Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-23, 22:47
  #1
Medlem
Jag är just över 25+ år, men tog körkortet för 3 månader sedan, kört en hel del dock samt även redan kört i USA ett par gånger vid Sarasota.
Nu ska jag tillbaka, denna gång blir direktflyg just ovanför Miami.
Min tanke var att ta buss/shuttle till Sarasota, saken är att ingen sådan kommer gå inom tiden efter jag landat, utan måste vänta över natten 12+ timmar om jag väljer det alternativet.

Istället hade jag funderingar på hyra bil och köra (tar cirka 3 timmar), men personen jag ska till säger att jag inte kommer överleva (vet inte om hon överdriver?). Hon säger trafiken i Miami är galet samt att en lång sträcka är i stort öde (Väg 75, ovanför "Big Cypress National Preserve" bland annat).

Vad tror ni? Vad är bästa alternativet? Uber blir relativt dyrt men det är som ändå ett alternativt. Hon har annars funderat på hämta mig, men känns som en lång sträcka totalt. Simplast och billigast är ju ifall jag hyr bil (som jag dessutom kan lämna av på en mindre flygplats närmare hennes område dagen efteråt).

Vad anser ni? skulle jag överleva köra själv? överdriver personen? dessutom hennes morsa tycker ej heller det vore en bra idé att jag hyr bil och kör.
Citera
2018-04-23, 23:19
  #2
Medlem
BernardLoutres avatar
Jag åkte den sträckan med Greyhound för några månader sen och det såg väl ut som vilken väg som helst. Klarar du av att köra i Sverige så grejar du det och du behöver ju inte köra inne i Miami.
Citera
2018-04-24, 00:08
  #3
Medlem
Körde där förra veckan - skulle till Boca. Otroligt hård trafik. Blev t ex omkörd på högersidan när jag låg i innerfil vid exit. Den omkörande bilen använde alltså exiten. Råder dig att ta en uber.
Citera
2018-04-24, 00:23
  #4
Medlem
Floridasidans avatar
Du landar alltså med Norwegian på FLL?

Är du någotsånär skaplig på bilkörning och inte typen som stressar upp sig för att det finns andra bilar på vägen bör du inte ha några problem.
Du kör ju inte i Miami som för övrigt inte är så farligt förutom i rusningstrafik.
I75 är inte den roligaste vägen men det är ju inte bland de mest trafikerade och det är inte överdrivet långt heller.
Dina bekanta överdriver rejält.
Citera
2018-04-24, 01:37
  #5
Medlem
Inga problem över huvud taget. Du landar i FT Lauderdale, en bra bit från Miami och trafiken där.

Från biluthyrningen på flygplatsen är det en stor och tydlig ramp upp på motorvägen. Efter det är mer eller mindre raksträcka hela vägen till Sarasota. Du kan inte komma fel.

Förstår det som att du landar relativt sent, så lär inte vara någon vidare trafik att prata om. Ligg i din fil och byt inte i onödan om du är nervös.

Som din bekanta säger så lär större delen av sträckan vara tom på andra bilar. Men det är väl bara behändigt?

Sammanfattningsvis: Själva körningen är absolut inget att oroa sig för! Men väg in att du har en 12+ timmars resa i benen.
Citera
2018-04-24, 08:37
  #6
Medlem
Floridasidans avatar
Stämmer gissningen angående flygbolag så gissar jag även att du landar 19.00 eller 21.00.

Du kan räkna med att lämna biluthyraren vid 21 eller 23. Skulle avråda från att då köra direkt med tanke på just det Uniqed är inne på! Ta i.s.f. en övernattning, kör max 30 min. och övernatta längs vägen (leta upp lämpligt boende i förväg så du slipper irra omkring ;-).
Med jetlag är du en fara för dig själv och andra, 20-30 minuter funkar för mig, då är man fortfarande igång men när man sitter och harvar på motorvägg så är det väldigt lätt att tappa uppmärksamheten när kroppen bara vill sova.

Landar du så du kan komma iväg senast 18.00 så bör det funka men detta är ju väldigt individuellt.
Citera
2018-04-24, 18:51
  #7
Medlem
Okej tackar för svaren!
Jo jag landar med norwegian kl 19 (även om jag gissar på försenad flyg + customs, så säkert tidigast framme kl 20). Avgår kl 11 från min stad (19-11=8, sedan +6 för tidskillnad = 14 timmar blir hela resan). Tanken är vakna morgonen kl 7-8, göra i ordning och dra till första flyget, sedan väl på andra flyget efter kl 14 så kommer jag nog försöka spendera de 10 timmarna till att vila/sova, får se hur det går.
Oavsett lär jag nog kanske inte vara helt pigg när jag anländer.
Diskussion med personen jag ska till, är att åka med en vi känner som kör uber. De verkar totalt neka att jag ska hyra bil eller stanna över natten.

Något tråkigt är att det inte verkar finnas att dela resa med andra? T.ex i sverige som är relativt inaktivt har ju ändå skjutsgruppen, och övriga europa är blablacar ganska populärt.
Gjorde googling och ser zipcar men då måste man betala i månaden bara för att vara medlem, och tvekar starkt på det är såpass populärt och dessa rutter jag ska färdas kommer köras just denna kväll.
Citera
2018-05-08, 20:04
  #8
Medlem
Vi landar om 2 veckor på en söndag vid midnatt amerikansk tid.
Har biluthyrarna öppet dygnet runt även helgdagar?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2936552

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback