Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 09:09
Medlem
ingenios avatar
Sitter och försöker göra en rationell analys över vilket av dessa partier man bör rösta på i valet i höst. Har ögnat igenom partiprogrammen, läst på Flashback etc. men är inte helt säker på att jag är uppdaterad eller har fattat allting rätt. Partierna ändrar ju sig så ofta på en hel del punkter. Här följer dock min rangordning utifrån ett par viktiga politikområden, så som jag har uppfattat dem:

1) Asyl- och invandring: SD vill "minska" inflödet. MED vill ta bort asylrätten helt, dvs stoppa asyl- och anhöriginvandringen. AfS vill samma sak och vill dessutom repatriera.
Här blir det -1 poäng till SD och dött lopp mellan de båda sistnämnda. Även om MED har det mest realistiska alternativet (ett Alexanderhugg så att säga) och Kasselstrands alternativ är både orealistiskt, ogenomförbart och icke rättssäkert så kan det ändå vara bra att han lägger ribban högt. Sedan kan han kompromissa sig fram till en lösning. Jag kan inte heller förstå hur MED har tänkt sig sin reform utan att gå ur EU. Därför vinner trots allt AfS på den här punkten.

2) EU-medlemskapet: Här vill alltså MED vara kvar i fängelset. Jag vill ha ett Swexit. Det vill också AfS och kanske t.o.m. veliga SD. Poäng till AfS här.

3) Ledarskapet. Liten övervikt för AfS gentemot MED. SD får en absolut jumboplats av mig. Behöver man ens fråga varför?

4) Ekonomisk politik. Klar poäng till MED emedan jag nog står närmast den klassiska liberalismen. Har ingen aning om var AfS står. SD är för mycket av ett sosse-mittenparti, men dock mognare än vad AfS är på området. Poäng till MED här.

Utifrån denna bedömning bör jag alltså rösta på AfS i höst. Det finns dock, som bekant, ett mycket stort aber: Varken MED eller AfS kommer sannolikt att komma in i Riksnatten. Jag har därför beslutat mig för följande strategi: Om SD i de sista opinionsmätningarna innan valet skulle få minst 20% så kommer jag trots allt att stödja dem. Om de som nu ligger och stampar kring 16% så blir det ingen större skillnad gentemot nuläget och då kan man lika gärna rösta med hjärta/hjärna istället för att vara pragmatisk. Då blir det alltså troligtvis AfS.

Övertyga mig om att jag har fel.
Citera
2018-04-26, 09:16
Medlem
Pantone297Cs avatar
Kommer lägga rösten på SD, då de är de enda som är stora nog att förändra något över huvud taget.
Citera
2018-04-26, 09:19
Medlem
Tramspartiet FI kommer få mer röster än MED och AfS. Tillsammans tom. Och ingen av dem kommer komma in i riksdagen.

Vill du kasta bort din röst kan du lika gärna rösta på Badsturunkarpartiet. Samma resultat.
Citera
2018-04-26, 09:22
Medlem
Gneggars avatar
SD är enda partiet av dom tre som är stora nog att påverka så därför lägger jag min röst där, men dom behöver bli större för att få övriga partier att nyktra till angående invandringen.

MED kommer kanske få 1-2% av gamla M, C och Fp röstare och där kan jag eventuellt lägga min röst i framtiden.

AFS är inget alternativ.
Citera
2018-04-26, 09:37
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pantone297C
Kommer lägga rösten på SD, då de är de enda som är stora nog att förändra något över huvud taget.

Sd kan aldrig ensamma bli ett majoritetsparti och därför behövs flera invandringsnegativa partier. Moderaterna verkar inte vilja ta steget så då får man ta deras väljare. MED ligger närmast till att plocka invandringskritiska moderater. AFS är också ett parti som skulle kunna locka moderater men jag ser dem mest som hårda nationalister att samla upp de som vill mest och har hårdast krav.

Sossarna har många invandringskritiska fattiglappar som helst vill rösta på ett proletärparti. Ingen av alternativen uppfyller det kravet. Tyvärr vill jag säga det skulle behövas. Sd måste anstränga sig mer att bli sossemagnet.

Personligen ser jag min uppgift att arbeta för invandringsstopp mer än att välja ett parti som ska genomföra det.
Citera
2018-04-26, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio
Sitter och försöker göra en rationell analys över vilket av dessa partier man bör rösta på i valet i höst. Har ögnat igenom partiprogrammen, läst på Flashback etc. men är inte helt säker på att jag är uppdaterad eller har fattat allting rätt. Partierna ändrar ju sig så ofta på en hel del punkter. Här följer dock min rangordning utifrån ett par viktiga politikområden, så som jag har uppfattat dem:

1) Asyl- och invandring: SD vill "minska" inflödet. MED vill ta bort asylrätten helt, dvs stoppa asyl- och anhöriginvandringen. AfS vill samma sak och vill dessutom repatriera.
Här blir det -1 poäng till SD och dött lopp mellan de båda sistnämnda. Även om MED har det mest realistiska alternativet (ett Alexanderhugg så att säga) och Kasselstrands alternativ är både orealistiskt, ogenomförbart och icke rättssäkert så kan det ändå vara bra att han lägger ribban högt. Sedan kan han kompromissa sig fram till en lösning. Jag kan inte heller förstå hur MED har tänkt sig sin reform utan att gå ur EU. Därför vinner trots allt AfS på den här punkten.

2) EU-medlemskapet: Här vill alltså MED vara kvar i fängelset. Jag vill ha ett Swexit. Det vill också AfS och kanske t.o.m. veliga SD. Poäng till AfS här.

3) Ledarskapet. Liten övervikt för AfS gentemot MED. SD får en absolut jumboplats av mig. Behöver man ens fråga varför?

4) Ekonomisk politik. Klar poäng till MED emedan jag nog står närmast den klassiska liberalismen. Har ingen aning om var AfS står. SD är för mycket av ett sosse-mittenparti, men dock mognare än vad AfS är på området. Poäng till MED här.

Utifrån denna bedömning bör jag alltså rösta på AfS i höst. Det finns dock, som bekant, ett mycket stort aber: Varken MED eller AfS kommer sannolikt att komma in i Riksnatten. Jag har därför beslutat mig för följande strategi: Om SD i de sista opinionsmätningarna innan valet skulle få minst 20% så kommer jag trots allt att stödja dem. Om de som nu ligger och stampar kring 16% så blir det ingen större skillnad gentemot nuläget och då kan man lika gärna rösta med hjärta/hjärna istället för att vara pragmatisk. Då blir det alltså troligtvis AfS.

Övertyga mig om att jag har fel.
Vettigt resonemang, ligger hyfsat i linje med min egen. Så jag uppmanar alla potentiella AfS väljare att uppge dem, om ni blir tillfrågade av något opinionsinstitut.
Citera
2018-04-26, 09:57
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Lutar mot AFS, de har den bästa politiken helt klart. Men det är några månader kvar.
Citera
2018-04-26, 10:19
Medlem
AishaAlTamilas avatar
SD enda logiska rösten, de andra kommer inte kunna göra något överhuvudtaget.
Citera
2018-04-26, 10:21
Medlem
Jag skulle säga det är rätt ostrategiskt (jag vill inte skriva korkat) att sprida rösterna till små partier som inte kommer komma in i riksdagen, istället för rösta på det parti som faktiskt kan göra skillnad de närmaste 8 åren, även om jag förstår hur ni resonerar med att ni vill ha ett parti med hårdare integration och migrationspolitik än den SD föreslår.

Ställ er frågan, vill ni ha starkare mandat i riksdagen för en skärpt invandringspolitik eller ej?

Röstar man AFS eller MED kommer din röst sannolik hamna utanför riksdagen.

Sen kan man rösta på de mindre partierna i kommunvalet. Där kan de säkert ställa till med oreda hos etablisemanget. Landstingsvalet kommer de små partierna troligen inte heller kunna påverka.
Citera
2018-04-26, 10:31
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenio

Jag kommer att rösta på AfS i riksdagsvalet eftersom det har den mest kraftfulla politiken och frispråkiga retoriken av de tre partierna. Även om partiets chanser att nå riksdagen redan i höst är relativt små, så kommer ett starkt AfS utanför riksdagen att kunna påverka opinionen och dessutom bana väg för ett riksdagsinträde 2022. Huruvida SD får 16% eller 20% kommer däremot inte att göra någon parlamentarisk skillnad.

Även om jag som nationalist inte skulle rösta på det EU- och NATO-positiva MED, så framstår partiet som ett under av sunt förnuft jämfört med de övriga borgerliga partierna. Jag håller därför tummarna även för MED i valet i förhoppningen om att det erövrar väljare från den s.k. alliansen och så småningom bli ett samarbetsparti till AfS och SD i riksdagen.
Citera
2018-04-26, 10:35
Medlem
AFS kan aldrig bli aktuella. De är invandringskritiska av fel orsaker. De är genuina rasister utsparkade från SD för att de inte tyckte SD var tillräckligt hårdförda. Kan säkert få röster från de mest invandringskritiska väljarna som i vissa fall är svåra att skilja från rena öppna rasister.

Medborlig samling är ett gäng populister som rider på invandringskritiska vågen. Enfrågeparti som fick 7 röster i förra valet.

Det finns heller inget som tyder på att något av dessa partier tar röster från SD i opinionsmätningar. Snarare lockar de bara smygrasister ifrån soffan som tycker SD blivit för mesiga. Och dom är inte så många att man kan komma in i riksdagen.
Citera
2018-04-26, 10:43
Medlem
Anton171s avatar
AFS är för plattskatt, vilket jag anser är mycket bra då det är ett rättvist system oavsett vart i samhällshierarkin du befinner dig.

Jag kommer utan tvekan att rösta AFS då det är ett parti som överensstämmer med mina åsikter samt att SD har lagt sig platt för Moderaterna. Jag skulle inte heller vara så säker på att AFS inte kommer in i riksdagen, jag tror snarare att de kommer att göra det. Jag har samma känsla om AFS som jag hade om Brexit samt Trump, men men, den som lever får se....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback