Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-05-02, 19:58
  #85
Avstängd
Vi ser redan nu hur Iran demoniseras i västerländsk media. Detta är ingen slump mina herrar. Häromdagen, Netanyahu's absurda presskonferens exempelvis.
Citera
2018-05-03, 23:15
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Lite förenklat kan man säga att USA:s pengar aldrig tar slut. Alla andra länder är så beroende av dollarn att landet till varje pris måste skyddas från bankrutt. Det betyder att USA alltid kan låna pengar. Med dessa pengar kan landet finansiera en gigantisk militär som man annars inte hade haft råd med. Denna militär använder man sedan till invasioner i andra länder för att få sin vilja igenom. Invasionen av Irak var liksom inte billig, men det spelar ingen roll för USA eftersom man finansierade den med lånade pengar som man inte kommer betala tillbaka.

Men om flera länder slutar använda dollar försvinner valutans speciella status. Det skulle innebära att dollarn blev en valuta "som alla andra" och landet skulle inte kunna fortsätta ha budgetunderskott i statsbudgeten år efter år. Istället skulle man behöva genomföra enorma skattehöjningar och nedskärningar inom militären. Konsekvenserna skulle bli massiva.

Jag håller med dig och konsekvenserna blir massiva, så just därför kommer inte dollarn att sluta handla med bla olja, men OM att petrodollarn tappar sitt värde så blir det krig och de är inte bara ett krig för ett proxyland utan THE real deal där USA är starka och Ryssarna är,,,,ska vi säga hälften så starka så blir det problem och det tror jag att varken Putin eller Trump vill vara.

Det bästa är status quo, ungefär som vi är nu så varför röra om i grytan.
Citera
2018-08-09, 14:19
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Vi ser redan nu hur Iran demoniseras i västerländsk media. Detta är ingen slump mina herrar. Häromdagen, Netanyahu's absurda presskonferens exempelvis.

Det här ser inte bra ut nej. Om petrodollarn försvinner och Kina eller annan valuta tar över så kommer så mycket att förändras. Vet bara inte hur.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback