Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 12:10
  #1
Medlem
Går i bilbytartankar, har idag en diesel med Euro 5- motorn.

Man har så mkt mer roligare bilar att välja på om man räknar in dieselmarknaden oxå, går att få tag på riktigt fina bilar till helt ok priser.

Bor i ett lite samhälle så jag är inte direkt påverkad av nåt förbud i dom större städerna.
Citera
2018-04-26, 12:23
  #2
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Går i bilbytartankar, har idag en diesel med Euro 5- motorn.

Man har så mkt mer roligare bilar att välja på om man räknar in dieselmarknaden oxå, går att få tag på riktigt fina bilar till helt ok priser.

Bor i ett lite samhälle så jag är inte direkt påverkad av nåt förbud i dom större städerna.
Det kan väl inte vi veta, vad du vågar eller inte.

Om du undrar om vi tycker att du ska köpa en ny dieselbil så svarar jag JA! Passa på och köp en bränslesnål ny dieselbil som registreras innan halvårsskiftet så slipper du nya straffskatten. Är den tillräckligt snål så tror jag tom att du slipper skatten helt i 5 år. Franska biltillverkare gör bra dieselmotorer.
Citera
2018-04-26, 12:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det kan väl inte vi veta, vad du vågar eller inte.

Om du undrar om vi tycker att du ska köpa en ny dieselbil så svarar jag JA! Passa på och köp en bränslesnål ny dieselbil som registreras innan halvårsskiftet så slipper du nya straffskatten. Är den tillräckligt snål så tror jag tom att du slipper skatten helt i 5 år. Franska biltillverkare gör bra dieselmotorer.

Handlar mer om en rekommendation än våga. Men får liksom en schysst BMW 520D under 300-hundringen med knappt inga mil alls.
Citera
2018-04-26, 12:44
  #4
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Handlar mer om en rekommendation än våga. Men får liksom en schysst BMW 520D under 300-hundringen med knappt inga mil alls.
Du får räkna på kostnaderna. Skatten kommer knappast gå upp nämnvärt. Nya straffskatten gäller nya (diesel) bilar. Visst kan värdeminskningen bli hög (högre) för en dieselbil kommande år men en bil tappar halva värdet ändå på 3,5 år så om du behåller bilen kanske 5-7 år är restvärdet oavsett bara en bråkdel av vad du köpt den för.
Citera
2018-04-26, 14:51
  #5
Medlem
SameOldStorys avatar
Jag funderande på exakt samma sak som dig men det slutade med att jag i tisdags hämtade ut nya diesel-bilen (euro 6).
Citera
2018-04-26, 18:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Jag funderande på exakt samma sak som dig men det slutade med att jag i tisdags hämtade ut nya diesel-bilen (euro 6).

Känner samma där, köper man en bil med euro 6 så har man ju framtidssäkrat några år framåt.
Citera
2018-04-26, 19:06
  #7
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Känner samma där, köper man en bil med euro 6 så har man ju framtidssäkrat några år framåt.

Exakt och jag, som dig, bor i en mindre stad vilket (förhoppningsvis) innebär att ett ev. diesel-förbud inte drabbar mig lika hårt. Euro 6-bilarna tror jag inte kommer sjunka mer just för att det är diesel heller. Så jag tycker du med gott samvete kan köra på.
Citera
2018-04-26, 23:41
  #8
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Exakt och jag, som dig, bor i en mindre stad vilket (förhoppningsvis) innebär att ett ev. diesel-förbud inte drabbar mig lika hårt. Euro 6-bilarna tror jag inte kommer sjunka mer just för att det är diesel heller. Så jag tycker du med gott samvete kan köra på.

Vilket dieselförbud???

Idag är den 26 april 2018 och du har fortfarande inte fattat att ett eventuella framtida miljözoner ska gälla både bensin och dieselbilar av äldre årgång..
Citera
2018-04-26, 23:46
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Handlar mer om en rekommendation än våga. Men får liksom en schysst BMW 520D under 300-hundringen med knappt inga mil alls.

Alltså en euro 6.
Då behöver du ju inte ens fundera.

Varför startar du en tråd med rubriken "vågar man köpa dieselbil" - när du är på jakt efter en euro 6?

Hade du bott i stockholm och funderat på en euro 4 eller 5, så hade frågan däremot varit berättigad.
Citera
2018-04-27, 08:30
  #10
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MildaMakaroner
Går i bilbytartankar, har idag en diesel med Euro 5- motorn.

Man har så mkt mer roligare bilar att välja på om man räknar in dieselmarknaden oxå, går att få tag på riktigt fina bilar till helt ok priser.

Bor i ett lite samhälle så jag är inte direkt påverkad av nåt förbud i dom större städerna.

Statliga regleringar är alltid nyckfulla och följer åsiktstrenderna. Därför ska man hellre investera i underkant. Fortfarande är bästa köpet en vanlig bensinbil. Och snart kommer elbilarna. Så investera INTE i de extra pengar som en dieselbil kostar. Finns en anledning att de är billiga.
Citera
2018-04-27, 10:04
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det kan väl inte vi veta, vad du vågar eller inte.

Om du undrar om vi tycker att du ska köpa en ny dieselbil så svarar jag JA! Passa på och köp en bränslesnål ny dieselbil som registreras innan halvårsskiftet så slipper du nya straffskatten. Är den tillräckligt snål så tror jag tom att du slipper skatten helt i 5 år. Franska biltillverkare gör bra dieselmotorer.

De franska biltillverkarna har dessutom godkänt HVO100, så du kan köra riktigt miljövänligt jämfört med standarddieseln.
Citera
2018-04-27, 20:08
  #12
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
De franska biltillverkarna har dessutom godkänt HVO100, så du kan köra riktigt miljövänligt jämfört med standarddieseln.
Ja, det är en av parametrarna i begreppet "bra dieselmotorer".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback