Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-26, 14:18
  #1
Medlem
Hej!

Har en wordpress sida och undrar om det går att exempelvis omdirigera människor som försöker komma in till en sida men de har inte korrekt webhook, exempelvis:

Om går in på sidan med följande url så ska de få komma in:

https://exempelsida.se/hemligcontent?access=true

Men om de senare går in på:

https://exempelsida.se/hemligcontent

så ska de omdirigeras till exempelvis

https://exempelsida.se/

Finns det ett plugin till detta eller finns det annat sätt att ordna detta?

Tack så mycket!
Citera
2018-04-26, 14:36
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Jag antar att dom som skall komma åt också är inloggade? Då använder man det när man skriver php-kod för att avgöra om personen och personens kontotyp är godkänd för att se efterfrågad sida.

Handlar det om att bara skicka ut en länk utan att folk skall vara (behöva vara) inloggade så kan man givetvis göra det.

Är det första eller andra stycket som motsvarar det du frågar efter? Är det andra stycket så är det ju det du har skrivet så då ber jag om ursäkt för det autistiska beteendet.
Citera
2018-04-26, 14:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag antar att dom som skall komma åt också är inloggade? Då använder man det när man skriver php-kod för att avgöra om personen och personens kontotyp är godkänd för att se efterfrågad sida.

Handlar det om att bara skicka ut en länk utan att folk skall vara (behöva vara) inloggade så kan man givetvis göra det.

Är det första eller andra stycket som motsvarar det du frågar efter? Är det andra stycket så är det ju det du har skrivet så då ber jag om ursäkt för det autistiska beteendet.
Nej de kommer inte behöva ha ett typ av konto, utan sidorna ska bara vara åtkomliga genom att gå in på den första länken. Hur gör man detta enklast?
Citera
2018-04-26, 14:52
  #4
Medlem
Det enklaste måste vara att se till att det inte finns någon länk utifrån till sidan du vill gömma, då kan ingen (nåja...) råka hitta den, medan de som får länken av dig kan se sidan utan problem. Om/hur detta går att göra med WP vet jag dock inte.
Citera
2018-04-26, 14:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det enklaste måste vara att se till att det inte finns någon länk utifrån till sidan du vill gömma, då kan ingen (nåja...) råka hitta den, medan de som får länken av dig kan se sidan utan problem. Om/hur detta går att göra med WP vet jag dock inte.
Det är inte det jag är ute efter, utan man ska kunna komma till sidan, men bara med rätt URL, vilket innebär att de som kanske kommit till sidan en gång inte ska kunna komma in till den igen.
Citera
2018-04-26, 14:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Det är inte det jag är ute efter, utan man ska kunna komma till sidan, men bara med rätt URL, vilket innebär att de som kanske kommit till sidan en gång inte ska kunna komma in till den igen.

Då skulle jag föreslå någon typ av inloggning som sker automatiskt när man klickar på länken du skickar ut. När man då blivit inloggad så sker två saker: dels dirigeras man om till "rätt" sida, och dels så stängs inloggningsmöjligheten av för den länken.

Det innebär dock en nackdel: varje person som du tänkt skall kunna se sidan måste få en personlig länk att klicka på, och denna måste nog skapas manuellt. Om det är få mottagare så spelar det ingen roll, men det kan snabbt bli mycket arbete om det är många som skall kunna se sidan, framför allt om sidan skall vara tillgänglig en lång tid.
Citera
2018-04-26, 15:01
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Då skulle jag föreslå någon typ av inloggning som sker automatiskt när man klickar på länken du skickar ut. När man då blivit inloggad så sker två saker: dels dirigeras man om till "rätt" sida, och dels så stängs inloggningsmöjligheten av för den länken.

Det innebär dock en nackdel: varje person som du tänkt skall kunna se sidan måste få en personlig länk att klicka på, och denna måste nog skapas manuellt. Om det är få mottagare så spelar det ingen roll, men det kan snabbt bli mycket arbete om det är många som skall kunna se sidan, framför allt om sidan skall vara tillgänglig en lång tid.
Just det med inloggning är inte aktuellt, utan man ska inte märka att man inte kommer till den sidan, man bara omdirigeras till en annan om kravet med webhook in uppfylls.
Citera
2018-04-26, 15:05
  #8
Medlem
Då vet jag inte hur det skall gå att lösa, dina krav strider mot varandra. I alla fall om jag fattat rätt:
- du vill ha en webbsida som man bara kan komma till med "rätt" länk
- kommer man till denna sida från "fel" länk skall man dirigeras om till något annat ställe
- "rätt" länk skall bara fungera en viss begränsad tid
- du skall kunna skicka samma länk till flera personer och den skall fungera

Ser du att punkt tre och fyra i listan ovan ställer helt olika och inbördes motstridiga krav? Eller har jag missat något i det du vill?
Citera
2018-04-26, 15:26
  #9
Medlem
Detta omdirigerar alla som besöker sidan med slug "hemligt" till startsidan, så länge inte GET-variabeln access är satt till "sjukthemligtlösenord".

Kod:
function check_secret_content_access() {

    if( 
is_page'hemligt' ) AND $_GET['access'] !== 'sjukthemligtlösenord' )  {

        
wp_redirecthome_url() );
        exit();

    }

}

add_action('template_redirect''check_secret_content_access'); 
Citera
2018-04-26, 15:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Då vet jag inte hur det skall gå att lösa, dina krav strider mot varandra. I alla fall om jag fattat rätt:
- du vill ha en webbsida som man bara kan komma till med "rätt" länk
- kommer man till denna sida från "fel" länk skall man dirigeras om till något annat ställe
- "rätt" länk skall bara fungera en viss begränsad tid
- du skall kunna skicka samma länk till flera personer och den skall fungera

Ser du att punkt tre och fyra i listan ovan ställer helt olika och inbördes motstridiga krav? Eller har jag missat något i det du vill?
Tiden ska inte vara begränsad.
Helt enkelt, försöker man komma till sidan utan korrekt länk så ska man inte komma fram till den.
Citera
2018-04-26, 16:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Tiden ska inte vara begränsad.
Helt enkelt, försöker man komma till sidan utan korrekt länk så ska man inte komma fram till den.

Se mitt inlägg ovan, om du missade det. Lägg in koden i functions.php. Ändra slug och lösenord.
Citera
2018-04-26, 16:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Tiden ska inte vara begränsad.
Helt enkelt, försöker man komma till sidan utan korrekt länk så ska man inte komma fram till den.

Det går att ordna, men i så fall måste du skicka ut en unik länk varje gång någon skall få besöka denna sida: du kan tex baka in datum och tid i en länk, och sedan se till att länken inte är för gammal: www.minserver.se/hemligasidan.php?q=1804271636 skulle kunna vara en länk som ger tillträde till sidan från nu när jag skriver och ett dygn framåt. I praktiken borde du dock se till att på något sätt koda informationen i länken, eftersom allt som är synligt kommer att undersökas, förr eller senare.

Om detta går att göra med WP vet jag inte. Och som sagt, varje person (eller grupp av personer) som skall få besöka sidan måste få en ny, unik, länk av dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback