Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-25, 12:23
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en Custom Shop Fender Stratocaster (1954 reissue) och det är den gitarr jag spelar allra mest på. Sedan har jag en riktigt fin Gibson Les Paul också, men den används mer eller mindre bara till mer rockiga partier/solon (dvs med mer dist). Jag funderar på att sälja av Les Paulen, för att den mest ändå hänger på väggen hemma...

...och istället trycka i en humbucker i singlecoilformat vid stallet på Stratan. Har någon här någon erfarenhet av det? Hur blir outputskillnaden? Är det hanterbart, eller bör jag byta övriga mickar (mitten och hals) för att matcha outputen något?

Jag har kollat en del på DiMarzios Air Norton och Super Distortion S... men det där med ljudexempel och liknande verkar minst sagt snålt på nätet. Det jag vill är att kunna dra några lite mer rockiga riff, och att kunna köra solon där jag kan slå an riktigt skrikiga övertoner o.s.v. Men jag är inte ute efter en "metalmick". Mickarna som sitter i min Les Paul (gissar på att det är burst buckers) duger gott och väl, och har en perfekt power för det jag vill lira (men så känns det onödigt att ha en 50 000 kr-Les Paul som man spelar så sällan på).

(Och NEJ, jag tänker inte byta till en "riktig" humbucker, då denna Custom-Strata inte är utfasad för det, samt har ett limiterat plektrumskydd som jag ogärna byter ut).

Tips, tankar någon?
Citera
2018-04-25, 15:15
  #2
Medlem
insidelights avatar
Kolla in denna sidan

https://shop.lundgrenpickups.com/

Lundgren har så jäkla mycket fina mickar. Det finns ljudsampels på alla också så man kan lyssna in sig på någon som känns bra. Jag vet inte hur humbuckers i singel låter men om det finns någon som kan göra dom bra så är det Lundgren. Han har alla olika kombinationer på mickar man kan tänka sig.
Jag är själv jäkligt sugen på att byta ut hals-burstbuckern på min les paul till en p90 i humbucker-format.

Här kan du lyssna på sampels https://lundgren.se/
__________________
Senast redigerad av insidelight 2018-04-25 kl. 15:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback