Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-24, 20:05
  #1
Avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=6hCwrFOnPh4
https://www.zerohedge.com/news/2018-...es-dollar-euro

Blir det lite demokrati i Iran nu? Som det blev med Saddam och Gadaffi? Assad har lyckats undanfly den underbara demokratiseringen som USA tillbringar än så länge.

Trump är ju i möte med Makaronen idag och då har han hotat Iran med "grava konsekvenser" m.m. Det kunde inte komma mer lägligt eller? Sammanträffande? (Ang atombombs dealen)
https://www.zerohedge.com/news/2018-...ig-problems-if

För oss som vet så har Iran varit en måltavla för USA i evigheter, det var Truman som startade bråket med Iran under oljekrisen 1951-1953, vilket slutade med att han skickade CIA för att mörda Mossadegh 1954 och installera deras puppet Sha. Sen när Iranierna tog tillbaka deras regering 1979 så började Carter lägga sig i. Det är en lång och krånglig historia men tänker man ur ett oljeperspektiv
så blir det lätt att förstå.
https://en.wikipedia.org/wiki/1953_I..._d%27%C3%A9tat

Iran är med Ryssarna, det är säkert, Ryssarna och Tyskarna har tajta eknomiska relationer, Ryssarna har tajta relationer med Kina, hela belt & road initiativet, det vore extremt dumt att inte närma sig dessa länder med trade.

Dollarns död kommer närmare för varje dag känns det som nu, frågan återstår dock, kommer USA starta ett konventionellt krig mot Iran, eller kommer de fortsätta som de gör i Syrien?
Citera
2018-04-24, 20:17
  #2
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Vad innebär detta i praktiken?

Jag vet att detta av en del uppfattas som otroligt allvarligt. Vissa menar till och med att USA går i krig mot det land som gör så. En stor förlust för USA. Men jag har aldrig förstått varför.

Skulle någon vilja förklara hela kedjan av händelser som gör att detta anses allvarligt?


1. Iran säger "Denna kostar X euro" istället för "Denna kostar Y dollar"
2. ???
3. USA förlorar stort på detta. Och EU vinner stort på detta.

Vad innehåller punkt 2? Hur kan det ha en så stor effekt?

Varför hotar Trump med "Grava konsekvenser"? Visst, det är Trump så inget den tomma tunnan skramlar spelar någon större roll längre, men detta väl ansetts allvarligt även under alla andra presidenter?
__________________
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-04-24 kl. 20:26.
Citera
2018-04-24, 20:36
  #3
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin-118
Iran är med Ryssarna, det är säkert, Ryssarna och Tyskarna har tajta eknomiska relationer, Ryssarna har tajta relationer med Kina, hela belt & road initiativet, det vore extremt dumt att inte närma sig dessa länder med trade.

Dollarns död kommer närmare för varje dag känns det som nu, frågan återstår dock, kommer USA starta ett konventionellt krig mot Iran, eller kommer de fortsätta som de gör i Syrien?

För att förstå varför dollarn kommer överleva alla andra av världens valutor - Se på FX-marknaden - Där totaldominerar dollar och är mer än dubbelt så stor i omsättning som Euro. Andra länder har givetvis enorma tillgångar i dollar-nominerade värdepapper:

Kina: 1200 miljarder USD
Japan: 1000 miljarder
Irland: 330
...
Sverige: 44 miljarder

Totalt i världen: 6300 miljarder USD

VARJE liten förändring i FX-marknaden påverkar dessa länders "tillgångar".

DESSUTOM:
10-års räntan:
USA: 2,98%
TYSKLAND: 0,6%
JAPAN: 0,05%
STORBRITANNIEN: 1,53%
SVERIGE: 0,78%

Som du förstår är det inga länder som långtidsplacerar sina pengar i EURO frivilligt.

Tror jag att dollarn kommer dö? Någon gång - JA. Men alla andra valutor kommer att implodera långt långt före det.
Citera
2018-04-24, 20:39
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Vad innebär detta i praktiken?

Jag vet att detta av en del uppfattas som otroligt allvarligt. Vissa menar till och med att USA går i krig mot det land som gör så. En stor förlust för USA. Men jag har aldrig förstått varför.

Skulle någon vilja förklara hela kedjan av händelser som gör att detta anses allvarligt?


1. Iran säger "Denna kostar X euro" istället för "Denna kostar Y dollar"
2. ???
3. USA förlorar stort på detta. Och EU vinner stort på detta.

Vad innehåller punkt 2? Hur kan det ha en så stor effekt?

Varför hotar Trump med "Grava konsekvenser"? Visst, det är Trump så inget den tomma tunnan skramlar spelar någon större roll längre, men detta väl ansetts allvarligt även under alla andra presidenter?

Dollarns värde har överlevt för att all oljehandel sker i dollar. Om det slutar, så kollapsar dollarn, och då kollapsar USA. Det är därför det blev krig mot Saddam. Det är därför det blev krig mot Gaddafi. Båda ville byta ut dollarn, och fick det hett om öronen minst sagt.

Freedom and democracy in Iran in 3, 2, 1...
Citera
2018-04-24, 20:42
  #5
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dollarns värde har överlevt för att all oljehandel sker i dollar. Om det slutar, så kollapsar dollarn
För att..?

Vad menar du med "kollapsar"?

Jag kan inte nöja mig med den förklaringen. Jag är ute efter en seriös förklaring, inte fler konspirationsteorier.
Citera
2018-04-24, 20:45
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Vad innebär detta i praktiken?

Jag vet att detta av en del uppfattas som otroligt allvarligt. Vissa menar till och med att USA går i krig mot det land som gör så. En stor förlust för USA. Men jag har aldrig förstått varför.

Skulle någon vilja förklara hela kedjan av händelser som gör att detta anses allvarligt?


1. Iran säger "Denna kostar X euro" istället för "Denna kostar Y dollar"
2. ???
3. USA förlorar stort på detta. Och EU vinner stort på detta.

Vad innehåller punkt 2? Hur kan det ha en så stor effekt?

Varför hotar Trump med "Grava konsekvenser"? Visst, det är Trump så inget den tomma tunnan skramlar spelar någon större roll längre, men detta väl ansetts allvarligt även under alla andra presidenter?

Jag vet att detta av en del uppfattas som otroligt allvarligt, men jag har aldrig förstått varför.[/quote]
Det innebär att fler och fler länder väljer att inte handla Brent crude olja i amerikanska dollar och istället vänder sig till Yuan och Euro.

Det finns två populära typer som av olja som man bör känna till, den ena Brent crude och den andra är WTI, båda klassas som samma typ av olja men WTI är lite tunnare än Brent, men Brent innehåller mindre svavel..Nästan allt modernt du ser runtomkring drivs av Brent.

Mindre dollarinflytande i världen = Högre inflation i länder med US treasury bonds. När dom här sedlarna kommer tillbaka in i USA sen så störtdyker värdet = global kaos eftersom dollarn används som reservvaluta i dom flesta moderna länder i väst.
Citera
2018-04-24, 20:50
  #7
Medlem
blobben!!!s avatar
USA vill behålla oljedollarn till största del eftersom dom varit beroende av att importera olja. Om du kan bestämma värdet på valutan som du köper något med, ja då har du ju en extremt stor fördel.

Säg att du köper för 100 USD. Sedan trycker du upp dubbelt så många USD som tidigare. Då har du plötsligt fått rabatt på halva priset. Fiffigt va?
Att priset inte rasar är till stor del att Kina och Japan köper upp USD som galna. Om nu Iran blir invaderat så kommer knappast Kina lyfta ett finger.
Citera
2018-04-24, 20:50
  #8
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Örrrrm varför skulle det vara grava konsekvenser av att sälja sina produkter och ta betalt vad man själv vill ha?

Är idioten sjuk i huvet eller?
Citera
2018-04-24, 20:52
  #9
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
För att..?

Vad menar du med "kollapsar"?

Jag kan inte nöja mig med den förklaringen. Jag är ute efter en seriös förklaring, inte fler konspirationsteorier.

Det är ingen konspirationsteori. Världshandeln med olja sker i dollar, och det upprätthåller dollarns värde. Den skulle störtdyka om man började handla dollar i euro, är det så svårt att förstå?
Citera
2018-04-24, 20:52
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
För att..?

Vad menar du med "kollapsar"?

Jag kan inte nöja mig med den förklaringen. Jag är ute efter en seriös förklaring, inte fler konspirationsteorier.

henry kissinger (dåvarande secretary of state under president nixon) gjorde en deal med Saudiarabien 1973 som löd ungefär så här: vi skyddar era oljeimperium med våran militär om ni börjar sälja eran olja i dollar. det betyder att alla som vill handla olja ifrån OPEC måste köpa dom i dollar.
Citera
2018-04-24, 20:52
  #11
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
För att..?

Vad menar du med "kollapsar"?

Jag kan inte nöja mig med den förklaringen. Jag är ute efter en seriös förklaring, inte fler konspirationsteorier.

Olja har ett riktigt värde, den är användbar för folk. USA kan därför trycka hur mycket pengar de vill, utan att de tappar i värde på samma sätt som andra valutor, eftersom olja=dollar.

Skulle andra länder göra samma sak så blir det massiv inflation, men USA kan med mycket mindre problem hitta på 1000 miljarder dollar extra och slänga på sin arme.
Citera
2018-04-24, 20:54
  #12
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KognitivDissonans
Örrrrm varför skulle det vara grava konsekvenser av att sälja sina produkter och ta betalt vad man själv vill ha?

Är idioten sjuk i huvet eller?
Missade du vad som hände Irak? Libyen? Syrien? Iran innan? Försök då vara uppmärksam på vad som hänt Iran det senaste året och de nästföljande två - tre åren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback