Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 10:45
  #1
Medlem
Pocarisweats avatar
När jag var ung (80-talet) så fanns det ett företag som kallade sig S.B.I Budo.

Vad jag minns så hade de en ytterst extensiv katalog med alltifrån posters till Bruce Lee, Träknivar, och allt däremellan. Är det någon som minns den katalogen? Antar att det företag är det som nu går under namnet Budonord?

Är det någon som minns just produktkatalogen? Och i synnerhet är det någon mer som minns dess innehåll? Är inte bosatt i Sverige så har ingen koll om den dyker upp på Tradera eller liknande men vad jag minns så innehöll den rätt brutala grejer?

Minns jag fel? Anledningen till att jag frågar i Kampsport är därför att Katalogen skickades ut till just kampsportare och den fanns inte tillgänglig för allmänheten utan endast till kampsportare, så jag undrar därför om någon kampsportare har något minne av den katalogen?
Citera
2018-04-26, 10:53
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Var alltid inspirerande att titta i och beställa. Kan det varit samma som Budo-Nord? Var kanske den enda leverantören då?
Citera
2018-04-26, 11:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
När jag var ung (80-talet) så fanns det ett företag som kallade sig S.B.I Budo.

Vad jag minns så hade de en ytterst extensiv katalog med alltifrån posters till Bruce Lee, Träknivar, och allt däremellan. Är det någon som minns den katalogen? Antar att det företag är det som nu går under namnet Budonord?

Är det någon som minns just produktkatalogen? Och i synnerhet är det någon mer som minns dess innehåll? Är inte bosatt i Sverige så har ingen koll om den dyker upp på Tradera eller liknande men vad jag minns så innehöll den rätt brutala grejer?

Minns jag fel? Anledningen till att jag frågar i Kampsport är därför att Katalogen skickades ut till just kampsportare och den fanns inte tillgänglig för allmänheten utan endast till kampsportare, så jag undrar därför om någon kampsportare har något minne av den katalogen?

Brutala grejer? Nej inte direkt, allmänt förekommande kampsportsatterlajer.
Alla "tuffa" killar i klassen hade den när man gick i skolan, va väl 2 som träna någon form av kampsport.
Citera
2018-04-26, 12:09
  #4
Medlem
Apologists avatar
SBI låg på st eriksgatan om jag inte minns fel. Budo Nord låg inne vid sveavägen.

Jag var stamkund på SBI o köpte en massa onödiga grejor. Deras katalog var mycket bättre än Budo Nords.
Citera
2018-04-26, 12:19
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
brutala grejer som suspensoar i gjutjärn.
Citera
2018-04-26, 13:41
  #6
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky777
Brutala grejer? Nej inte direkt, allmänt förekommande kampsportsatterlajer.
Alla "tuffa" killar i klassen hade den när man gick i skolan, va väl 2 som träna någon form av kampsport.

Okej. Minns som sagt inte men antagligen så var det posters de sålde eller liknande för jag har minne av att jag sett shurikens och liknande mer vapen-aktiga saker ala ninjutsu, men antagligen var det bara posters de sålde, vilket låter rätt naturligt.

Vet inte direkt om det var speciellt "tufft" att ha den, mer än att de flesta jag kände som utövade någon form av kampsport fick den automatiskt om de beställde något via postorder. Är ju snart 30-år sedan så minnet är väl kanske inte vad det borde vara.
Citera
2018-05-31, 14:53
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pocarisweat
Okej. Minns som sagt inte men antagligen så var det posters de sålde eller liknande för jag har minne av att jag sett shurikens och liknande mer vapen-aktiga saker ala ninjutsu, men antagligen var det bara posters de sålde, vilket låter rätt naturligt.

Nja, dom sålde väl lite kaststjärnor och sånt, samt även fjantiga böcker. Fräcka ninjaboots med delad stortå om jag inte minns fel. Möjligen också en "rak" katana för ninjutsu?

Hela ninjagrejen var väl stor på 80-talet, sen kändes det som att dom satt på ett enormt lager av attiraljer som dom desperat försökte sälja av, för det var samma kaststjärnor år efter år.

Du minns nog ungefär rätt.

Nuförtiden har dom fortfarande nunchakus och svärd och lite sånt?
Citera
2018-05-31, 16:48
  #8
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Nja, dom sålde väl lite kaststjärnor och sånt, samt även fjantiga böcker. Fräcka ninjaboots med delad stortå om jag inte minns fel. Möjligen också en "rak" katana för ninjutsu?

Hela ninjagrejen var väl stor på 80-talet, sen kändes det som att dom satt på ett enormt lager av attiraljer som dom desperat försökte sälja av, för det var samma kaststjärnor år efter år.

Du minns nog ungefär rätt.

Nuförtiden har dom fortfarande nunchakus och svärd och lite sånt?

Jaså? Ja då kanske mitt minne inte direkt sviker mig. Har som sagt bara vaga minnen av katalogen då alla i min klubb fick den katalogen och har faktiskt inte alls någon koll på hur deras sortiment ser ut idag.

Låter rätt surrealistiskt att de skulle ha sålt shuriken/kaststjärnor i 80-talets lilla Sosse-Sverige men det kanske inte är helt omöjligt. Vet att vi var på skolresa ner till Frankrike någon gång i samma tidsanda och där såldes det stilettknivar, shurikens och liknande helt öppet. Var bara att betala och de sålde till vem som ville köpa hahahahaha. Sjuka tider egentligen, men så var fan 80-talet ute på "kontinenten".
Citera
2018-06-04, 10:34
  #9
Medlem
Ninjaskorna finns kvar om du vill köpa förresten, 690:-

Jag använder också mitt minne här, men jag höll på med lite pyjamaskampsport under 90-talet så jag är rätt så säker på att du har rätt.
Citera
2018-06-04, 16:39
  #10
Medlem
Pocarisweats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Habakuck
Ninjaskorna finns kvar om du vill köpa förresten, 690:-

Jag använder också mitt minne här, men jag höll på med lite pyjamaskampsport under 90-talet så jag är rätt så säker på att du har rätt.

Tack för tipset men tror inte jag skulle ha mycket nytta av dem på en grappling-ring/matta haha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback