• 1
  • 2
2018-04-24, 20:43
Medlem
Sooks avatar
Från doktorn.com

Rätt använt är inte kortison farligt runt ögonen och kortisonsalva är försthandspreparat.

Så även om man inte ska ljuga för apoteket så kanske sköterskan inte är så fel ute.
Citera
2018-04-24, 20:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Vad skulle hälsorisken vara att lyssna på hennes råd?
Antagligen ingen alls. Det var förmodligen ett rätt bra råd.
Citera
2018-04-24, 21:25
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Sen när får sköterskor skriva ut recept? Trodde det var förbehållet för läkare.
Citera
2018-04-24, 21:29
Medlem
NovaOculuss avatar
Du bör överväga anmälan, inte för att vara taskig eller för att du är kränkt, utan för att rädda sskan från att begå värre misstag i framtiden och kanske rädda ett liv.
Citera
2018-04-24, 21:31
Medlem
MrLevaLivets avatar
Jäkligt skumt att de inte skrev ut en ögonsalva, this one is the shit:

https://www.fass.se/m/produkt/195501...lic/tabproduct
Citera
2018-04-24, 22:16
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Sen när får sköterskor skriva ut recept? Trodde det var förbehållet för läkare.

Jag vet inte hur det fungerar, men hon ber väll en läkare att göra det eller nått?
Citera
2018-04-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Vart drar man gränsen då? Om hon nu ber sina patienter att ljuga för apotekare?

Om jag hade kommit in med något mycket allvarligare?
Då hade hon skärp till sig och följt praxis?

Varför ska hon börja skriva ut krämer för öronen när hon inte ens vet vad eksemet är för något, varför inte bara skicka vidare till någon som vet vad dom pratar om?

Nu har du lite eksem i ditt ena ögonveck och har så haft en tid tillbaka.
Det står väl fortfarande på förpackningen till den salvan att man inte ska använda den runt ögonen.
Detta vet apotekspersonal också om och säger du att du ska ha det runt ögonen så får du inte köpa den salvan.

Som alltså hjälper, det vet jag, det vet sköterskan.
Detta är inte något man plockar fram storsläggan för, det är ingen korruption, om än jag förstår hur du tänker som, och hade det gällt liv och död så tror jag inte sköterskan bett dig ljuga.

Gränsen drar man där någon försöker skada en, det har inte denna sköterskan försökt göra med dig, utan precis tvärtom.
Riv din anmälan nu och köp en tub kortison, på lögn, och dutta lite försiktigt vid ditt ögonveck så kan jag lova dig att ditt eksem snart är borta.
Annars kan du avvakta också och se om det försvinner av sig självt.
Du är inte döende.
Citera
2018-04-24, 23:09
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk
Vart drar man gränsen då? Om hon nu ber sina patienter att ljuga för apotekare?

Om jag hade kommit in med något mycket allvarligare?
Då hade hon skärp till sig och följt praxis?

Varför ska hon börja skriva ut krämer för öronen när hon inte ens vet vad eksemet är för något, varför inte bara skicka vidare till någon som vet vad dom pratar om?

Om hon ber patienten att ljuga för apotekaren så pekar det på typiska Sverige: där överdrivna regler ska bestämma över vad som fås eller inte fås göra, medans resten av världen kanske vet att A eller B fungerar.
Uppenbarligen vet denna sköterska/doktor att denna salva eller medicin fungerar, men att det strider mot apotekets regler. Denna sköterska bryr sig inte om det då hon eller han vet att det är minimalt farligt, och ser hellre till patientens välmående än att följa apotekens löjliga regler som är satta av någon annan. Apoteket fungerar väl där lite som systembolaget. Svensk överförmynderi.

Jag hade hellre tackat och tagit emot, alltså lyssnat på sjuksköterskan/doktorn.

*
Citera
2018-04-24, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Här är en kräm:
http://www.fass.se/LIF/product?userT...19930910000037

Också en del jobbiga biverkningar, men där står det att det går att applicera på ögonlocken. Då blir jag osäker på varför sjuksköterskan ville att TS skulle ljuga

Kärringarna på apoteket kan ibland ha beska synpunkter på vad man ska ha vissa mediciner till. Det var vanligare förr men kan nog hända idag också. Sköterskan är klok och vet detta, så TS undviker tjafs.
Citera
2018-04-24, 23:26
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Här är en kräm:
http://www.fass.se/LIF/product?userT...19930910000037

Också en del jobbiga biverkningar, men där står det att det går att applicera på ögonlocken. Då blir jag osäker på varför sjuksköterskan ville att TS skulle ljuga

Det är biverkningar med kortison, framför allt vid långvarigt användande. Att försiktigt använda salva runt ögonen är inga som helst problem. De allvarliga biverkningarna kommer främst för dem som käkar tabletter i åratal t ex vid svår reumatism.
Citera
2018-04-24, 23:59
Medlem
Flamsans avatar
Men herregud snacka om fis på tvären hos folk.

Jag fick för många år sedan Zovirax(?) Utskrivet av en dansk läkare för munsår. Det var då inte godkänt för den änvändningen i Sverige utan var en ögonsalva. Den användes dock i Danmark mot Herpesblåsor och idag är den godkänd för det i Sverige också.

Sjukvården vet ju om att mediciner kan funka på andra användningsområden än det de är godkända för just nu. Är väl bättre man får något som funkar än något som inte funkar eller?
Citera
2018-04-25, 01:36
Medlem
Hon försökte mörda dig.

Läkemedelsverket & socialstyrelsen har alltid rätt. Deras riktlinjer är guds lag.
Du måste göra din plikt som sosse och anmäla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in