Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 14:50
  #1
Medlem
Kan någon förklara för mig hur detta fungera.

Flera länder som Paraguay, Georgien, Gibraltar, Thailand, Singapore, Saudi mfl har territoriala skattesystem.
Bolag skattar inget på inkomster som genereras utanför dessa länder.
Så långt är jag med.

Men ponera att man har ett utvecklarteam kvar i Sverige, men sätter upp bolaget i ett land med territorialt skattesystem.
Hur gynnas man av det då man fortfarande skattas för inkomsterna i Sverige?
Ser ingen ingen vinning i detta upplägg.

Hur bör man gå tillväga i detta fall? En del av vårt utvecklarteam måste vara kvar i Sverige men resten av verksamheten kan flytta utomlands inkl jag själv.

Våra kunder kommer inte vara i något av länderna jag nämnde i ovanståeende text, länder med territoriala skattesystem.
Citera
2018-04-26, 15:00
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Kan någon förklara för mig hur detta fungera.

Flera länder som Paraguay, Georgien, Gibraltar, Thailand, Singapore, Saudi mfl har territoriala skattesystem.
Bolag skattar inget på inkomster som genereras utanför dessa länder.
Så långt är jag med.

Men ponera att man har ett utvecklarteam kvar i Sverige, men sätter upp bolaget i ett land med territorialt skattesystem.
Hur gynnas man av det då man fortfarande skattas för inkomsterna i Sverige?
Ser ingen ingen vinning i detta upplägg.

Hur bör man gå tillväga i detta fall? En del av vårt utvecklarteam måste vara kvar i Sverige men resten av verksamheten kan flytta utomlands inkl jag själv.

Våra kunder kommer inte vara i något av länderna jag nämnde i ovanståeende text, länder med territoriala skattesystem.

Det låter som om du kommer att ha ett driftställe i Sverige. Detta driftställe skall registreras som en juridisk person och redovisa skatter etc.

Om jag nu inte har misstolkat dina avsikter.
Citera
2018-04-26, 15:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det låter som om du kommer att ha ett driftställe i Sverige. Detta driftställe skall registreras som en juridisk person och redovisa skatter etc.

Om jag nu inte har misstolkat dina avsikter.

Stämmer.

Tanken är vi längre fram kommer anställa utvecklare i Östeuropa.
Men en del av verksamheten kommer driftas från Sverige.

Frågan är då hur man kan dra nytta av territorial skatteplanering om driftstället fortfarande är i Sverige?

Kan man ha driftstället i Sverige och ett kontor i land med lägre skatt samt ett kontor i land med ett territorialt skattesystem?
Citera
2018-04-26, 15:42
  #4
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Stämmer.

Tanken är vi längre fram kommer anställa utvecklare i Östeuropa.
Men en del av verksamheten kommer driftas från Sverige.

Frågan är då hur man kan dra nytta av territorial skatteplanering om driftstället fortfarande är i Sverige?

Kan man ha driftstället i Sverige och ett kontor i land med lägre skatt samt ett kontor i land med ett territorialt skattesystem?

Jag är ju ingen expert även om jag brottats en del med likartade problem. Ett par råd bara:
Bygg inte komplicerade strukturer för att undgå svensk skatt, du utsätter dig ändå för svenska myndigheters godtycke och för dålig rättsäkerhet i Sverige och inom högskatteområdet EU.
Vill du ha högre skatteeffektivitet lägg verksamheten konsekvent utan för Sverige och EU-området. Skatteeffektivitet är A och O för att ett företag skall överleva och kunna utvecklas. Skatter driver priser och nedsätter ett företags konkurrenskraft och minskar incitamentet för alla som deltar i värdekedjan. Det finns nog inget gift som kan bryta ned och förstöra ett land värre än högt skattetryck, akta dig för det och lycka till.
Citera
2018-04-27, 23:36
  #5
Medlem
DenAndraGrannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Jag är ju ingen expert även om jag brottats en del med likartade problem. Ett par råd bara:
Bygg inte komplicerade strukturer för att undgå svensk skatt, du utsätter dig ändå för svenska myndigheters godtycke och för dålig rättsäkerhet i Sverige och inom högskatteområdet EU.
Vill du ha högre skatteeffektivitet lägg verksamheten konsekvent utan för Sverige och EU-området. Skatteeffektivitet är A och O för att ett företag skall överleva och kunna utvecklas. Skatter driver priser och nedsätter ett företags konkurrenskraft och minskar incitamentet för alla som deltar i värdekedjan. Det finns nog inget gift som kan bryta ned och förstöra ett land värre än högt skattetryck, akta dig för det och lycka till.

Osams. Håll dig inom EU. EU är bättre på att skydda individet än Sverige, så Skatteverket går inte efter EU-bolag på samma sätt.

Sen kolla skatteavtal med EU-land som börjar på B är mitt råd.
Citera
2018-04-28, 11:46
  #6
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Osams. Håll dig inom EU. EU är bättre på att skydda individet än Sverige, så Skatteverket går inte efter EU-bolag på samma sätt.

Sen kolla skatteavtal med EU-land som börjar på B är mitt råd.

Jag är inte enig med dig i detta. Det handlar inte bara om skatter, företag och individer skyddas inte av ett särintresse såsom EU-projektet.

EU-organisationen har utvecklats till det enskilt största hotet mot ett fritt och välmående Europa av fria Nationalstater. Med detta sagt så menar jag att som en förkämpe för enskilt agende och reelt fri företagssamhet, så är skattefrågan i sig av underordnad betydelse eftersom skatter inte längre kommer centrala europeiska värden till godo.

EU-byråkratin och dess regelverk som är beställda av olika särintressen inom EU och även av internationella karteller och defacto monopol utanför EU-området. EU är idag det största hoten mot individens och det individuellt ägda nationellt förankrade företagen i Europas länder.
EU-byråkratin är redan det enskilt största hotet mot teknologiska och vetenskapliga framsteg i Europa, samt hämmar den ekonomiska utvecklingen och säkerheten för Europas germanska folkgrupper, dvs majoriteten i Europa.

Det du föreslår att man skall gå vägen genom att kolla skatteavtal ger givetvis en dålig smak i munnen för redan detta innebär att man skall delta genom att "fråga om lov" till fiender till ett Europa av fria människor i fria nationalstater.

Jag är german EU bekämpar mig och mitt folk, vänta dig inte att jag skall stödja ett sådant projekt, innan den dagen Europas germanska folkmajoritet, styr EU-projektet till fullo.

Som sagt detta handlar om skatter. Skatter är den näring som håller liv i nuvarande cancersvulster till parlamentariska statsapparater i Europa. Den svårt maligna cancersvulsten EU suger näring genom samma system av skatter.
Cellgiftbehövs behövs för att hindra att denna cancer fortsätter att sprida sig i Europa. Tills dess får fria människor som har möjlighet därtill flytta bort sina skattebaser från Europas för att ta bort näringstillförseln till alla cancersvulsterna i inom stat kommuner och organisationer i Europas länder.
Citera
2018-05-01, 06:05
  #7
Avstängd
Du kan fakturera dina kunder ifrån ditt nya bosättningsland. Då slipper du att betala skatt på dessa intäkter. Ditt bolag i Sverige fakturerar sedan ditt bolag i utlandet för utförda tjänster och du ser då till att vinsten i Sverige blir minimal. För att det ska bli hållbart bör du upprätta ett avtal mellan ditt utlandsbolag och ditt svenska bolag med priser som är försvarbara.

//Peter

Citat:
Ursprungligen postat av DonDraperius
Kan någon förklara för mig hur detta fungera.

Flera länder som Paraguay, Georgien, Gibraltar, Thailand, Singapore, Saudi mfl har territoriala skattesystem.
Bolag skattar inget på inkomster som genereras utanför dessa länder.
Så långt är jag med.

Men ponera att man har ett utvecklarteam kvar i Sverige, men sätter upp bolaget i ett land med territorialt skattesystem.
Hur gynnas man av det då man fortfarande skattas för inkomsterna i Sverige?
Ser ingen ingen vinning i detta upplägg.

Hur bör man gå tillväga i detta fall? En del av vårt utvecklarteam måste vara kvar i Sverige men resten av verksamheten kan flytta utomlands inkl jag själv.

Våra kunder kommer inte vara i något av länderna jag nämnde i ovanståeende text, länder med territoriala skattesystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback