Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 18:32
  #1
Medlem
Hej!

Denna fråga stör mig så mycket, och hittar inget bra svar på internet. Men jag undrar verkligen, vad händer med allt hår och tex naglar som faller av varje dag? På gatan, på bordet, i sängen, i soffan, på stolen osv osv.

Eftersom det är biologiskt material som faller av kroppen, så antar jag att den bara "försvinner" efter x antal tid, men samtidigt, hur fungerar det? Rent biologiskt.

Jag tänker att om jag nångång hade låtit ett hårstrå vara på golvet, hur lång tid hade det tagit innan den bara "försvann"?
Citera
2018-04-24, 19:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej!

Denna fråga stör mig så mycket, och hittar inget bra svar på internet. Men jag undrar verkligen, vad händer med allt hår och tex naglar som faller av varje dag? På gatan, på bordet, i sängen, i soffan, på stolen osv osv.

Eftersom det är biologiskt material som faller av kroppen, så antar jag att den bara "försvinner" efter x antal tid, men samtidigt, hur fungerar det? Rent biologiskt.

Jag tänker att om jag nångång hade låtit ett hårstrå vara på golvet, hur lång tid hade det tagit innan den bara "försvann"?

Keratin är faktiskt anmärkningsvärt svårnedbrytbart. Om du talar om normal inomhusmiljö skulle jag säga att ditt hårstrå skulle kunna överleva dig i generationer! (Om ingen städar ut det! )
Citera
2018-04-24, 19:14
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Keratin är faktiskt anmärkningsvärt svårnedbrytbart. Om du talar om normal inomhusmiljö skulle jag säga att ditt hårstrå skulle kunna överleva dig i generationer! (Om ingen städar ut det! )

Blir det inte till ammoniak? Kanske inte om det är inomhus och luften är torr.
Citera
2018-04-24, 19:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Blir det inte till ammoniak? Kanske inte om det är inomhus och luften är torr.

Inte spontant i alla fall! Möjligen (till någon del!) under inverkan av mögel eller bakterier. Men fuktig inomhusmiljö att det växer mögel på yllekläderna har väl ingen idag?
Citera
2018-04-24, 19:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Keratin är faktiskt anmärkningsvärt svårnedbrytbart. Om du talar om normal inomhusmiljö skulle jag säga att ditt hårstrå skulle kunna överleva dig i generationer! (Om ingen städar ut det! )

Haha sjukt ju, men det hår man tappar utomhus, vad händer med det?
Citera
2018-04-24, 19:59
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inte spontant i alla fall! Möjligen (till någon del!) under inverkan av mögel eller bakterier. Men fuktig inomhusmiljö att det växer mögel på yllekläderna har väl ingen idag?

Nej inte direkt, har knappt yllekläder.
Tänkte mest hår i avlopp tror jag håret blir till ammoniak, sen vad som händer med torrt hår vet jag inte,antagligen inte särskilt mycket som du sa.
Men eftersom det låg på golvet och lite överallt och inte i en fin liten ren ask, kanske det blir smutsigt. Lär väl bli det utan städning.

utomhus lär det bli ammoniak?
__________________
Senast redigerad av rusur 2018-04-24 kl. 20:02.
Citera
2018-04-24, 22:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Nej inte direkt, har knappt yllekläder.
Tänkte mest hår i avlopp tror jag håret blir till ammoniak, sen vad som händer med torrt hår vet jag inte,antagligen inte särskilt mycket som du sa.
Men eftersom det låg på golvet och lite överallt och inte i en fin liten ren ask, kanske det blir smutsigt. Lär väl bli det utan städning.

utomhus lär det bli ammoniak?

Möjligheten att transformera kvävet (som bara utgör en liten del av massan av håret/keratinet) till just ammoniak torde vara störst i en starkt reducerande miljö. Sådana är inte alltför talrika på jordytan (men föralldel, kanske inuti en gödselstack, eller på botten av Östersjön eller Svarta Havet!)

Annars blir det väl med tiden snarast kvävgas + koldioxid av det hela...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback