Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-26, 19:43
  #13
Medlem
Det är väl ganska bra om ni lätt kan se vilka som är moderatorer ifall det finns några frågor eller liknande?

Jag ser det själv som en rent praktisk grej åtminstone av just den anledningen, i övrigt spelar det inte nån större roll för mig iaf.
Citera
2018-04-26, 19:46
  #14
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Vi har lite grejor på gång som kommer göra att det blir tydligare när en moderator agerar "i tjänsten" respektive som användare. Exakt hur det blir kan jag inte gå in på här och nu, men det kommer.

admin4
Citera
2018-04-26, 19:56
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi har lite grejor på gång som kommer göra att det blir tydligare när en moderator agerar "i tjänsten" respektive som användare. Exakt hur det blir kan jag inte gå in på här och nu, men det kommer.

admin4

Intressant. Å andra sidan är det väl inget som hindrar att exempelvis se över reglerna som exempelvis att en moderator enbart ska använda sitt moderatorkonto "i tjänsten" och ha ett vanligt medlemskonto för övriga inlägg här på Flashback?

Som en liknelse med mina e-postkonton jag har: Har ett dedikerat jobb-konto enbart för jobbpost, privat e-mail har jag privat e-postkonto för. Det skulle väl kunna vara en ypperlig lösning på problemet? -Rör det sig också om att ni admins ska kunna kolla att "moderatorerna sköter sig privat på Flashback" är det bara att frikoppla moderatorskontot från det vanliga användarkontot, alternativt att ni "vet" att moderator "XYZ också är användare XYZ1"

Själv upplever jag inga större bekymmer med "problemet" då jag alltid försöker bemöta meningsmotståndare respektabelt. Blandar sällan ihop sak med person. Har många gånger i trådarna sett att de flesta moderatorer kan skilja på sitt "myndighetsutövande" och sina inlägg som "användare" om man kan uttrycka sig så.
Citera
2018-04-26, 20:01
  #16
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressant. Å andra sidan är det väl inget som hindrar att exempelvis se över reglerna som exempelvis att en moderator enbart ska använda sitt moderatorkonto "i tjänsten" och ha ett vanligt medlemskonto för övriga inlägg här på Flashback?

Fast om en del nu tycker att det är tråkigt att vissa personer blir mindre aktiva i diskussionerna när de blir moderatorer, så antar jag att det problemet blir värre om moderatorerna dessutom måste skaffa ett särskilt konto för att diskutera (eller moderera) med.
Citera
2018-04-26, 20:16
  #17
Inaktiv Administrator
admin4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressant. Å andra sidan är det väl inget som hindrar att exempelvis se över reglerna som exempelvis att en moderator enbart ska använda sitt moderatorkonto "i tjänsten" och ha ett vanligt medlemskonto för övriga inlägg här på Flashback?
Det är ingen lösning som är aktuell.

admin4
Citera
2018-04-26, 20:18
  #18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Fast om en del nu tycker att det är tråkigt att vissa personer blir mindre aktiva i diskussionerna när de blir moderatorer, så antar jag att det problemet blir värre om moderatorerna dessutom måste skaffa ett särskilt konto för att diskutera (eller moderera) med.

Din synpunkt är inte så dum, men det kanske vore bra att skilja på sitt "myndighetsutövande" och när man är sitt "vanliga jag"? Exempelvis att titeln moderator enbart syns i moderatorsmeddelanden i trådar? -Jag vet inte, det kanske inte är ett så stort problem egentligen. Jag upplever att jag kan diskutera med moderatorer precis lika bra i trådarna som med vilken annan medlem som helst.

Däremot tror jag nog att moderatorer kanske "håller på sig" när de skriver vanliga inlägg, ungefär som poliser brukar "sköta sig" bättre än medelsvensson när de är ute och festar etc.
Det särskilda "kontot" behöver inte vara sådär "jättesärskilt", utan systemet/moderatorn har möjlighet (en knapp till i systemet) att "skicka som vanlig medlem". Kunde vara en lösning, och det vet vi att moderatorerna har fler behörigheter redan när de loggar in, så en sådan "knapp" borde inte vara så jättesvår att införa.
Citera
2018-04-26, 20:19
  #19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Det är ingen lösning som är aktuell.

admin4

Är det något som (formellt) hindrar moderatorer att ha vanliga konton vid sidan av sitt moderatorskonto?
Citera
2018-04-26, 20:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Är det något som (formellt) hindrar moderatorer att ha vanliga konton vid sidan av sitt moderatorskonto?

Vi har lika stor möjlighet att ha flera konton som vilken annan användare som helst. Så länge vi inte bryter mot regelverket.
Citera
2018-04-26, 20:28
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Vi har lika stor möjlighet att ha flera konton som vilken annan användare som helst. Så länge vi inte bryter mot regelverket.

Så har jag också tolkat det som. Kanske vore en idé att använda dylikt konto för "vanliga inlägg" och moderatorskontot för moderatorsåtgärder enbart? (Under förutsättning att detta inte missbrukas då, så en moderator blir "Bad Santa" och anmäler andras inlägg från "privatkontot" till sig själv i rollen som moderator..)
Citera
2018-04-26, 20:37
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Så har jag också tolkat det som. Kanske vore en idé att använda dylikt konto för "vanliga inlägg" och moderatorskontot för moderatorsåtgärder enbart? (Under förutsättning att detta inte missbrukas då, så en moderator blir "Bad Santa" och anmäler andras inlägg från "privatkontot" till sig själv i rollen som moderator..)
Jag är själv inte speciellt förtjust i idén. Tycker det skulle bli omständligt och rörigt då jag sällan loggar in bara för att skriva eller bara för att moderera utan det sker oftast parallellt och att behöva hoppa mellan konton hela tiden skulle nog göra mig mindre aktiv både som moderator och användare.
Citera
2018-04-26, 20:39
  #23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag är själv inte speciellt förtjust i idén. Tycker det skulle bli omständligt och rörigt då jag sällan loggar in bara för att skriva eller bara för att moderera utan det sker oftast parallellt och att behöva hoppa mellan konton hela tiden skulle nog göra mig mindre aktiv både som moderator och användare.

Ja, obekvämare handhavande blir det givetvis. (Som när man råkar skicka privat e-post från jobbkontot, händer rätt sällan, men ändå..)
Citera
2018-04-27, 12:45
  #24
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramssexuell
Varför flyttade ni tråden till Forumförslag utan att skriva en kommentar? Försöker ni göra narr av mig?

OK, det var lite roligt, men vad är poängen?

Nvm, jag listar ut det själv.

Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag rapporterade din trådstart och tyckte, liksom någon moderator också tyckte, att tråden bättre hörde hemma i Forumförslag än i Flashback. Jag reagerade också på att det just i detta fall inte kom något moderatormeddelande vid trådflytt, som det brukar göra om en tråd flyttas.

Det var jag som använde fel knappar för att genomföra flytten, sorry

/mod
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback