Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 11:24
  #1
Medlem
Hej!

Har kroniska smärtor och har medicinerats med oxy i typ tre år. Givetvis upptäckte jag ganska snabbt hur sjukt bra jag kunde må och mitt missbruk satte igång. Senaste året har jag väl legat på mellan 80-140mg/dygn beroende på tillgång. Galet många ATs då jag ”bara” har tillgång via recept, har inga polare som knarkar och känner inte för att ta risken och dra till ställen där jag vet att ev handel pågår även om just oxy verkar i princip omöjligt att få tag på.

Nu till ämnet - fått en ny läkare och givetvis anser denne att oxy är ett ”olämpligt alternativ för smärtlindring”, detta trots att min tidigare läkare skrivit upprepade gånger att det inte finns några indikationer på överkonsumtion eller oaktsamhet (har hållt mig på linjen vad gäller all oxy-kontakt med läkaren). 😫

Ska träffa nya farbror doktorn om ett tag och vi kommer väl då antagligen prata om vad jag ska byta till. Jag tror inte det är strategiskt att prompt vilja behålla oxyn, då finns nog risken att jag kommer ut därifrån med max recept på alvedon. I journalen nämns dolcontin som ett alternativ. Aldrig krängt dem. Är de bara depot och är det iSf som med oxy att tugga/krossa dem? Hur är ruset? Jag fattar att de goa dagarna i oxyliknande eufori är över och att inget annat preparat kan ge mig samma känsla men jag vill iaf ha ut något av pillerna. Ni opiavnjutare - vad ska jag föreslå? Kan dra en vals om att ”jag provat detta eller detta preparatet och det funkar mot smärtan” typ. Blivit rätt skillnad på att ljuga snyggt som man ju blir.

Det enda preparat som är helt uteslutet är tramadol. Jävla rävgift. Provat ett par ggr i brist på oxy. Resultat : noll rus what so ever (i rätt ordentliga doser, kramprisk i know), illamående till max och en jävulsk bakfylla..

Tacksam för tips! Må väl
Citera
2018-04-24, 13:19
  #2
Medlem
SameOldStorys avatar
När jag låg på sjukhus fick jag fentanyl rätt in i blodet och det var guld! Även om jag just då behövde det. Men är läkaren skeptisk till oxy lär han vara det mot fentanyl också.
Citera
2018-04-24, 13:47
  #3
Medlem
Krickerts avatar
Ja fentanylplåster eller metadon kanske.
Citera
2018-04-24, 14:29
  #4
Medlem
16.20s avatar
Tänk på att din smärta du nu känner förstärks av oxyn du tar. Om du hade blivit kvitt oxyn kanske du inte alls har lika stora smärtor längre. Gällande ruseffekten så är oxyn bland de starkaste, endast typ fentanyl kommer du få bättre rus på men det är ännu värre i alla avseende. Mitt tips (som du verkligen bör ta till dig) är att försöka tänka framåt och försöka bli kvitt opiater/opioider, det blir svårare att sluta ju längre du håller på, så lika bra att din läkare försöker trappa ut dom.

Försök för din egen skull inte få nåt starkare som fentanyl/metadon, kan leda till ett livslångt beroende som är svårt att bryta. Fine om smärtan är ohanterlig utan medicinering men när du använder smärtstillande en längre period så förstärks smärtan när du inte får medicinen. Finns många som medicinerats flera år som insett att det är medicinerna som lurar kroppen att man fortfarande har ont, eller iaf förstärker den upplevda smärtan enormt.
Citera
2018-04-24, 15:44
  #5
Medlem
Overklighetss avatar
Ketamin kanske. Har du provat cannabis?
Citera
2018-04-24, 16:51
  #6
Medlem
Buttersss avatar
Ypperligt tillfälle att reflektera och fundera över hur du vill ha det de kommande åren. Du vet att bakfyllorna är jobbiga och avtändningar närmast helvetiska - är det något du vill uppleva mer?
Citera
2018-04-24, 17:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16.20
Tänk på att din smärta du nu känner förstärks av oxyn du tar. Om du hade blivit kvitt oxyn kanske du inte alls har lika stora smärtor längre. Gällande ruseffekten så är oxyn bland de starkaste, endast typ fentanyl kommer du få bättre rus på men det är ännu värre i alla avseende. Mitt tips (som du verkligen bör ta till dig) är att försöka tänka framåt och försöka bli kvitt opiater/opioider, det blir svårare att sluta ju längre du håller på, så lika bra att din läkare försöker trappa ut dom.

Försök för din egen skull inte få nåt starkare som fentanyl/metadon, kan leda till ett livslångt beroende som är svårt att bryta. Fine om smärtan är ohanterlig utan medicinering men när du använder smärtstillande en längre period så förstärks smärtan när du inte får medicinen. Finns många som medicinerats flera år som insett att det är medicinerna som lurar kroppen att man fortfarande har ont, eller iaf förstärker den upplevda smärtan enormt.

Jag känner väl till detta. Har varit patient på diverse smärtkliniker och utredd på korsan och tvärsan. Även med i en förening som ständigt påminner oss medlemmar om det du ovan beskriver. Min situation är en blandning av att jag dels är totalt ofungerande utan smärtlindring och dels har dragit på mig ett jävla beroende. En ordentligt paradoxal situation 🙈
__________________
Senast redigerad av fantasnus 2018-04-24 kl. 17:59.
Citera
2018-04-24, 17:51
  #8
Medlem
Fentanyl (eller metadon) finns inte på kartan att de kommer skriva ut med all skit som cirkulerat i media. Om de anser oxy olämpligt skulle jag säga att skriva ut fentanyl skulle för dem vara att gå åt fel håll på stegen.

Nej inte provat cannabis. Har hamnat i denna situation pga mina skador så har endast provat det som skrivits ut och tram.

Ja det är ett bra tillfälle att reflektera över situationen, men för mig är det också en situation som kan sluta med katastrof för hela min livskvalité. Sen är jag inte helt övertygad om att sluta som ni kanske fattar i mitt inlägg.. så tack för omtanken men nog med moraliseringar.

Ingen med erfarenhet av dolcontin?
Citera
2018-05-11, 08:07
  #9
Medlem
Ranndalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
Fentanyl (eller metadon) finns inte på kartan att de kommer skriva ut med all skit som cirkulerat i media. Om de anser oxy olämpligt skulle jag säga att skriva ut fentanyl skulle för dem vara att gå åt fel håll på stegen.

Nej inte provat cannabis. Har hamnat i denna situation pga mina skador så har endast provat det som skrivits ut och tram.

Ja det är ett bra tillfälle att reflektera över situationen, men för mig är det också en situation som kan sluta med katastrof för hela min livskvalité. Sen är jag inte helt övertygad om att sluta som ni kanske fattar i mitt inlägg.. så tack för omtanken men nog med moraliseringar.

Ingen med erfarenhet av dolcontin?
Testa kratom.
Citera
2018-05-11, 12:10
  #10
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Ketogan! (Om de finns kvar?)

alt. Metadon. Men dolcontin är det inget fel på, men dålig upptagningsförmåga i magen bara...
Citera
2018-05-12, 14:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fantasnus
Fentanyl (eller metadon) finns inte på kartan att de kommer skriva ut med all skit som cirkulerat i media. Om de anser oxy olämpligt skulle jag säga att skriva ut fentanyl skulle för dem vara att gå åt fel håll på stegen.

Nej inte provat cannabis. Har hamnat i denna situation pga mina skador så har endast provat det som skrivits ut och tram.

Ja det är ett bra tillfälle att reflektera över situationen, men för mig är det också en situation som kan sluta med katastrof för hela min livskvalité. Sen är jag inte helt övertygad om att sluta som ni kanske fattar i mitt inlägg.. så tack för omtanken men nog med moraliseringar.

Ingen med erfarenhet av dolcontin?

Dolcontin e så olika från person till person. Jag känner inte av ett smack på 100mg. Fast om jag hade haft ont hade nog smärtan lättat, samma med rena morfin tabbar som heter morfin känner inte ett skit. Känner mer på tramadol men ta för guds skull inte tramadol. Det går på seratoninet och tömmer ditt seratonin i hjärnan samt går det på noradrenalin med och så klart dopamin men gör ju allt man kan berusa sig på.
Jag tycker Kratom e bäst. Helt klart. Fast norspan plåster är med bra, se till få 20mg plåster bara för annars e det onödigt. Ljug och säg du haft dem innan det kan dom inte se ändå. Oxycontin därimot det både släpper värken och du får bli skön. Be om 20-40mg depot oxy samt snabbverkande så säger du bara att du inte vill ta så mycket som 2st 40mg tabbar om dagen utan 1st på morgonen sen en 10mg oxynorm (samma sak) snabbverkande på kvällen. Eller 1st 20mg oxy morgon 1st 20mg på eftermiddag/kväll.
Fast vill du bli minst beroende så är det norspan plåster du ska fråga om. Dem skriver de ut rätt lätt med. Samt du får ett skönt klart uppåt rus. Oxy e ju direkt neråt. Ketogan känner jag bara om jag får det på sjukhus i fettet. Fick jag det en gång och jävlar det slog på.

Annars Kratom. Jag har nyss tagit och det slog igenom subben ta mig fan. Tog 10min sen började värken försvinna och känner det börjar bli skönt i skallen med. Fast hoppat min dos 30tim med så kan vara därför det slog igenom subben.

Jag hade ju valt testa oxy. Säg du haft det nån månad efter du bröt ett revben. Fast börjar du tycka det är för skönt gå och byt till norspan plåster dem är bra. Jag älskade dom. Mycket bättre än tabletterna.
Jävlar vad kratomet kickade. Trodde inte det. Värken e borta från min rygg och har 4 diskbrock.
Vet inte vad det finns att välja på mer.
Fast får du utskrivet nått så starkt då? Nu läste jag bara detta inlägget. Ska gå tillbaka och läsa.
Fast slår morfin på dig så ska du ja ta dolcontin helt klart.
Fast var försiktig. Toleransen går i taket rätt snabbt.
Citera
2018-05-12, 15:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16.20
Tänk på att din smärta du nu känner förstärks av oxyn du tar. Om du hade blivit kvitt oxyn kanske du inte alls har lika stora smärtor längre. Gällande ruseffekten så är oxyn bland de starkaste, endast typ fentanyl kommer du få bättre rus på men det är ännu värre i alla avseende. Mitt tips (som du verkligen bör ta till dig) är att försöka tänka framåt och försöka bli kvitt opiater/opioider, det blir svårare att sluta ju längre du håller på, så lika bra att din läkare försöker trappa ut dom.

Försök för din egen skull inte få nåt starkare som fentanyl/metadon, kan leda till ett livslångt beroende som är svårt att bryta. Fine om smärtan är ohanterlig utan medicinering men när du använder smärtstillande en längre period så förstärks smärtan när du inte får medicinen. Finns många som medicinerats flera år som insett att det är medicinerna som lurar kroppen att man fortfarande har ont, eller iaf förstärker den upplevda smärtan enormt.

Detta är helt rätt. Enda jag haft lång smärtfrihet är av Subutex (buprenorfin) som de ju nu heter och de svagare 0,2-0,4 temgesic
Fast måste öka där med fast inte lika snabbt och det beror på den långa halveringstiden. Ju kortare halveringstid ju jävligare e det att sluta sen.
Har du oxy nu? Jag fick det men slutade med att jag tog 2st kartor 40mg om dagen á 16st det blir 640mg oxy om dagen. Det var då jag fick norspan. Dom var bäst. Nu ska jag trappa ut Subutex och försöka få norspan igen. Tyckte inte jag fick tolerans på dom.

Fast som ovan talare säger. Försök bli kvitt skiten och försök hitta en cannabis strain som passar dig. Jag har hittat min äntligen och det är Amnesia Haze.
I medicinskt syfte är just Amnesia mot värk men även stress ångest depression. Jag får sån energi av den samt är det en sativa dominerad cannabis som gör en uppåt. Fast kanske inte passar dig. Testa. Finns inrikes om du söker. Sen tror jag medicinsk cannabis kommer finnas mycket mer tillgänglig om 3-4år bara nu när folk fått upp ögonen för hur bra medicin det är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback