Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-06-21, 22:38
  #61
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Det är rätt vanligt om man ska tro de "undersökningar" folk brukar referera till. Har inte läst någon studie på ämnet själv.

Däremot är det en svår fråga, för även om våld är fel så är det ett mindre fel att slå en man än en kvinna. Eller det handlar inte om kön egentligen men, det blir så.

Hade en rätt våldsam och väldigt vältränad tjejkompis som var tillsammans med en liten, spinkig och mesig kille. I det fallet så kändes det lite mer som att hon var mannen i förhållandet (han feminin och hon var maskulin, båda skämtade om det). Hon var tydligt den fysiskt starkare i relationen och egentligen är det nog det som allt handlar om.

Att som fysiskt starkare nyttja våld mot en svagare partner är fel oavsett kön. Nu är det i regel kvinnor som är den svagare men undantag finns.

Har man ett fysiskt överläge är det omoraliskt att utnyttja det. Men det betyder inte att våld mot den starkare är ok. Det är fel men inte lika fel...

Det är för mycket fokus hos många, på vem som är fysiskt underlägsen eller inte. Det spelar ingen roll om det kommer en person som väger 30 kilo mindre och lyfter 1/3 så mycket som man själv gör. Det är ändå otäckt med en person som går på en fysiskt och börjar slå och det gör lika ont för det. Styrka har ingenting med saken att göra egentligen.

Även om man hade vunnit överlägset i en ärlig fight, så är man kanske varken inställd på det eller beredd på det heller eller ens på humör.
Citera
2018-06-22, 00:19
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allasKelgris
Om ni får stryk av en tjej så har ni helt klart rätt att slå henne tillbaka. På ett proportionerligt sätt givetvis. Jag tror ingen skulle skuldbelägga er för den sakens skull.

Det var skönt att du kom hit och berättade hur det ligger till. ”Jag tror ingen skulle skuldbelägga er...” är bra sagt för det är nog inte ens 8 av de senaste 10 inläggen som säger motsatsen.

Men men. Jag är inte den som är den. Med tanke på din historik läser du förmodligen inte detta heller. Du kan väl ge mig ett godtyckligt svar baserat på egenpåhittad statistik? Jag lovar att ge en nickande smiley som svar.
Citera
2018-06-22, 00:29
  #63
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Finns säkert ett stort mörkertal men antar att det är lite tabubelagt ämne.. Skulle nån kvinna få för sig att puckla på mig så får hon ta konsekvenserna därefter.
Visst. Och vad skulle konsekvenserna bli? Att du pucklar upp henne? Det vågar du inte. Stora ord från små män.
Citera
2018-06-22, 01:21
  #64
Medlem
WorthlessMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantfrank
Råkade själv göra det och vet att mitt ex (haha undrar vargör han är ett ex)....

Varför verkar du tycka att din misshandel är rolig? Ser du killen som en värdelös boxningsleksak eller hur tänker du?

Jag blev väldigt ofta misshandlad av ett ex. Hon flippade väldigt lätt på ingenting.

Även om en vinflaska inte går sönder när du slår nån med den gör den riktigt ont om slaget är hårt. Ett längre skohorn i stål blir en rätt bra kraft i om du svingar det som ett svärd.
Naglar som river långa sår över ögonen är inte så vackert och gör också ont.

Att slå tillbaka var inte att tänka på till en början. Man försökte bara hålla i hennes armar för att skydda sig. Men efter ett tag började jag ge tillbaka. Hon lärde sig snabbt mönstret och slutade misshandla mig.
Det var jobbigt att bli anmäld osv. Jag försvarade mig ju bara men som man har du ingenting att säga till om i detta läge även om det är du som är täckt av blod i ansiktet och hon inte har en skråma.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback