Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-27, 08:55
  #1
Medlem
Kan någon förklara hur det kommer sig att vi har minusränta under en högkonjunktur ? Jag menar då lite mer ingående. Inte bara att inflationen är för låg.
Citera
2018-04-27, 09:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse49
Kan någon förklara hur det kommer sig att vi har minusränta under en högkonjunktur ? Jag menar då lite mer ingående. Inte bara att inflationen är för låg.
Ja du ... det är inte bara du som ställer sig frågande till ekonomernas förfarande.

Är lite samma sak med Magdalena som säger att det går bra för Sverige och sedan höjer
varenda skatt som tänkas kan.
Citera
2018-04-27, 09:21
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse49
Kan någon förklara hur det kommer sig att vi har minusränta under en högkonjunktur ? Jag menar då lite mer ingående. Inte bara att inflationen är för låg.

Nähe, men det är ju på grund av att inflationen är låg som RB inte höjer räntan, så det är svårt att säga något annat.. Inflationen är enligt RB nära tvåprocensmålet, och man vill därför börja höja under andra halvan av 2018 om inget oförutsett händer. RB är dock tveksamma till styrkan i inflationen och är rädda att den ska gå ner om räntan börjar höjas.

Eller missförstår jag dig, är din fråga egentligen VARFÖR inflationen är låg trots minusränta och högkonjunktur?
Citera
2018-04-27, 09:32
  #4
Medlem
Njaee.. svaret är ju därför att inflationen är för låg, så för att gå vidare, varför är den det ? Har det inte också att göra med omvärldens ränta ? Och i så fall, varför är omvärldens ränta så låg ? En lågkonjunktur kommer förr eller senare, och med minusränta försvinner det klassiska verktyget att sänka räntan. Kan man ha en minusränta på, säg, -3% ?
Citera
2018-04-27, 10:48
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Eller också har vi "högkonjunktur" tack vare minusräntan.

200 miljarder friska pengar som folket nyupplånat årligen de senaste åren gör ju sitt till för efterfrågan...
Citera
2018-04-27, 12:44
  #6
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse49
Njaee.. svaret är ju därför att inflationen är för låg, så för att gå vidare, varför är den det ? Har det inte också att göra med omvärldens ränta ? Och i så fall, varför är omvärldens ränta så låg ? En lågkonjunktur kommer förr eller senare, och med minusränta försvinner det klassiska verktyget att sänka räntan. Kan man ha en minusränta på, säg, -3% ?
Jag skulle vilja säga att det är för att arbetslösheten är så pass hög.. och för att Riksbanken har en liten härlig konspiration på G.

Brist på arbetskraft leder till ökad inflation genom ökade löner. Ett enkelt sätt att bekämpa låg inflation är att ha konstgjord arbetslöshet. Egentligen kan Riksdagen, inte Riksbanken, dra igång högre inflation genom att pumpa in pengar i t.ex. infrastrukturprojekt och anställa "varenda kotte".

Exempelvis Tyskland löste det hela genom att locka in länder med hög arbetslöshet i en valutaunion. Låg inflation och låg arbetslöshet på samma gång ger en stark statskassa. Samtidigt har de total kontroll över pengatryckandet så att unionsländerna inte kan ta sig ur krisen. Otroligt smart.
Citera
2018-04-27, 13:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse49
Kan någon förklara hur det kommer sig att vi har minusränta under en högkonjunktur ? Jag menar då lite mer ingående. Inte bara att inflationen är för låg.

Bästa förklaringen jag läst är Pippa Malmgrens fantastiska bok Signals. Beställ den och läs den.
Citera
2018-04-27, 13:57
  #8
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LtRingrost
Bästa förklaringen jag läst är Pippa Malmgrens fantastiska bok Signals. Beställ den och läs den.

Tack för tipset. Ska kolla upp henne men i dagen stressade samhälle där man ska hinna med så mycket hittade jag dessa tre youtube klipp med henne. Har bara sett den första men ska kolla in de andra två också.

https://www.youtube.com/watch?v=8p7CzxzBhrs

https://www.youtube.com/watch?v=KBU59sY2erA

https://www.youtube.com/watch?v=f9G4eaxEjcg

// CC
Citera
2018-05-07, 12:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasse49
Kan någon förklara hur det kommer sig att vi har minusränta under en högkonjunktur ? Jag menar då lite mer ingående. Inte bara att inflationen är för låg.


i princip handlar det bara om två anledningar:
1) Inflationen är lägre än Riksbankens mål om 2%, och det enda egentliga styrmedlet som banken har är räntan.
2) Vi är en liten öppen ekonomi och kan därför inte avvika i vår ränta kontra "världsräntan". Så om ECB håller en låg ränta tvingas Riksbanken här i Sverige hålla en ännu lägre ränta. Gör man inte det så stiger kronan i värde vilket minskar inflationen.

Riksbankens enda mål är att hålla inflationen på 2%. Deras enda styrmedel är räntan samt att köpa obligationer på den öppna marknaden (vilket i sak är en räntemanipulation).

Så där har du anledningen, det finns ingen mer ingående förklaring. Om inflationen stiger över 2% så kommer räntan att höjas och om inflationen sjunker ännu djupare, kanske under 1% så kommer Riksbanken tvingas sänka räntan ännu mer. Det scenariot är dock relativt orealistiskt då inflationen för närvarande ligger på 1,9% och trenden är stigande, så vi bör få se räntehöjningar inom kort.

Mer intressant är kanske att diskutera effekterna av den förda lågräntepolitiken på lång och kort sikt. Men för den oinsatte så kan jag meddela att effekterna inte är så dramatiska som man kanske tror. Visst har räntan varit väldigt låg senaste åren, men samtidigt har inflationen varit väldigt låg, vilket ger en realränta som i stora drag faktiskt legat över det historiska genomsnittet. En del minns kanske boräntor på 15% under nittiotalet, men under samma period var inflationen runt 18%, vilket är detsamma som en negativ realränta på 3%.
Citera
2018-05-09, 23:39
  #10
Medlem
Orsaken till minusräntan är att riksbanken vill fortsätta att skuldsätta befolkningen för att hålla högkonjunkturen igång. Det funkar i Sverige därför att svenskar är korkade och fortfarande tror på greater fools teorin och gärna belånar sig därför att grannen gör det. Det funkar inte i många andra länder och där måste staten låna genom statsobligationer till befolkningen eller utlandet och då måste man erbjuda ränta.

Tänk på att ingen köper statsobligationer om man måste betala för det (utom i extrema fall). Minusränta och ökad statsskuld går inte ihop.

Jag hör ofta folk som frågar varför Sverige har så låg statsskuld och det beror just på minusräntan.

Så länge folk fortsätter att belåna sig så funkar det.
Citera
2018-05-09, 23:51
  #11
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusMancuso
Orsaken till minusräntan är att riksbanken vill fortsätta att skuldsätta befolkningen för att hålla högkonjunkturen igång. Det funkar i Sverige därför att svenskar är korkade och fortfarande tror på greater fools teorin och gärna belånar sig därför att grannen gör det. Det funkar inte i många andra länder och där måste staten låna genom statsobligationer till befolkningen eller utlandet och då måste man erbjuda ränta.

Tänk på att ingen köper statsobligationer om man måste betala för det (utom i extrema fall). Minusränta och ökad statsskuld går inte ihop.

Jag hör ofta folk som frågar varför Sverige har så låg statsskuld och det beror just på minusräntan.

Så länge folk fortsätter att belåna sig så funkar det.

Funkar inte i andra länder var väl att ta i?
Husbubblan som sprack i USA, Irland, UK, Danmark, Spanien osv.
Citera
2018-05-10, 00:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Funkar inte i andra länder var väl att ta i?
Husbubblan som sprack i USA, Irland, UK, Danmark, Spanien osv.

ok då, lite överdrift, men att tex Japan har en så hög statsskuld beror på att befolkningen är både sparsam och patriotiskt och investerar i japanska statspapper.

Svenska befolkningen är varken sparsam eller patriotiskt så vad riksbanken ska ta till när befolkningen är fullbelånad återstår att se.

Riksbanken kan dock inte köpa obligationer direkt av staten om det skulle knipa. Det är förbjudet enligt det regelverk vi har, så på något sätt så räntan måste ökas för att locka utländska investerar att köpa obligationer i första hand.
__________________
Senast redigerad av GusMancuso 2018-05-10 kl. 00:24.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback