Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-24, 16:25
  #1
Medlem
Raventears avatar
Hej flashback!

Vad tror ni? Är det en bomb?
Den står mitt i ett litet grustag, omgiven av öl,-och energidrycksburkar. https://finnaren.imgur.com/all/

Edit: Så nu funkar länken!
__________________
Senast redigerad av Raventear 2018-04-24 kl. 16:47. Anledning: Fixade länk
Citera
2018-04-24, 16:27
  #2
Medlem
Klownfaces avatar
Länken fungerar ej
Citera
2018-04-24, 16:28
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Hej flashback!

Vad tror ni? Är det en https://i.imgur.com/7sycAC9. ?
Den står mitt i ett litet grustag, omgiven av öl,-och energidrycksburkar.
Hoppas inte att det är en marinadbomb!

(FB) Sprängdeg av hudkräm?
Citera
2018-04-24, 17:00
  #4
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hoppas inte att det är en marinadbomb!

(FB) Sprängdeg av hudkräm?

Nä, det tror jag inte tyvärr. Den här ser mer ut som ett gäng övergödda AA-batterier storlek Red Bull-burk med skruvar inborrade uppifrån som man sedan ser ut att ha försökt seriekoppla eller nåt.
Kollade in marinadbomben och den såg riktigt fin ut. Tack för inspirationen!

Citat:
Ursprungligen postat av Klownface
Länken fungerar ej

Förlåt! Nu borde den funka om du vill kika igen
Citera
2018-04-24, 17:13
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Nä, det tror jag inte tyvärr. Den här ser mer ut som ett gäng övergödda AA-batterier storlek Red Bull-burk med skruvar inborrade uppifrån som man sedan ser ut att ha försökt seriekoppla eller nåt.
Kollade in marinadbomben och den såg riktigt fin ut. Tack för inspirationen!



Förlåt! Nu borde den funka om du vill kika igen

Det är tre rejält stora elektrolytkondensatorer. Fanns förr i Televerkets nätdelar som skötte det gamla 500-väljar-växlarna. (POTS, innan AXE). Ja, de har visserligen säkerhetsventiler som ska lösa ut vid övertryck, men funkar inte ventilen, är de nästan "som handgranater" vid inre kortslutning.

Min erfarenhet av detta: Sommarjobbade på Televerket under 1980-talet med att byta växlar från 500-väljare till de då nya AXE-växlarna. Är helt hundra nästan på att det är sådana kondensatorer. Svindyra att köpa nya, speciellt då, men även idag, fick med mig en massa hem som "löneförmån"..

(Bytte man ut säkerhetsventilen mot en skruv gick dessa av med en rejäl smäll ute i skogen, skitkul sommarnöje som 17-åring!) -De jag inte smällde av i skogen, byggde jag finfina nät-delar av som gav helt ren likspänning..
Citera
2018-04-24, 17:30
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Stora kondensatorer tänkte jag också på när jag såg bilden. Kanske nån har försökt få de att smälla? Kommer ihåg att min farfar hade några sådana liggande o jag frågade om jag kunde få de (tyckte de såg lattjo ut, som bomber), men han sa att de kan vara farliga (explodera).
Citera
2018-04-24, 17:37
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Nä, det tror jag inte tyvärr. Den här ser mer ut som ett gäng övergödda AA-batterier storlek Red Bull-burk med skruvar inborrade uppifrån som man sedan ser ut att ha försökt seriekoppla eller nåt.
Kollade in marinadbomben och den såg riktigt fin ut. Tack för inspirationen!



Förlåt! Nu borde den funka om du vill kika igen

Nej, länken fungerar inte.
Citera
2018-04-24, 17:45
  #8
Medlem
Raventears avatar

Haha, Det lät som nåt jag hade älskat i den åldern! Small det mycket?




Tack för svar, snälla ni! Ajaj, så det kanske är bäst att kontakta polisen så de får hämta dem?
Eller var vänder man sig? Jag vågar inte riktigt ta i dem.
Citera
2018-04-24, 17:48
  #9
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, länken fungerar inte.

Jo? Prova här då https://finnaren.imgur.com/all/
Citera
2018-04-24, 17:54
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Haha, Det lät som nåt jag hade älskat i den åldern! Small det mycket?

Tack för svar, snälla ni! Ajaj, så det kanske är bäst att kontakta polisen så de får hämta dem?
Eller var vänder man sig? Jag vågar inte riktigt ta i dem.

Kondensatorer är vanligtvis rätt säkra, om inte någon har satt säkerhetsventilen ur spel.. Möjligen ska du kontakta polisen på grund av att den som dumpat kondingarna i skogen har begått ett miljöbrott, men ta in nationella insatsstyrkans bomgrupp för kondingar i skogen är ett rätt rejält slöseri med polisens resurser. Ser inte kondingarna "svullna ut" som om det var övertryck då, är de safe. Ta inte hem, lämna in på kommunens miljöstation för miljöfarligt avfall. (Det är rätt sannolikt att de innehåller PCB).

Kondensatorerna är sannolikt mycket gamla, och är de av samma modell (ser ut så) och årgång som på de jag lade vantarna på runt 1983-85, är de ännu äldre idag än de var på 1980-talet, redan då var de gamla..

Edit: JA! -DET SMALL IN I HELVETE MYCKET! -Ursäkta att jag skrek, ville med stora bokstäver visa hur jag pratade efter smällen! Exempelfilm, "något" överdriven..
-Don't try this at home, kids!
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-04-24 kl. 18:00.
Citera
2018-04-24, 17:58
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raventear
Jo? Prova här då https://finnaren.imgur.com/all/

Nej, fungerar fortfarande inte. Kommer till en film från någon butik.
Citera
2018-04-24, 18:02
  #12
Medlem
Raventears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kondensatorer är vanligtvis rätt säkra, om inte någon har satt säkerhetsventilen ur spel.. Möjligen ska du kontakta polisen på grund av att den som dumpat kondingarna i skogen har begått ett miljöbrott, men ta in nationella insatsstyrkans bomgrupp för kondingar i skogen är ett rätt rejält slöseri med polisens resurser. Ser inte kondingarna "svullna ut" som om det var övertryck då, är de safe. Ta inte hem, lämna in på kommunens miljöstation för miljöfarligt avfall. (Det är rätt sannolikt att de innehåller PCB).

Kondensatorerna är sannolikt mycket gamla, och är de av samma modell (ser ut så) och årgång som på de jag lade vantarna på runt 1983-85, är de ännu äldre idag än de var på 1980-talet, redan då var de gamla..

Okej, då vet jag. Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!

Edit:
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback