade valt manuell.
Fast i det snäva filtret föll ju även TS bil bort. Har för mig att det var 2016 som automat gick om manuell i nybilsförsäljnng, vet inte vad det ligger på idag, 60% kanske.

Själv föredrar jag automat, och har så gjort dom senaste 30 åren. Har dock inte alltid kört automat och vet att manuell låda på diesel kan fungera utmärkt.
Citera
2018-10-10, 22:13
  #47
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Fast i det snäva filtret föll ju även TS bil bort. Har för mig att det var 2016 som automat gick om manuell i nybilsförsäljnng, vet inte vad det ligger på idag, 60% kanske.

Själv föredrar jag automat, och har så gjort dom senaste 30 åren. Har dock inte alltid kört automat och vet att manuell låda på diesel kan fungera utmärkt.
Har nu för första gången sedan jag tog körkort kört en längre tur med handikapplåda. V70 D3 på 163hk. Första stinten var 68 mil varav ca 53 mil var motorväg. Eftersom jag inte begrep bättre kördes hela sträckan i läge "Drive" vilket är ett ecoläge som gör att bilen inte klarar mer än ganska exakt 200 på mätaren. Bilen drog 0,90 l/mil mätt vid pump vilket jag tycker var ganska snålt då det gick 160-180 mest hela tiden på motorvägen.
MEN! Jag avskyr fortfarande handikapplådor. I ecoläge var den komplett oduglig och gjorde allt för sent. När jag väl hittade knappen att trycka bort ecoläget blev det lite bättre (toppade nu 210 knyck) men körningen blir ändå ryckig med växlingar i fel lägen och till fel växel. Tappar även den svår definierade "connectionen" med bilen och jag känner mig som en andra klassens förare. Körningen blir helt enkelt inte lika rolig.

Har kört en hel del S40 Drive med manuell låda och den kändes mycket trevligare.
Jag kan inte hitta något skäl att köpa automat. Dyrt, tungt och trist. Imho är det obegripligt att folk vill ha detta.
Citera
2018-10-11, 01:55
  #48
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Nej inte nybilsköp, nyare brukt. Max 3 år gammal inte mer än 6500-7000 mil helst. Ca 200k i budget. Så har ju en del att välja mellan på blocket. Men ser ju att man får mkt mer utrustning om man bara tar manuell låda på en dieselbil.

Min sambo är jätte kräsen och envisas med att ha gps i bilen😂, och skinnklädsel helst då vi har barn.

Inte jag som menar att diesel och manuell är en dålig kombo. Men googlar man på det finner man miljontals trådar om ämnet, och gemensamt för dessa är att folk verkar avsky kombon. Det får mig att undra varför.

Har själv ägt dieselbil innan men med automat, och det var fint som snus, men jag förstår inte riktigt varför det ska vara så dåligt med manuell till diesel för. Och varför det är sån skillnad i pris så att säga.
Hade en S60 diesel och manuell med mycket stadskörning och det var aldrig några problem. Ända som var problemet var just skinnklädseln, jättesnyggt och allt sånt där men fy fan för att sätta sig in en bil med skinn när det är +40 inne i bilen och likaså sätta sig i sätet när det var -25 var ingen trevlig upplevelse så tänk på det. Den var jättenoga med att vårda skinnet så det inte spricker, finns jättebra medel till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback