Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 22:36
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Hur gör jag för att ta surfen från mobilabonnemanget och använda den till en surfplatta? Båda enheterna är Android. Om det går över huvud taget?
Citera
2018-04-24, 22:38
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur gör jag för att ta surfen från mobilabonnemanget och använda den till en surfplatta? Båda enheterna är Android. Om det går över huvud taget?

Internetdelning + wifi?
Citera
2018-04-24, 22:38
  #3
Medlem
gurkmajjas avatar
Mobil surfzon. Kallas ofta mobil hotspot har jag för mig. Skapar ett Wi-Fi från mobilen.
Citera
2018-04-24, 22:43
  #4
Medlem
JustZlatans avatar
Går detta med en relativt billig smartphone? Dryga tusenlappen.
Citera
2018-04-24, 22:52
  #5
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Går detta med en relativt billig smartphone? Dryga tusenlappen.
Ja
Citera
2018-04-24, 22:52
  #6
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Går detta med en relativt billig smartphone? Dryga tusenlappen.

Spelar ingen roll. Går ju använda en gammal begagnad en som man kan få ännu billigare. Man går in på Inställningar -> Anslutning -> Mobil hotspot och Interndetdelning sedan där först ställer in Mobil hotspot men namn och lösen och aktiverar denna. Sedan kan du koppla upp dig via Wi-Fi till den hotspoten på surfplattan.
Citera
2018-04-24, 23:00
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Spelar ingen roll. Går ju använda en gammal begagnad en som man kan få ännu billigare. Man går in på Inställningar -> Anslutning -> Mobil hotspot och Interndetdelning sedan där först ställer in Mobil hotspot men namn och lösen och aktiverar denna. Sedan kan du koppla upp dig via Wi-Fi till den hotspoten på surfplattan.

Måste man göra så varje gång man använder plattan eller räcker det om man aktiverar Mobil hotspot bara en gång? Det är min gamla pappa jag hjälper och om det blir för komplicerat kommer det bli problem.
Citera
2018-04-24, 23:07
  #8
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste man göra så varje gång man använder plattan eller räcker det om man aktiverar Mobil hotspot bara en gång? Det är min gamla pappa jag hjälper och om det blir för komplicerat kommer det bli problem.

Telefonen kommer släppa uppkopplingen om den inte används. Men alla inställningar är ju redan sparade. Så det enda som behövs för att aktivera den igen är att dra ner skärmen på din telefon så du får fram snabbmenyn med t.ex Ficklampa. Där bredvid finns knapp för Mobil Hotspot och när det är inställt är det enda som behövs klicka där för att mobilen ska bli ett modem och starta nätverket och surfplattan kommer då redan inställd hitta den och koppla upp sig automatiskt för surf.

Känner igen det där med att om det blir komplicerat när det handlar om äldre. Men är här då bara att ställa in den sedan en knapp för att aktivera.

Här finns en guide för att ställa in det:
https://www.enkelteknik.se/dela-ut-i...ndroid-telefon
__________________
Senast redigerad av Zaedrews 2018-04-24 kl. 23:13.
Citera
2018-04-24, 23:08
  #9
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste man göra så varje gång man använder plattan eller räcker det om man aktiverar Mobil hotspot bara en gång? Det är min gamla pappa jag hjälper och om det blir för komplicerat kommer det bli problem.
Du behöver förmodligen göra om det varje gång du startar plattan.

Kan duroota plattan kan du sen använda Tasker för att skapa automatiska regler för att det ska starta.
__________________
Senast redigerad av st0ckis 2018-04-24 kl. 23:18.
Citera
2018-04-24, 23:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Du behöver förmodligen göra om det varje gång du startar plattan.

Kan duroota plattan kan du sen använda Tasker för att skapa automatiska regler för att det ska starta.

Plattan borde klara det automatiskt efter första gången eftersom både mobiler och surfplattor brukar koppla upp sig automatiskt till kända trådlösa nät. Däremot måste man aktivera det på mobilen. Det skulle nog dra ganska mycket batteri om det alltid vore aktiverat.
Citera
2018-04-24, 23:36
  #11
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Plattan borde klara det automatiskt efter första gången eftersom både mobiler och surfplattor brukar koppla upp sig automatiskt till kända trådlösa nät. Däremot måste man aktivera det på mobilen. Det skulle nog dra ganska mycket batteri om det alltid vore aktiverat.
Nej, den startar inte hotspot automagiskt. Man måste själv starta det varje gång efter en omstart och dessutom stänger det av sig själv efter en stunds inaktivitet utan anslutna klienter.
Citera
2019-01-07, 21:51
  #12
Medlem
JustZlatans avatar
Funderar på att avsluta mitt dyra bredband hos Comhem och använda mobilens surf istället. Låter det som en bra idé?

Alltså om man kan koppla min iPhones surf (comviq) till min dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback