Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-24, 01:40
  #1
Medlem
Hejasan!

Kan inte mycket om datorer.

Men som sagt, har mycket viktiga anteckningar skrivna på wordpad. Av någon anledning så hade min laptop stängts av. När jag nu satte igång laptopen igen så finns ej mitt wordpaddokument med anteckningar att tillgå, då jag glömt att spara dokumentet.

Säker på att någon av er här på Flashback vet hur jag ska få fram dokumentet på wordpad igen.

Vore enormt tacksam för hjälp, då anteckningarna gäller att begära någon form av skadestånd då jag blivit felbahandlad av läkare under cirka femton års tid. De satte en diagnos på mig som jag ej har, och jag har fått medicin utskriven som istället för att hjälpa min sjukdom, påverkat mig negativt.

Väldigt mån om att komma åt dessa anteckningar. Tack på förhand!

/Noob
Citera
2018-04-24, 03:19
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1evzordwz
Hejasan!

Kan inte mycket om datorer.

Men som sagt, har mycket viktiga anteckningar skrivna på wordpad. Av någon anledning så hade min laptop stängts av. När jag nu satte igång laptopen igen så finns ej mitt wordpaddokument med anteckningar att tillgå, då jag glömt att spara dokumentet.

Säker på att någon av er här på Flashback vet hur jag ska få fram dokumentet på wordpad igen.

Vore enormt tacksam för hjälp, då anteckningarna gäller att begära någon form av skadestånd då jag blivit felbahandlad av läkare under cirka femton års tid. De satte en diagnos på mig som jag ej har, och jag har fått medicin utskriven som istället för att hjälpa min sjukdom, påverkat mig negativt.

Väldigt mån om att komma åt dessa anteckningar. Tack på förhand!


/Noob

Glöm den tanken. Du får helt enkelt skriva om allting då WordPad inte autosparar dokument.
Men du kan ju alltid prova att söka efter någon textsträng du vet att dokumentet innehåller.

Lär dig spara till nästa gång.
Citera
2018-04-24, 06:35
  #3
Medlem
Har du en enorm tur kan det ligga en fil i din temp-mapp som heter nåt i stil med wordpad.tmp eller liknande.
Citera
2018-04-24, 07:28
  #4
Medlem
Tanka ner ett program som heter Agent Ransack:
https://www.mythicsoft.com/agentransack/

Använd detta för att söka efter filer som ändrats senaste dygnet (eller som ändrats sedan du började jobba med dokumentet).

Har du tur hittar du texten som kanske är i ett konstigt format.
Citera
2018-04-24, 07:57
  #5
Medlem
Trixtons avatar
Det är ju så att om man inte sparar med jämna mellanrum (eller använder en ordbehandlare som autosparar, vilket Wordpad inte gör), så får man bita i det sura äpplet om något händer. Sedan är man förstås inte säker om man har sparat dokumentet heller; nästa gång kanske hårddisken skär ihop.

Du behöver nog en strategi både för att spara och för att göra backup, om du har så viktiga dokument. Nu när du inte hade det så får du väl skriva om dokumentet.
Citera
2018-04-24, 08:20
  #6
Medlem
dobbelinas avatar
Wordpad autosparar inte.
Medans du redigerar ligger allt i cache minnet, eller ram som det också heter.
Vid omstart eller nedstängning raderas allt då det inte är sparat till disk.
Citera
2018-04-24, 13:59
  #7
Medlem
Gerbaniss avatar
Kanske är off topic men jag rekommenderar TS att använda Google Drive. Sparar automatiskt + man behöver inte tänka på att alltid ha med sig sin dator eller maila varenda dokument till sig själv, o s v.

För det verkar som att det inte måste vara WordPad, då det var "anteckningar"; förvisso "mycket viktiga" men även det duger Google Doc utmärkt för.
Citera
2018-04-25, 16:27
  #8
Medlem
Googlade och fick fram följande program som återskapar wordpad-dokument efter en krasch:
https://www.easeus.com/file-recovery...documents.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback