Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-23, 10:51
  #1
Medlem
Gorbis avatar
Jaha nu skall google tydligen jävlas med att man måste outa sig med mobilnummer för att jag skall få tillgång till ett av mina gamla Gmail-konton som jag skapade för några år sedan.

Angav ett annat gmailkonto för att idiotbolaget google skulle skicka verifieringskod men övervakningsbolaget google släpper ändå inte in mig i MITT emailkonto trots korrekt kod.

Någon här som löst detta?

Uppenbart övervakningsbolaget google vill kunna knyta mitt emailkonto genom mobil till någon person.

Inte acceptabelt.
Citera
2018-04-23, 11:48
  #2
Medlem
bankdirektorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorbi
Jaha nu skall google tydligen jävlas med att man måste outa sig med mobilnummer för att jag skall få tillgång till ett av mina gamla Gmail-konton som jag skapade för några år sedan.

Angav ett annat gmailkonto för att idiotbolaget google skulle skicka verifieringskod men övervakningsbolaget google släpper ändå inte in mig i MITT emailkonto trots korrekt kod.

Någon här som löst detta?

Uppenbart övervakningsbolaget google vill kunna knyta mitt emailkonto genom mobil till någon person.

Inte acceptabelt.

Skaffa en burner?
Citera
2018-04-23, 12:03
  #3
Medlem
Sqeptisks avatar
Deras tjänst, deras regler!
Är man inte nöjd gör man som milliontals andra, byter e-postleverantör.
Hur svårt är det
Citera
2018-04-23, 12:41
  #4
Medlem
crispy-lips avatar
Ja, Gmail är hopplösa med det där. De tvingar mig att identifiera mig via att bekräfta med SMS-kod varje gång jag loggar in från en annan IP-adress. Hur kul är det om man är på semester i ett land där ens mobiltjänst inte fungerar.
För övrigt verkar det som nära på samtliga "stora" emailtjänster numera kräver ett mobilnummer från användaren.
#forcedsecurity
Citera
2018-04-23, 12:47
  #5
Medlem
Milldues avatar
Enklast är väl att sluta använda googles produkter och tjänster.
Använder dem aldrig numera utan använder bättre alternativ som ger korrektare sökresultat och bättre mailtjänster. Google är för suckers.
Citera
2018-04-23, 13:08
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Ja, Gmail är hopplösa med det där. De tvingar mig att identifiera mig via att bekräfta med SMS-kod varje gång jag loggar in från en annan IP-adress. Hur kul är det om man är på semester i ett land där ens mobiltjänst inte fungerar.
För övrigt verkar det som nära på samtliga "stora" emailtjänster numera kräver ett mobilnummer från användaren.
#forcedsecurity

Då undrar jag ju snarare varför du valt sms istället för TOTP? Där behöver du inte ha någon mobiltjänst, inte ens internetuppkoppling. (Men utan uppkoppling kommer du ju förvisso inte åt Google alls)
Citera
2018-04-23, 18:36
  #7
Medlem
GringaPuercas avatar
Jag vet inte vad som är mest rörande: att du verkar tro att det enbart är Gmail som ägnar sig åt tvåfaktorsautentisering, eller det faktum att du inte inser att du, genom att låta dem hantera din e-post, har gett dem betydligt mer information om ditt liv än blott ditt telefonnummer.
Citera
2018-04-23, 18:49
  #8
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet: allmänt --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2018-04-23, 20:25
  #9
Medlem
crispy-lips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då undrar jag ju snarare varför du valt sms istället för TOTP? Där behöver du inte ha någon mobiltjänst, inte ens internetuppkoppling. (Men utan uppkoppling kommer du ju förvisso inte åt Google alls)

Har redan försökt med two step verification men fick det inte att fungera. Har även varit i kontakt med Google support om det.
Citera
2018-04-23, 21:24
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crispy-lip
Har redan försökt med two step verification men fick det inte att fungera. Har även varit i kontakt med Google support om det.

Då borde du uppenbarligen fel. Det går fan inte att misslyckas.
Citera
2018-04-23, 21:27
  #11
Medlem
GringaPuercas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Då borde du uppenbarligen fel. Det går fan inte att misslyckas.
Jodå, det går att misslyckas, till exempel genom att man aldrig får något jävla SMS. Det är anledningen till att jag undviker att blanda in min telefon i inloggningsprocesser så långt möjligt.
Citera
2018-04-23, 22:42
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GringaPuerca
Jodå, det går att misslyckas, till exempel genom att man aldrig får något jävla SMS. Det är anledningen till att jag undviker att blanda in min telefon i inloggningsprocesser så långt möjligt.

Sms är inte inblandat i TOTP. Det är liksom hela vitsen. Ingen ”uppkoppling” överhuvudtaget behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback