Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-05-21, 16:22
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Vilket däcktryck hade jag o vilket skulle jag ha använt?
Du skrev ju om en pyspunka på ett av skitdäcken men du är kanske säker på att den inte fanns tidigare då du hade så hög förbrukning utan att trycket verkligen var 2,8 bar.

Jag är också förvånad om ens de sämsta däck kan ge så stor ökning i bränsleförbrukning men det kanske det kan.
Citera
2018-05-21, 19:54
  #26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Men i tisdags började bilen dra åt höger mer o mer. Väl hemma med en ratt som var riktigt snedställd för att köra rakt så vevade jag ner rutorna för att lyssna efter onormala ljud. Jodå något skumt ljud kom från höger sida o när jag tittade så konstaterade jag att jag hade en stor anliggningsyta på däcket.
Så, nu vet jag hur en smygpunka yttrar sig.

Hittade du hålet? Det kan vara ventilen som läcker och inte däcket, om ett nytt däck tappar luft direkt efter montering. Det kan också vara att det läcker mellan däck och fälg om montören inte rengjort anläggningsytan ordentligt.
Citera
2018-05-21, 20:23
  #27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kanske de båda har samma rullmotstånd? Däcken som åkte av var panikinköpta o jag har noll koll på dem. Däremot så såg jag att de nya var B-klassade.

Ok. Vilket däcktryck hade jag o vilket skulle jag ha använt?
Som jag redan skrivit i tråden, "fel" däck kan lägga på en hel del på förbrukningen så det var helt säkert dina billiga däck som var boven.
Citera
2018-05-21, 22:15
  #28
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Som jag redan skrivit i tråden, "fel" däck kan lägga på en hel del på förbrukningen så det var helt säkert dina billiga däck som var boven.
Billiga vettefan. Det tog bra betalt då de var de enda i länet, förutom Volvo ÅF som hade dimensionen på hyllan😄
Men något kvalitetsmärke var det inte. Blandar ofta ihop två märken jag tror det var Yokohama som jag antagligen inte kan stava till.
Men en dl/mil gör många kronor under ett däcks livslängd.
Min lärdom är att läsa på lite mer om däcken i framtiden då detta var sura pengar som jag gärna sparat in redan när jag köpte dem.
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Hittade du hålet? Det kan vara ventilen som läcker och inte däcket, om ett nytt däck tappar luft direkt efter montering. Det kan också vara att det läcker mellan däck och fälg om montören inte rengjort anläggningsytan ordentligt.
En faktor av stress, en kvinna som inte ville byta däck med 7mm på mönstret o en punka vid lämpligt tillfälle på däck jag inte gillade körmässigt. Nej, jag var jävligt snabb med att köpa nya när hon såg ett platt däck😄
Ps. Däcket köptes i Oktober o höll trycket hela vintern o jag har maniskt kollat det när jag såg förbrukningen.
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du skrev ju om en pyspunka på ett av skitdäcken men du är kanske säker på att den inte fanns tidigare då du hade så hög förbrukning utan att trycket verkligen var 2,8 bar.

Jag är också förvånad om ens de sämsta däck kan ge så stor ökning i bränsleförbrukning men det kanske det kan.
Jadå. Jag vet när punkan kom o det var långt efter att jag skapade tråden.
Faktum är att bränsleförbrukningen gick från skyhögt till normalt i samband med däckbytet så det är den enda faktor som förändrades.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback