Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 17:17
  #1
Medlem
Fick förra året pengar från ett annat land som jag funderar på att inte redovisa till SKV, då jag saknar all relevant info och inte orkar sätta mig in regelverket över vad som faktiskt gäller i mitt fall, samt att det rör sig om väldigt lite pengar. Ett par scenarier kan uppstå.

1. Upptäcks aldrig.
2. Upptäcks vid samkörning, och SKV gör alla uträkningar och kräver in kvarskatt. När kommer det i så fall och blir det någon straffavgift?
3. Upptäcks (när i så fall?), men jag måste på egen hand beställa hem alla uppgifter från utlandet och sätta mig in i regelverket samt hur man redovisar det korrekt? Straffavgift?

Någon som varit i liknande situation och vet vad som blir det troliga utfallet?
Citera
2018-04-25, 18:08
  #2
Medlem
holmiums avatar
Beror nog delvis på beloppet samt hur lättkontrollerad transaktionskedjan är enstaka belopp på upp till 60 000,- kr under något år går kanske under radarn.
Men det handlar naturligtvis alltid om en chansning, du får väga kostnaden för skattetillägg mot risken för upptäkt.

Schweiz har låga skatter jämfört med Sverige, men landet är inte skattefritt om du tror det.....Har du tjänat pengar i Schweiz skall du skatta för dom där, om du inte skattar dom i Sverige. Pengar från elektroniska transaktioner är de som är lättast att kontrollera och spåra. Har du fått kontanter i handen är givetvis saken i ett helt annat läge, så länge du har pengarna i plånboken och använder dem för betalning utanför banksektorn.

Den Schweiziska banksektorn med dess höga integritet och föredömliga skydd av privatlivets helgd ödelades tyvärr på 1990-talet efter interventioner från USA´s banksektor och vasallstater som Tyskland och Sverige. Som vanligt använde man pressen som artilleri med famösa lögner om "judeguld" som skulle gömts undan i Schweiz. Dessutom exploaterade man i pressen avundsjukan hos allmänheten som inte hade några penagr eller besparingar, genom att påstå att "någon" hade otroliga mängder "svarta pengar" i Schweiz... Det var naturligtvis inte hela sanningen utan kampanjen drevs av särintressets penninghunger samt Londons och New Yorks önskan att skära större marknadsandelar inom banksektorn, samt för de ineffektiva marxistländernas eviga jakt på enskildas besparingar för att finansiera sina värdelösa politiska ledare och tjänstemän och alla deras "demokratiska" idiotprojekt.
Citera
2018-04-25, 19:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Beror nog delvis på beloppet samt hur lättkontrollerad transaktionskedjan är enstaka belopp på upp till 60 000,- kr under något år går kanske under radarn.
Men det handlar naturligtvis alltid om en chansning, du får väga kostnaden för skattetillägg mot risken för upptäkt.
Vet du vad konsekvenserna blir vid upptäckt?

Var lite svävande mitt första inlägg så här är lite mer detaljerad info

Rör sig om sjukpenning från ett ESS-land på <60K in på mitt bankkonto som av någon anledning blivit fördröjd. Tror källskatt var dragen, men brevet kom för något år sedan så jag är inte säker. Men i och med att det är från ett lands motsvarighet till Försäkringskassan så kanske infon också går till dem och sedan vidare till SKV? Kanske snarare en fråga om utbyte av information mellan utländsk motsvarighet till FK, FK och SKV. Det rör sig i alla fall inte om speciellt mycket pengar, utan är snarare en fråga om att jag varken har lust eller tid att ta tag det före 2 maj.
Citera
2018-04-25, 19:11
  #4
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Vet du vad konsekvenserna blir vid upptäckt?

Var lite svävande mitt första inlägg så här är lite mer detaljerad info

Rör sig om sjukpenning från ett ESS-land på <60K in på mitt bankkonto som av någon anledning blivit fördröjd. Tror källskatt var dragen, men brevet kom för något år sedan så jag är inte säker. Men i och med att det är från ett lands motsvarighet till Försäkringskassan så kanske infon också går till dem och sedan vidare till SKV? Kanske snarare en fråga om utbyte av information mellan utländsk motsvarighet till FK, FK och SKV. Det rör sig i alla fall inte om speciellt mycket pengar, utan är snarare en fråga om att jag varken har lust eller tid att ta tag det före 2 maj.

Skatt borde vara dragen. Jag tror (med betoning på tror) inte att det är någon stor grej, om det nu inte är så att du samtidigt får ut bidrag eller sjukpenning från Sverige.....
Jag hade nog kollat ordentligt är det redan skattat så slår du in öppna dörrar, och det är onödigt.

Edit
Konsekvensen är väl i princip ingen om pengarna redan är beskattade i annat land som sverige har dubbelbeskattningsavtal med.
Då är det bara att ta hem dem och redovisa i nästa års deklaration. Deklarera rätt så du inte får skatta en gång till.
Det kan inte handla om många kronor i skatt om pengarna redan är skattade en gång.
__________________
Senast redigerad av holmium 2018-04-25 kl. 19:20.
Citera
2018-04-25, 19:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Skatt borde vara dragen. Jag tror (med betoning på tror) inte att det är någon stor grej, om det nu inte är så att du samtidigt får ut bidrag eller sjukpenning från Sverige.....
Jag hade nog kollat ordentligt är det redan skattat så slår du in öppna dörrar, och det är onödigt.

Edit
Konsekvensen är väl i princip ingen om pengarna redan är beskattade i annat land som sverige har dubbelbeskattningsavtal med.
Då är det bara att ta hem dem och redovisa i nästa års deklaration. Deklarera rätt så du inte får skatta en gång till.
Det kan inte handla om många kronor i skatt om pengarna redan är skattade en gång.
Ingen dubbelutbetalning på något sätt, men jag har bestämt för mig att bara källskatt är dragen, och då --om jag förstått det rätt-- så ska resterande betalas i Sverige. Försökte ringa idag men det var helt omöjligt att bli kopplad rätt eller att få några raka svar. Det bästa för mig hade varit om SKV gjorde alla uträkningar om det upptäcks, och då skickade en inbetalningsavi utan någon straffavgift. Är lite för snål för att skita i det om det t ex skulle innebära en straffavgift som vida överskrider skatten.
Citera
2018-04-25, 19:30
  #6
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Ingen dubbelutbetalning på något sätt, men jag har bestämt för mig att bara källskatt är dragen, och då --om jag förstått det rätt-- så ska resterande betalas i Sverige. Försökte ringa idag men det var helt omöjligt att bli kopplad rätt eller att få några raka svar. Det bästa för mig hade varit om SKV gjorde alla uträkningar om det upptäcks, och då skickade en inbetalningsavi utan någon straffavgift. Är lite för snål för att skita i det om det t ex skulle innebära en straffavgift som vida överskrider skatten.

Du behöver väl inte ens göra en valutaanmälan på belopp under 100 000 SEK. Du gör dig inte skyldig till något brott genom att ta hem pengarna om dom är lagligt intjänade, och du har ett helt år på dig innan du skall deklarera beloppet och betala ev. överskjutande skatt.
Citera
2018-04-25, 19:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Du behöver väl inte ens göra en valutaanmälan på belopp under 100 000 SEK. Du gör dig inte skyldig till något brott genom att ta hem pengarna om dom är lagligt intjänade, och du har ett helt år på dig innan du skall deklarera beloppet och betala ev. överskjutande skatt.
Men ett år sedan jag mottog pengarna har ju redan passerat, eller missförstår jag nu?
Citera
2018-04-26, 07:34
  #8
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Men ett år sedan jag mottog pengarna har ju redan passerat, eller missförstår jag nu?

Det skrev du inte. Då skall du deklarera dessa nu, eller inte.
Citera
2018-04-26, 12:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det skrev du inte. Då skall du deklarera dessa nu, eller inte.
Antog att det var underförstått då jag skrev att brevet kom för något år sedan, men du har rätt, det är ju inte lätt för någon annan att förstå att pengarna blev överförda samtidigt.

Blir nog "inte" då jag åker iväg på jobbresa nu, och har svårt att se att jag hinner få tag på uppgifterna som behövs för att sammanställa före 2 maj.

Om någon här på forumet har en grov uppfattning om vad straffavgiften kan tänkas bli för ovanstående scenario så hade jag uppskattat att få veta det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback