Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-26, 08:40
  #1
Medlem
Jag ska skriva en lite labbrapport som handlar om diskmedel och ytspänning och sånt där. Men när jag tittar på liknande rapporter är det en bunt med personer som skrivit att diskmedel är opolärt och alltså inte bildar en heterogen lösning i vatten. Stämmer verkligen detta? Jag trodde tensider gjorde det delvis polärt delvis opolärt men definitivt lösligt i vattnet.
Citera
2018-04-26, 10:41
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainz
Jag ska skriva en lite labbrapport som handlar om diskmedel och ytspänning och sånt där. Men när jag tittar på liknande rapporter är det en bunt med personer som skrivit att diskmedel är opolärt och alltså inte bildar en heterogen lösning i vatten. Stämmer verkligen detta? Jag trodde tensider gjorde det delvis polärt delvis opolärt men definitivt lösligt i vattnet.

Om vi talar om tensider i allmänhet, så har dom just de egenskaper du beskriver. Deras molekyler har en polär och en opolär del viket gör att dom kommer att orienteras när dom befinner i ett gränsskikt mellan två olika substanser. Detta var i alla fall det som jag fick lära mig i den grå forntiden...
Citera
2018-04-26, 18:46
  #3
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brainz
Jag ska skriva en lite labbrapport som handlar om diskmedel och ytspänning och sånt där. Men när jag tittar på liknande rapporter är det en bunt med personer som skrivit att diskmedel är opolärt och alltså inte bildar en heterogen lösning i vatten. Stämmer verkligen detta? Jag trodde tensider gjorde det delvis polärt delvis opolärt men definitivt lösligt i vattnet.
Vem har sagt att diskmedel (vars aktiva ingredienser i huvudsak består av tensider) är opolärt? Det är fel, alla tensider har en polär och en opolär ände.

Du eller den som påstod det kanske blandar ihop det med den totala elektriska laddningen som är noll för nonjoniska tensider (och negativ för anjoniska tensider vilket är vanligast i diskmedel eller positiv för katjoniska tensider) men det är en annan sak än polaritet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback