Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 15:22
  #1
Medlem
Hej! Håller på med en fullarm och i tisdags och onsdags satt jag 6h båda dagarna. Jag har en fruktansvärd värk i armen (såklart) idag. Jag smörjer in den ganska mycket för jag har vissa delar på armen som känns som stora sår och är ganska hårda, bilden är ganska äcklig så valde att ej lägga upp den. Har ej tvättat tatueringen med lactacyd än för smärtan, endast smörjt in med bepanthen/helosan.

Ska jag tvätta den för att undvika infektioner eller ska jag fortsätta smörja in den och låta den va ett tag från duschen för att den är så torr?
Citera
2018-04-26, 15:31
  #2
Medlem
SavageBreakers avatar
Har själv suttit i 6 timmars sittningar i 2 dagar i rad och pumpat in massa med svart bläck i underarmen. Läkeprocessen var ett helvete och det blev varigt. Normalt sätt säger alla att det är infektion, det behöver nödvändigtvis inte vara det. Utan förmodligen för att ditt skinn är så stressat och som att något har stått och vevat med ett basebollträ på armen under flera timmar, svullnad mm...

Tvätta IDAG med Lactacyd (inte överdrivet mycket men lite grann) och ha svalt/ljummet vatten på. Försök gärna så att vattnet inte landar/nuddar direkt mot motivet eller tatueringen i sig så att säga. Så den bara rinner över den tatuerade placeringen på armen. Låt sedan lufttorka i ca 20-30 min. Smörj sedan med ett tunt lager Bepanthen (OBS: Inte för mycket, även om det känns torrt eller dylikt.). Det är jätte vanligt att det gör ont och din arm rent sagt ser förjävlig ut, men ha tålamod och var försiktig med att låta bakterier komma på den tatuerade ytan, den kommer läka fint. I värsta fall får du fylla i det området som tagit mest stryk. Infektion märker du om det fortsätter att göra ont flertal dagar efteråt och var börjar komma ut.

Jag återupprepar, var/bläck/plasma under de första dagarna som läcker från en tatuering är inte infektion.

Hojta till om det är något annat och hoppas att du blev nöjd!
Citera
2018-04-26, 15:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker
Har själv suttit i 6 timmars sittningar i 2 dagar i rad och pumpat in massa med svart bläck i underarmen. Läkeprocessen var ett helvete och det blev varigt. Normalt sätt säger alla att det är infektion, det behöver nödvändigtvis inte vara det. Utan förmodligen för att ditt skinn är så stressat och som att något har stått och vevat med ett basebollträ på armen under flera timmar, svullnad mm...

Tvätta IDAG med Lactacyd (inte överdrivet mycket men lite grann) och ha svalt/ljummet vatten på. Försök gärna så att vattnet inte landar/nuddar direkt mot motivet eller tatueringen i sig så att säga. Så den bara rinner över den tatuerade placeringen på armen. Låt sedan lufttorka i ca 20-30 min. Smörj sedan med ett tunt lager Bepanthen (OBS: Inte för mycket, även om det känns torrt eller dylikt.). Det är jätte vanligt att det gör ont och din arm rent sagt ser förjävlig ut, men ha tålamod och var försiktig med att låta bakterier komma på den tatuerade ytan, den kommer läka fint. I värsta fall får du fylla i det området som tagit mest stryk. Infektion märker du om det fortsätter att göra ont flertal dagar efteråt och var börjar komma ut.

Jag återupprepar, var/bläck/plasma under de första dagarna som läcker från en tatuering är inte infektion.

Hojta till om det är något annat och hoppas att du blev nöjd!

Ja, precis. Man har ju självklart haft värk innan med mindre sittningar men nu är det verkligen hård yta och värk för minsta lilla. Nu vet man iallafall att man inte ska sitta så länge i två dagar... fyfan vad ont det gör. Ska tvätta med lactacyd idag, tack så mycket för svaret!!
Citera
2018-04-26, 16:05
  #4
Medlem
SavageBreakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
Ja, precis. Man har ju självklart haft värk innan med mindre sittningar men nu är det verkligen hård yta och värk för minsta lilla. Nu vet man iallafall att man inte ska sitta så länge i två dagar... fyfan vad ont det gör. Ska tvätta med lactacyd idag, tack så mycket för svaret!!


Vad brukar man säga, vill man vara fin får man lida pin
Citera
2018-04-30, 22:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker
Vad brukar man säga, vill man vara fin får man lida pin

jag har en fråga om du kan svara på den... den är lite konstig och jag vet inte hur jag bifogar en bild så jag ska förklara så gott det går.

Nu har det gått 5 dagar efter jag tatuerade mig, har inte kvar några skorpor men jag har sån ”överflödig hud” över min hud. Den är mer grå än vad min vanliga hud är och ligger som ett lager över tatueringen. När jag duschar/smörjer/tvålar in tatueringen så är detta ivägen och äckligt som fan. Är det bra att skölja av det lite lätt när man duschad eller ska man helst ha det kvar så länge som möjligt?
Citera
2018-05-01, 22:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
jag har en fråga om du kan svara på den... den är lite konstig och jag vet inte hur jag bifogar en bild så jag ska förklara så gott det går.

Nu har det gått 5 dagar efter jag tatuerade mig, har inte kvar några skorpor men jag har sån ”överflödig hud” över min hud. Den är mer grå än vad min vanliga hud är och ligger som ett lager över tatueringen. När jag duschar/smörjer/tvålar in tatueringen så är detta ivägen och äckligt som fan. Är det bra att skölja av det lite lätt när man duschad eller ska man helst ha det kvar så länge som möjligt?

I avsaknad av en bild på hur det ser ut är det omöjligt att sia om vad ni skriver. Det skall ej uppstå något hudlager som ser grått ut.

Att över huvud taget tatuera sig i brist på skötselråd är ett dåligt förslag, men att tatuera sig utan avsikt att ens efteråt uppsöka ovan nämnda skötselråd är löjeväckande.
Citera
2018-05-02, 08:08
  #7
Medlem
SavageBreakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaxelina
jag har en fråga om du kan svara på den... den är lite konstig och jag vet inte hur jag bifogar en bild så jag ska förklara så gott det går.

Nu har det gått 5 dagar efter jag tatuerade mig, har inte kvar några skorpor men jag har sån ”överflödig hud” över min hud. Den är mer grå än vad min vanliga hud är och ligger som ett lager över tatueringen. När jag duschar/smörjer/tvålar in tatueringen så är detta ivägen och äckligt som fan. Är det bra att skölja av det lite lätt när man duschad eller ska man helst ha det kvar så länge som möjligt?


Kan du bifoga bild på något sätt TS så man kan se hur det ser ut?
Citera
2018-05-02, 08:08
  #8
Medlem
SavageBreakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohelig
Att över huvud taget tatuera sig i brist på skötselråd är ett dåligt förslag, men att tatuera sig utan avsikt att ens efteråt uppsöka ovan nämnda skötselråd är löjeväckande.


Vad menar du med detta?
Citera
2018-05-02, 10:33
  #9
Medlem
Skötsel är precis densamma om du kör en timma eller tio.

Att du fått en grå hinna ovanför tatueringen låter mer som att du smort för mycket och då kan de bilda en hinna som upplevs gråaktig.

Dock som de redan påpekats så är det svårt att avgöra utan bild.
Citera
2018-05-03, 15:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XPF
Skötsel är precis densamma om du kör en timma eller tio.

Att du fått en grå hinna ovanför tatueringen låter mer som att du smort för mycket och då kan de bilda en hinna som upplevs gråaktig.

Dock som de redan påpekats så är det svårt att avgöra utan bild.

Ja, skickade en bild till min tatuerare och hon sa att det var det! ☺️
Citera
2018-05-03, 15:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SavageBreaker
Kan du bifoga bild på något sätt TS så man kan se hur det ser ut?

Tydligen så var det en hinna över om jag smörjt in för mycket, skrev min tatuerare iallafall.
Skiten är dock borta nu och tatueringen ser äntligen fin ut, tack för dina svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback