Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 18:55
  #1
Avstängd
olasvenssons avatar
Hej.

Jag gick en kurs i Indesign. Nu tänkte jag köpa programmet. Men under kursen arbetade vi bara i mac, själv är jag van att använda pc. Jag frågade därför runt bland kursmedlemmar och flertalet tyckte att Indesign fungerar eller är lättare om man använder mac.

Så, Indesign. Med eller utan mac? Med eller utan pc?
Citera
2018-04-26, 19:23
  #2
Medlem
Nu var det ganska länge sedan jag jobbade i Mac, men jag har absolut inga problem att använda InDesign på PC.
Citera
2018-04-26, 19:27
  #3
Medlem
Samma som ovanstående, inga problem på varken eller skulle jag säga.

Mac är poppis för alla former av bildredigering men förstår inte riktigt varför specifikt. (Även om jag älskar Mac)
Citera
2018-04-26, 19:30
  #4
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Nu var det ganska länge sedan jag jobbade i Mac, men jag har absolut inga problem att använda InDesign på PC.

Det verkar lättare att fortsätta i PC. Får nog bli PC ändå...

Ska höra mig runt bland företag som livnär sig på Indesign också.
Citera
2018-04-26, 23:33
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det verkar lättare att fortsätta i PC. Får nog bli PC ändå...

Ska höra mig runt bland företag som livnär sig på Indesign också.
Programmen är i stort sett lika att arbeta i oavsett plattform. Adobes program prenumererar man på och det är samma prenumeration för både Mac och Win. Du kan byta som du vill, om du vill.
Citera
2018-04-27, 05:55
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Hej.

Jag gick en kurs i Indesign. Nu tänkte jag köpa programmet. Men under kursen arbetade vi bara i mac, själv är jag van att använda pc. Jag frågade därför runt bland kursmedlemmar och flertalet tyckte att Indesign fungerar eller är lättare om man använder mac.

Så, Indesign. Med eller utan mac? Med eller utan pc?

Sedan sekelskiftet är Windows den plattform som Adobe anser som primär. Men det är ingen direkt skillnad på hur programmen fungerar. Jag har kört adobes produkter yrkesmässigt både på MacOS och Windows i över femton år. Att set skulle vara ”bättre eller lättare” på MacOS stämmer helt enkelt inte.

Du får absolut inget mervärde i att byta plattform.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-04-27 kl. 06:51.
Citera
2018-08-30, 18:42
  #7
Medlem
iSvempas avatar
Adobeserien var från början gjord för pc. I dag kan man använda både mac och pc. Det står klart i Downlodrutan vilket du vill ladda ner. Står inte båda då blir det problem, för du bör inte köra versionen för mac på en pc eller tvärtom.
Ett tydligt problem med detta är Gimp som är gjort för pc så när vi Macanvändare vill ladda ner Gimp måste vi gå via Parthas Place för att nerladdningen skall fungera. Trots detta känns Gimp strulig och luktar pc lång väg.
Det är få som är lika vana med både mac och pc så man laddar ner program på den plattform man har mest erfarenhet av.
Citera
2018-09-08, 14:33
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Adobeserien var från början gjord för pc. I dag kan man använda både mac och pc. Det står klart i Downlodrutan vilket du vill ladda ner. Står inte båda då blir det problem, för du bör inte köra versionen för mac på en pc eller tvärtom.
Ett tydligt problem med detta är Gimp som är gjort för pc så när vi Macanvändare vill ladda ner Gimp måste vi gå via Parthas Place för att nerladdningen skall fungera. Trots detta känns Gimp strulig och luktar pc lång väg.
Det är få som är lika vana med både mac och pc så man laddar ner program på den plattform man har mest erfarenhet av.
Det har du fått om bakfoten. Photoshop och Illustrator utvecklades för macintosh, så även Aldus Pagemaker som senare kom att köpas upp av Adobe och ersättas med Indesign - som också från början var ett macintoshprogram.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-09-08 kl. 14:36.
Citera
2019-01-03, 18:15
  #9
Medlem
Får väl tillägga att även Quark Xpress från början är ett renodlat Mac-program.
Citera
2020-02-07, 15:06
  #10
Medlem
Källkoden i Adobes olika programvara kan skilja beroende på om du kör PC eller MAC. Jag gjorde ett ovetenskapligt test en gång i tiden där jag gjorde samma beräkning på samma dator men med två olika operativsystem. Den ena gången tog det 4,5 (MAC) minuter och den andra 16 minuter (PC). Photostop. Senaste 7 åren har jag kört yrkesmässigt uteslutande PC utan några som helst problem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback